کد خبر : 262090
تاریخ انتشار : جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۴۵
-

اتحادیه واردکنندگان نهاده: تخصیص ارز نهاده‌های دامی از اسفندماه متوقف شده است

اتحادیه واردکنندگان نهاده: تخصیص ارز نهاده‌های دامی از اسفندماه متوقف شده است

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری از عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی از هفته‌های پایانی اسفند سال ۱۳۹۹ تاکنون خبر داد.

به گزارش عصرقائم، در متن این نامه خطاب به اسحاق جهانگیری آمده است: از هفته پایانی سال ۱۳۹۹ تاکنون هیچگونه تخصیص و تامین ارز از طرف بانک مرکزی برای نهاده‌های دام و طیور انجام نشده است. این در حالی است که برنامه‌ریزی واردات کالاهای اساسی آن هم در شرایط بحرانی نیاز به اقدام به موقع، مستمر و بدون وقفه دارد و تخصیص ارز باید پیوستگی و استمرار داشته باشد. وقفه‌های عدم پرداخت ولو کوتاه مدت، آثار بسیار زیانباری دارد که به سادگی قابل جبران نیست. تجربه سال گذشته گواه این امر می‌باشد.

همچنین مجید موافق قدیری؛ رئیس ‌انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در مورد موانع پیش روی تولید و عرضه نهاده‌های دامی گفت: مشکلاتی که ما در نابسامانی نهاده‌های دامی در سال گذشته تجربه کردیم به اذعان فعالان حوزه تولید محصولات پروتئینی طیور در تاریخ چهل پنجاه سال اخیر بی‌سابقه بوده است. وی افزود: نمونه این نابسامانی‌ها تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌ها بود که متاسفانه در نهایت با ارز ۲۶ هزار تا ۳۰ هزار تومانی به دست تولیدکنندگان رسید و این اوج ناکارآمدی و سوء مدیریت در بدنه دولت را نشان می‌دهد.

رئیس ‌انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان از وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی دپو شده در بنادر خبرداد و گفت: بانک مرکزی هنوز ارز اینها را تأمین نکرده و با مشکل مواجهیم. بانک مرکزی از اول اسفندماه تاکنون ارزی را تأمین نکرده ‌اما ادعا می‌کند که ارز دو ماه ابتدای سال را در اسفندماه پرداخت کرده و این بسیار خطرناک است و امنیت غذایی مردم را به خطر می‌اندازد.

موافق قدیری تصریح کرد: عدم تعیین به موقع قیمت‌ها باعث متضرر شدن تعداد زیادی از تولیدکنندگان و کاهش تولید می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی تا به این لحظه قیمت ارزی و داخلی نهاده‌های دامی را اصلاح نکرده و به همین دلیل هم واردکنندگان نهاده‌های دامی قیمتها را در سامانه بازارگاه ارائه نمی‌کنند.

وی از عملکرد ستاد تنظیم بازار در چهار سال اخیر انتقاد کرد و گفت: اگر قرار باشد این همه ستاد و نهاد و کارگروه داشته باشیم و در نهایت هم مردم و تولیدکننده و حتی خود دولت ناراضی باشند چه فایده‌ای دارد و چه دلیلی دارد که این همه بودجه صرف این نهاد کنیم!؟

گفتنی است، چند روز پیش احد آزادی‌خواه؛ نماینده مجلس گفت: میان سامانه «بازارگاه» و سامانه «گمرک» فاصله وجود داشت و این فاصله موجب شده بود تا ۴۰ درصد نهاده‌های وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، بازار سیاه ایجاد کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 15 =