کد خبر : 281842
تاریخ انتشار : جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
-

نهاده های دامی چگونه سر از بازار آزاد در می آورند؟

نهاده های دامی چگونه سر از بازار آزاد در می آورند؟

یک فعال اقتصادی گفت: واردکنندگان و توزیع کنندگان نهاده های دامی به هیچ عنوان نمی توانند کالاهایی خود را خارج از شبکه رسمی بفروشند و همه کالاهای آنها رصد و در سامانه بازارگاه عرضه می شود.

به گزارش عصرقائم، عماد شیعه در گفت وگویی در پاسخ به اینکه آیا واردکنندگان می توانند خارج از شبکه رسمی اقدام به فروش نهاده های دامی کنند یا خیر، گفت: با توجه به بخشنامه دولت فروش هر نوع نهاده دامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود تخلف بوده و قاچاق کالا و ارز محسوب می‌شود. به همین دلیل هیچ یک از واردکنندگان با توجه به تبعات این موضوع  و مشکلاتی که در تخصیص ارز دوره بعد برای آنها ایجاد خواهد شد، مرتکب چنین اقدامی نمی شوند.

وی ادامه داد: سال های قبل به دلیل نبود سامانه بازارگاه و مشکلاتی که در سیستم توزیع وجود داشت گاهی اوقات بارها جابه جا می شد. اما بعد از استقرار و اجبار سامانه بازارگاه از سال ۹۸، تمام نهاده ها  بایستی در این سامانه خرید و فروش شوند وتمام کسانی که کالا وارد می کنند برای اینکه بتوانند گزارش های منظمی به وزارت جهاد کشاورزی بدهند تمام کالاها را داخل سامانه بازارگاه عرضه کرده و به فروش می رسانند.

این واردکننده و توزیع کننده نهاده های دامی در پاسخ به اینکه پس نهاده های دامی چطور سر از بازار آزاد در می آورند، گفت: یکی از مشکلاتی که در سامانه بازارگاه وجود دارد این است که کسانی که بر این سامانه نظارت دارند متخصص در بخش برنامه نویسی و کامپیوتری هستند و هیچگاه به بخش توزیع نهاده های دامی ورود نکرده اند. ورود به بخش توزیع نهاده ها اقدامی تخصصی است که در سال های گذشته به صورت سنتی سپس شرکتی انجام می شد و از سال ۹۸ نیز از طریق سامانه بازارگاه صورت گرفت ولی این سامانه نتوانست دقیقا بار را به مصرف‌کننده نهایی برساند.

وی در ادامه تشریح کرد: وقتی یک  واردکننده باری را وارد کشور می‌کند با توجه به بخشنامه های موجود می تواند ۹۰ درصد آن را به صورت پیش عرضه در سامانه بازارگاه اظهار کند. وقتی اظهار انجام شد تمام کالا از طریق سامانه بازارگاه به فروش می‌رسد.

این فعال بخش خصوصی افزود: از طرفی سامانه ای در گمرک وجود دارد که بارهای وارد شده از ابتدا تا انتها رصد می شوند. در بخش نهاده های دامی نیز در سامانه بازارگاه برای مرغداران کد یکتا تعریف شده است که به وسیله کد یکتا مشخص می‌شود بار دقیقا به کدام واحد تولیدی می رود. بنابراین واردکننده هیچ گونه امکان تخلفی ندارد. همچنین هرماشین حمل نهاده های دامی براساس کدهای مشخصی باید از مسیرهای مشخص شده تردد کنند و این امکان وجود ندارد که مسیر را تغییر دهند.

به گفته وی، سه نوع سیستم توزیع وجود دارد. توزیع از طریق تشکل ها، ‌ توزیع سیستمی و توزیع استانی. این سیستم توزیع توسط وزارت جهاد مشخص می شود که واردکننده از کدام طریق می تواند نهاده هایش را بفروشد. یعنی واردکنندگان از اینکه چه کسی بارش را خریداری می کند هیچگونه اطلاعی ندارد و اینکه آیا مرغداری که این نهاده را دریافت می کند واجد شرایط دریافت نهاده است یا خیر نیز توسط وزارت جهادکشاورزی تعیین می شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از تشکل های دام و طیور برای مرغداری هایی که زیرنظر خودشان هستند نهاده خریداری می کنند. ممکن است این واحدهای تولیدی بیشتر از نیاز واقعیشان نهاده درخواست کنند و نهایت اضافه بار را در بازار بفروشند.

وی با اشاره به اینکه در بخش واردکننده و توزیع کننده ها هیچ تخلفی صورت نمی گیرد و به ریز تناژی که وارد کننده نهاده وارد می کند در سامانه بازارگاه عرضه می شود، گفت: سیستم توزیع در سامانه بازارگاه دچار مشکلات اساسی است. اشکالات اساسی نیز از این باب که این سیستم برای واردکننده، تولید کننده و مصرف کننده هیچ منطقی ندارد.

وی در پایان گفت: بایستی در سامانه بازارگاه تشکل ها و ظرفیت ها توزیع برداشته شود. همچنین  بایستی ارز ۴۲۰۰تومانی حذف شود، زیرا بهترین قیمت ها در بازار رقابتی شکل می گیرد.   اگر واردات محصولات رقابتی شود و یارانه ای که به سختی به واردکننده داده می شود به مصرف کننده نهایی داده شود نتایج مثبتی حاصل خواهد شد که هم به نفع  تولید کننده خواهد بود و هم مصرف کننده.

نهاده های دامی چگونه سر از بازار آزاد در می آورند؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + یازده =