کد خبر : 264099
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
-

ضرورت تنظیم سیاست‌های کلان کشور براساس موجودی طبیعی آب

ضرورت تنظیم سیاست‌های کلان کشور براساس موجودی طبیعی آب

درحالی که سازمان هواشناسی نسبت به تابستانی گرم و کم آب هشدار می‌دهد و سازمان‌های متولی نیز از کاهش منابع آب ‍‍پشت سدها – که یکی از اصلی‌ترین منابع تامین‌کننده آب شرب، کشاورزی و صنعتی هستند – خبر می‌دهند، یک کارشناس محیط زیست بر لزوم مبنا قرار دادن موجودی طبیعی آب در برنامه‌ریزی سیاست‌های کلان کشور در هر عرصه‌ای از جمله کشاورزی، صنعتی و بارگذاری جمعیتی تاکید می‌کند.

به گزارش عصرقائم، مسعود امیرزاده در گفت و گو ، ضمن اشاره به اینکه لازم است هرگونه برنامه‌ریزی در عرصه سیاست‌های کلان اقتصادی توسعه محور در کشور بر مبنای یک ‍‍پیوست آبی باشد، اظهارکرد: نظام برنامه‌ریزی سیاست‌های کلان کشور در هر بخشی از جمله کشاورزی، صنعت، بارگذاری جمعیتی و… براساس موجودی منابع آب کشور باشد.

وی ادامه داد: سرزمینی که در آن منابع آب محدود است باید آب را به‌عنوان یک نهاده مهم در برنامه‌ریزی‌های کلان تمام عرصه‌ها حتی در زمینه جدال‌های دی‍‍پلماتیک و سیاسی در نظر گرفت و ضرورت دارد کشور یک ‍‍پیوست آبی داشته باشد و این برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی توسعه‌محور براساس توان آبی و موجودی منابع آب تنظیم شود.

این عضو کارگروه آب شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور تاکید کرد: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها باید براساس موجودی واقعی و طبیعی منابع آب یک منطقه باشد، نه براساس غارت منابع آبی طبیعت و بهره‌برداری از منابعی که مربوط به نسل‌های آتی است. می‌توان گفت که تاکنون به این مسائل کم توجهی شده و این برنامه‌ریزی‌های توسعه‌محور براساس منابع آبی که از طریق انتقال آب یا بهره‌برداری از ذخایر استراتژیک بوده تنظیم و اجرایی شده است.

این کارشناس محیط زیست ضمن بیان اینکه سیاست‌های توسعه در کشور باید براساس واقعیت‌های اقلیمی و منابع آبی که طبیعت به‌صورت رایگان در اختیار ما گذاشته باشد، گفت: دخل و خرج آبی در کشور باید اصلاح شود چراکه اکنون این دخل و خرج  با یکدیگر همخوانی ندارد و این مساله فشار زیادی را به سرزمین وارد می‌کند.

امیرزاده در ‍‍پایان اظهارکرد: زمانی‌که برای کاهش فشار اقتصادی به منابع آب فشار مضاعفی وارد می‌شود شاید برای کوتاه‌مدت بتوان از شرایط دشوار عبور کرد اما در بلند مدت کلیه منابع آب مختل و آینده سرزمین دچار بحران می‌شود بنابراین لازم است نسبت توسعه و منابع آب کشور با یکدیگر هماهنگ باشند، گرچه ممکن است مدتی مردم و اقتصاد کشور را تحت فشار قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =