کد خبر : 267473
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
-

کشف غار جدید «شال» در بهشهر

کشف غار جدید «شال» در بهشهر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: در پی کاوش باستان‌شناسی غار هوتو، غاری جدید به نام شال در ۳۰ متری غار هوتو کشف شد.

به گزارش عصرقائم، سیف‌الله فرزانه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در پی کاوش‌های باستان‌شناسی در غار هوتو بهشهر که قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان‌های اولیه است، غار جدیدی نیز در انتهای این غار باستانی کشف شد.

وی افزود: این غار حداقل ۱۰ متر طول دارد اما با خاک‌برداری‌ بیشتر،  تمامی سطوح فوقانی عمق و ابعاد آن مشخص خواهد شد.

فرزانه با بیان اینکه تمام دهانه غار جدید پوشیده از آثار فرهنگی است، افزود: هیات باستان شناسی در نخستین قدم اسکلت و جمجمه دو شغال را در این غار پیدا کردند به همین دلیل نام این غار جدید را ” شال” گذاشتند که در گویش مازندرانی به معنای شغال است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: باستان‌شناسان با کشف این غار جدید، می‌توانند به بسیاری از پرسش‌های جهانی در ارتباط با پایان دوران غارنشینی و آغاز روستانشینی پاسخ دهند.

وی افزود: نتایج این کاوش‌ها برای درک چگونگی روستانشینی و گذر انسان از دوره غارنشینی به کشاورزی اهمیت فراوانی دارد.

غار هوتو و کمربند دو غار مهم و باستانی ایرانی است که در مجاورت روستای تروجن شهید آباد بهشهر قرار دارد و به لحاظ کشف اسکلت انسان‌هایی با قدمت حدود ده هزار سال معروفیت جهانی دارد.

با توجه به آثار کشاورزی که در کنار این غار‌ها از چند هزار سال قبل کشف شده است باستان شنان معتقدند این غار پایانی بر سکونت انسان‌ها در غار‌ها و آغاز دوره روستانشینی و کشاورزی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − 8 =