کد خبر : 281697
تاریخ انتشار : جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۳۵
-

وقتی نور آلزایمر را درمان می‌کند!

وقتی نور آلزایمر را درمان می‌کند!

پژوهشگران آمریکایی قصد دارند در پروژه جدید خود، ترکیبی از روش‌های نوردرمانی را برای مقابله با آلزایمر به کار بگیرند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از نیوزوایز، بیماری آلزایمر، یک اختلال مغزی است که بیشتر افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دانشمندان به ‌رغم چندین دهه پژوهش در مورد داروها و رژیم‌های غذایی پیشرفته، هنوز نتوانسته‌اند درمان موثری برای بیماران مبتلا به آلزایمر کشف کنند. پژوهشگران “مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای” (ISMMS)، به تازگی یک کمک مالی پنج ساله را برای بررسی در مورد این بیماری از “موسسه ملی سلامت” (NIH) دریافت کرده‌اند.

پژوهشگران قرار است با استفاده از این کمک مالی، به بررسی این موضوع بپردازند که آیا قرار گرفتن بیماران در معرض ترکیبی از روش‌های نوردرمانی، اثرات ناتوان‌کننده آلزایمر را کاهش می‌دهد یا خیر. در یکی از این درمان‌ها، از پالس‌های نور استفاده می‌شود که برای افزایش امواج الکتریکی مغز که تقویت‌کننده شناخت هستند، طراحی شده‌اند. یک روش دیگر، به خواب بهتر بیماران کمک می‌کند. این پروژه در سال نخست، ۷۹۲ هزار دلار دریافت خواهد کرد.

دکتر “ماریانا فیگوئیرو” (Mariana Figueiro)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نور می‌تواند یک عامل قوی برای به دست آوردن سلامتی باشد اما اغلب نادیده گرفته می‌شود. ما امیدواریم بتوانیم از قدرت نور برای تسکین رنجی استفاده کنیم که روزانه میلیون‌ها بیمار مبتلا به آلزایمر و عزیزانشان آن را تجربه می‌کنند.

بیماری آلزایمر و زوال عقل مربوط به آن، اختلالات عصبی هستند که در درجه اول به مراکز حافظه مغز، لوب گیجگاهی و هیپوکامپ آسیب می‌رسانند. نشانه‌های این بیماری معمولا در افراد بالای ۶۵ سال ظاهر می‌شوند و دشواری در فکر کردن و به خاطر سپردن، تغییر خلق و خو و سردرگمی را در بر می‌گیرند. با پیشروی بیماری، نشانه‌ها تا حدودی بدتر می‌شوند و بیمار به مراقبت تمام وقت نیاز پیدا می‌کند. فیگوئیرو و همکارانش در این پژوهش دریافته‌اند که نور ممکن است راه‌حل موثری برای مقابله با چنین مشکلاتی باشد.

پژوهشگران در این پروژه قصد دارند به آزمایش این موضوع بپردازند که آیا چشمک زدن پالس‌های نور می‌تواند فعالیت الکتریکی را در مغز بیماران افزایش دهد یا برخی از آنها را خنثی کند.

فیگوئیرو، عضوی از گروه پژوهشگران مانت ساینای است که بر درک جامع نحوه کنترل سلامتی توسط نور تمرکز دارند. به عنوان مثال، این گروه سال‌ها زمان صرف کرده‌اند تا درمان‌هایی را ارائه دهند که به پرستاران در غلبه بر خستگی و سایر آثار منفی کار شبانه در محیط های کم نور کمک می‌کنند.

“مارک ریا” (Mark Rea)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یکی از مشکلات دوران جدید این است که ما خود را از نور طبیعی روزانه که برای حفظ یک زندگی سالم ضروری است، محروم کرده‌ایم.

پژوهشگران برای آزمایش نقش چرخه‌های خواب و بیداری در این فرآیند، بیماران را در معرض دوزهای گوناگون نور روزانه و همچنین نور زیاد روز قرار خواهند داد تا به خواب بهتر بیماران کمک کنند.

حدود ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به آلزایمر، با مشکلات مربوط به خواب از جمله بی‌قراری و خواب‌آلودگی در طول روز رو به رو هستند. پژوهش‌هایی که نوردرمانی را برای برطرف کردن این مشکلات آزمایش کرده‌اند، نتایج متفاوتی را ارائه داده‌اند.

فیگوئیرو گفت: چرخه خواب و بیداری ما، نقش مهمی را در سلامت مغز بر عهده دارد. شاید ما با استفاده از یک روش دقیق نوردرمانی بتوانیم مغز بیماران مبتلا به آلزایمر را به وضعیت سالم‌تری برسانیم.

وقتی نور آلزایمر را درمان می‌کند!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − 6 =