کد خبر : 272533
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
-

معرفی سفیر جدید آمریکا در آلمان؛ تلاش برای تصحیح خطاها

معرفی سفیر جدید آمریکا در آلمان؛ تلاش برای تصحیح خطاها

امی گوتمن پژوهشگر علوم سیاسی و رئیس دانشگاه پنسیلوانیا است. یک شهروند یهودی که جان خود را مدیون مهاجرت پدرش به هند است. جو بایدن این زن برجسته محقق و کارشناس علوم سیاسی را به عنوان سفیر آمریکا در برلین تعیین کرده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از دویچه وله، هدف از انتخاب امی گوتمن، یک شهروند یهودی آلمانی‌تبار از سوی جو بایدن به عنوان سفیر آمریکا در آلمان تصحیح آن دسته از خطاهایی است که باید به حساب ریچارد گرنل، سفیر دولت ترامپ در آلمان نوشت.

امی گوتمن فردی شناخته شده در آمریکا است. از او حتی پیش از این به عنوان وزیر آموزش در کابینه جو بایدن نیز سخن رفته بود. اکنون، جو بایدن گوتمن را به عنوان سفیر و نماینده سیاسی آمریکا در آلمان پیش‌بینی کرده است.

گوتمن ۷۱ سال سن دارد و پیش از این نیز در دولت اوباما در سال ۲۰۰۹ به مقام رئیس مسائل ناظر بر رابطه بین اخلاق زیستی (بیواتیک) انتخاب شده بود.

امی گوتمن کیست؟

پدر امی گوتمن، کورت گوتمن متولد ایالت بایرن آلمان است. در دوران حکومت ناسیونال سوسیالیست‌ها، این دانشجوی یهودی ناگزیر به ترک زادگاه خود می‌شود. خواهران و برادران خود را متقاعد می‌کند که با او به هند مهاجرت کنند.

کورت گوتمن، پس از سال‌ها زندگی در هند به آمریکا مهاجرت می‌کند. امی گوتمن درباره مهاجرت خانواده‌اش به هند در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۳ گفته بود: «این حقیقت دارد که همه خانواده من می‌توانستند کشته شوند، اگر در آن زمان پدر من دست به مهاجرت نمی‌زد.»

امی گورتمن در دانشگاه پنسیلوانیا بزرگ‌ترین آرشیو هولوکاست در جهان را راه‌اندازی کرده است. سایت “اشپیگل‌آنلاین” با انتشار گزارشی درباره امی گوتمن نوشته است که انتخاب او از سوی دولت بایدن با توجه به پیش‌زمینه‌های یاد شده، اقدامی سنجیده بوده است.

گفته می‌شود خبر انتخاب گوتمن رسما به اطلاع فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس جمهوری آلمان رسیده است. این در حالی است که پیشنهاد دولت بایدن برای نمایندگی سیاسی آمریکا در آلمان می‌بایست به تایید مجلس سنای آن کشور نیز برسد.

امی گوتمن در مدرسه اقتصاد لندن تحصیل کرده و سپس در رشته علوم سیاسی در سال ۱۹۷۶ در دانشگاه هاروارد موفق به کسب مدرک دکتری خود شده است.

گوتمن پس از تدریس در دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۲۰۰۴ به عنوان رئیس این دانشگاه برگزیده شد و تا امروز نیز در این مقام انجام وظیفه می‌کند.

گوتمن و چالش‌ها

مناسبات دو کشور آمریکا و آلمان در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ پر دست‌انداز شده بود. اظهار نظرهای تند ریچارد گرنل، سفیر پیشین آمریکا در برلین نیز به مناسبات دو کشور آسیب رسانده بود.

گرنل نه تنها در امور داخی آلمان دخالت می‌کرد، بلکه در مصاحبه‌های جنجالی خود بارها سیاست‌های دولت آلمان را به چالش کشیده بود. از جمله می‌توان به انتقاد شدید گرنل از سیاست مهاجرپذیری دولت مرکل اشاره کرد.

تلاش جو بایدن برای تصحیح خطاهای دولت ترامپ در قبال آلمان

از سوی دیگر، ریچارد گرنل خواستار رویکرد شدیدتر آلمان در قبال جمهوری اسلامی ایران شده بود. گرنل پیش از پایان دوره زمامداری دونالد ترامپ از برلین رفت و وظیفه هماهنگ‌کننده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را برعهده گرفت.

مهم‌ترین چالش امی گوتمن موضوع خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان یا پروژه “نورداستریم ۲” است. در دیدار اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از آلمان و پس از گفت‌وگوی او با همتای آلمانی‌اش، هایکو ماس، بلینکن گفته بود که گزینه تحریم‌ها همچنان بر روی میز قرار دارد.

از سوی دیگر، سیاست و رویکرد دولت بایدن در قبال چین نیز از جمله مسائلی است که می‌تواند به یکی از چالش‌های بزرگ امی گوتمن تبدیل شود.

دولت بایدن به چین به‌مثابه یک رقیب جدی می‌نگرد و در چند عرصه خواستار مهار نفوذ و گسترش آن کشور شده است. بایدن از کشورهای اروپایی انتظار دارد تا در همراهی با آمریکا مانع از گسترش نفوذ چین در جهان شوند.

از آن جمله، آمریکا مخالف دسترسی چین به اطلاعات کاربران در کشورهای غربی از طریق استفاده از شبکه‌های اینترنتی و از جمله فناوری نسل پنجم شبکه تلفن‌های همراه است. از این منظر، اختلاف جدی بین دولت بایدن و ترامپ مشاهده نمی‌شود.

این در حالی است که کمیسیون اروپا چند روز مانده به آغاز دوره زمامداری جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا (۲۰ ژانویه) با جمهوری خلق چین یک توافق تجاری گسترده امضا کرد. دولت بایدن این اقدام اروپا را اقدامی غیردوستانه ارزیابی می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + 9 =