کد خبر : 252006
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
-

تصاویر جدید از حرم علوی به مناسبت میلاد امام علی (ع)

تصاویر جدید از حرم علوی به مناسبت میلاد امام علی (ع)

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، حرم امام علی (ع) معروف به حرم عتیق در حدود ۲۰۰ سال به شکل کنونی، یعنی بدون هیچ توسعه‌ای مانده بود. اما با اجرای طرح صحن حضرت زهرا (ع) فضای این حرم بیش از ۲۰ برابر گسترش یافت. سردار شهید قاسم سلیمانی

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، حرم امام علی (ع) معروف به حرم عتیق در حدود ۲۰۰ سال به شکل کنونی، یعنی بدون هیچ توسعه‌ای مانده بود. اما با اجرای طرح صحن حضرت زهرا (ع) فضای این حرم بیش از ۲۰ برابر گسترش یافت. سردار شهید قاسم سلیمانی که با حمایت و ایده او این طرح پیش می‌رفت معتقد بود «اجرای این طرح سبب اتصال و احیای نام حضرت فاطمه (س) در جوار حرم علوی شده است تا یادمانی از بانوی مظلوم و بی‌نشان مدینه باشد.»

ستاد بازسازی عتبات عالیات معتقد است: چند شاخص عمرانی و مذهبی سبب شده تا طرح توسعه حرم امام علی (ع) به عنوان یک پروژه منحصر به‌فرد در جهان اسلام مطرح شود. نخستین ویژگی این طرح، ارتقاء سطح خدمات رفاهی و زیارتی است. پیش‌بینی و اجرای فضاهای مختلف برای برپایی مراسم و مناسک و حتی اسکان چندین هزار نفر زائر در مناسبت‌هایی مانند اربعین فضای معنوی مناسبی را برای محبان اهل بیت (ع) فراهم کرده است. در کنار این فضاهای معنوی، چندین سرویس‌ بهداشتی و حمام نیز برای رفاه زائران ساخته شده است که هموطنان در اربعین‌های گذشته از این خدمات استفاده کرده‌اند.

ویژگی دوم صحن حضرت زهرا (س)، ابعاد آن است. نام‌گذاری ویژه طرح توسعه حرم امام علی (ع) به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) نیز شاخص سوم آن محسوب می‌شود. تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص شعار سال‌های اخیر، ویژگی دیگر این طرح است.

کمک‌های مردمی اهداشده و نذر خیران در سال‌های اجرای این طرح از کشور خارج نشده، بلکه برای خرید بهترین مصالح با کمترین هزینه از داخل ایران استفاده شده است. به این ترتیب، برکت نذر خیران دوباره به چرخه اقتصاد کشور برگردانده شده است.

ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، دیگر ویژگی طرح توسعه حرم علوی است. صحن و شبستان حضرت زهرا(س) که در آینده نزدیک به محل عبادت و اسکان میلیون‌ها زائر از سراسر جهان تبدیل خواهد شد، موزه‌ای ماندگار از هنر معماری ایرانی و اسلامی و توان مهندسان ایرانی در عتبات عالیات است.

صحن حضرت زهرا (س) با زیربنایی در حدود ۲۲۰ هزار متر مربع یکی از مهمترین بخش‌های توسعه و ساماندهی فضای حرم امام علی (ع) به شمار می‌آید و ساختمان پروژه شامل چهار طبقه و دارای چندین رواق بزرگ است. علاوه بر این، فضاهای روباز و سبز نیز در این طرح در نظر گرفته شده است.

این طرح در ضلع غربی حرم امام علی (ع) در حال اجراست و تا آرامگاه «صافی صفا» و مقام امام زین العابدین (ع) امتداد دارد. آخرین مراحل تکمیلی این طرح بزرگ با همت عوامل اجرایی ستاد بازسازی عتبات در حال اجراست.

حرم امام علی (ع) موزه ای از هنرهای ایرانی و اسلامی است که به دست هنرمندان و مهندسان ایرانی ساخته شده
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + هفت =