کد خبر : 275135
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
-

دو چالش اساسی تجدیدپذیرها برای توسعه

دو چالش اساسی تجدیدپذیرها برای توسعه

رییس گروه انرژی‌های پاک و محیط زیست مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری وجود دو چالش را از دلایل عدم توسعه یافتگی صنعت تجدید پذیرها دانست و گفت: بر این اساس کشور در زمینه تسلط و دستیابی به برخی از فناوری‌ مانند پیل‌های فتوولتائیک وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش عصرقائم، احمد فیروزی در نشست مجازی زمینه‌ها و فرصت‌های استارت‌آپی انرژی‌های تجدید پذیر در ایران که از سوی انجمن سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر در کلاب هاوس برگزار شد، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری را یکی از قدیمی‌ترین نهادها در حوزه توسعه فناوری دانست که از سال ۱۳۶۲ آغاز به کار کرده است و افزود: ماموریت اصلی این مرکز همکاری‌های علمی و فناورانه با سایر بخش‌ها است.

وی ادامه داد: بر این اساس شکل گیری برخی از نهادهای علمی چون ستاد نانو به عنوان یکی از نهادهای به نسبت موفق علمی و پارک فناوری پردیس در این مرکز بوده است.

فیروزی اظهار کرد: در مقطع زمانی که فرصت همکاری با ستاد انرژی‌های تجدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراهم شد، با موضوعاتی چون استارت‌آپ و اکوسیستم نوآوری و فناوری آشنا شدیم و سعی کردیم که جریان اکوسیستم نوآورانه را که در حوزه‌هایی چون IT، نرم افزار و غیره وجود داشت، در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر وارد کنیم.

وی شناسایی چالش‌های حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را از دیگر اقدامات ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر در این زمینه نام برد و یادآور شد: بر اساس این بررسی‌ها چالش‌های این حوزه شامل دو دسته می‌شوند که یک دسته آن چالش‌های محیطی است که به این حوزه ارتباطی ندارد، ولی در روند توسعه آن موثر است که می‌توان به مواردی چون قیمت انرژی، روابط بین الملل، تحریم‌ها، فضای کسب و کار ، فضای اقتصاد کلان و مالکیت معنوی اشاره کرد.

رییس گروه انرژی‌های پاک و محیط زیست مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری رفع این دسته از چالش‌ها را خارج از توان حوزه تجدیدپذیرها دانست و خاطر نشان کرد: دسته دوم چالش‌های این حوزه درون سیستمی و مرتبط با این حوزه است که شامل مواردی چون عدم تسلط و دستیابی به برخی از فناوری‌ مانند پیل‌های فتوولتائیک است که وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم.

به گفته وی هر چند که در دانشگاه‌ها تحقیقات قابل توجهی در زمینه فناوری‌های مرتبط با تجدید پذیرها انجام شده است، ولی محصول قابل رقابت در این زمینه تولید نشده است و در این زمینه صنعت رقابتی نداریم.

وی با اشاره به وجود برخی از قوانین خوب در این حوزه، گفت: نمونه آن قانون اصلاح مصرف و خرید تضمینی برق تجدیدپذیر است، ولی در اجرا با مشکلاتی مواجه است.

فیروزی با تاکید بر اینکه راه اندازی کسب و کار و استارت‌آپ با سایر حوزه‌ها متفاوت است، افزود: اکثر استارت‌آپ‌های این حوزه به فکر طراحی و ساخت تجهیزات این حوزه هستند، در حالی که این حوزه دارای بخش‌های متنوعی است که نیاز به طراحی و یا ساخت تجهیزات ندارد.

رییس گروه انرژی‌های پاک و محیط زیست مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری راه اندازی شتابدهنده در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را از دیگر برنامه‌های حمایتی در این زمینه عنوان کرد و در این باره گقت،: در ابتدا این سوال مطرح شد که آیا وجود چنین نهادی برای حوزه تجدیدپذیرها مناسب است یا خیر و با جلساتی که با حضور فعالان این صنعت داشتیم، به این جمع بندی رسیدیم که نیاز به این نهادسازی است، از این رو با فعالان بخش خصوصی از تشکیل این شتابدهنده در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تخصصی حمایت کردیم.

وی تاکید کرد: تجربیات به دست آمده در مسیر توسعه فناوری‌های حوزه انرژی های تجدیدپذیر یک راه رفته‌ای است که می‌توان آن را در اختیار دیگران قرار داد تا با سرعت بیشتر و هزینه کمتر به اهداف نهایی نائل شوند.

فیروزی در خصوص تاخیر کشور در راه اندازی کسب و کارهای مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر توضیح داد: در دنیا روند توسعه استارت‌آپ‌ها از حوزه‌هایی چون آی تی، اقتصاد دیجیتال شروع شده است و از آنجا که حوزه تجدیدپذیرها ماهیت سخت افزاری دارد، با یک فاز تاخیر شروع به فعالیت کرده است و این روند توسعه استارت‌آپ‌های این حوزه در دنیا است و در ایران نیز این روند وجود داشته است.

رییس گروه انرژی‌های پاک و محیط زیست مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری دلیل دیگر تاخیر در ایجاد کسب و کارهای انرژی‌های تجدیدپذیر را رویکرد مسوولان به این حوزه ذکر کرد و ادامه داد: تا چند سال گذشته بسیاری از مسوولان اعتقادی به این نوع انرژی‌ها نداشتند؛ چرا که معتقد بودند ایران با دارا بودن منابع طبیعی نفت و گاز نیازی به توسعه فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر ندارد و چنین نیازی را احساس نمی‌کردند.

دو چالش اساسی تجدیدپذیرها برای توسعه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =