کد خبر : 243336
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
-

اینکه دانشجو تا چه حد پژوهش کند، بستگی به خود او هم دارد

اینکه دانشجو تا چه حد پژوهش کند، بستگی به خود او هم دارد

به گزارش قائم آنلاین، دکتر نازلی نمازی در گفت‌وگو ، با بیان اینکه شرایط پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در رشته‌های مختلف متفاوت است، گفت: شاید در برخی از رشته‌ها پذیرش دانشجویان مقطع دکتری اشباع شده باشد و شاید پذیرش با این تعداد نیاز نباشد چراکه مشکلات اشتغال این افراد را به همراه خواهد داشت.

به گزارش قائم آنلاین، دکتر نازلی نمازی در گفت‌وگو ، با بیان اینکه شرایط پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در رشته‌های مختلف متفاوت است، گفت: شاید در برخی از رشته‌ها پذیرش دانشجویان مقطع دکتری اشباع شده باشد و شاید پذیرش با این تعداد نیاز نباشد چراکه مشکلات اشتغال این افراد را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: ولی در برخی رشته‌های دیگر همچون رشته‌های جدید، هنوز نیاز بیشتری برای پذیرش دانشجویان دکتری وجود دارد تا در آینده، تعداد اساتید این رشته‌ها نیز افزایش یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران راجع به فرصت‌های شغلی مناسب برای دانشجویان مقطع دکتری اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان این مقطع می‌توانند به عنوان هیات علمی دانشگاه‌ها فعالیت کنند. گرچه شاید این موقعیت‌ها اشباع شده‌ باشند و نمی‌توانند نیاز تمامی این افراد را تامین کنند.

وی با بیان اینکه بسترهای خوبی برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده است افزود: اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند گزینه بسیار مطلوبی باشد تا فارغ‌التحصیلان جدید مقطع دکتری در این شرکت‌ها فعالیت کنند و با صنعت کشور ارتباط برقرار کنند و مرتبط با رشته خود یک محصول، یک دارو و یا یک دستگاه را به مرحله تجاری‌سازی برسانند. به این ترتیب هم برای فارغ‌التحصیلان دکتری و هم برای تعدادی دیگر اشتغال‌زایی می‌شود.

نمازی با اشاره به پژوهش‌های انجام گرفته توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری عنوان کرد: اینکه دانشجو تا چه حد در رشته خود پژوهش انجام دهد، بستگی به خود او هم دارد. اینکه چه‌قدر علاقه‌مند و با انگیزه باشد و دلسرد نشود و بتواند تیم پژوهشی خوبی را تشکیل دهد. ارتباط گرفتن دانشجو با اساتید و دیگر پژوهشگران داخل و خارج از کشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به امکانات دانشگاه‌های کشور در انجام پژوهش گفت: بسیاری از دانشگاه‌ها، امکانات و آزمایشگاه‌های خوبی برای انجام پژوهش دارند. در کشور  ما به اندازه‌ای که بتوان کارهای تحقیقاتی حتی محصول محور انجام داد، بسترهای خوب و امکانات اولیه وجود دارد. حتی با این وجود که اعمال تحریم‌ها سبب شده بسیاری از کیت‌های آزمایشگاهی در دسترس نباشند و یا قیمت‌های گرانی داشته باشند.

نمازی با بیان اینکه درصد زیادی از مقالات هدفند کار نشده‌اند، گفت: این مقالات بیشتر برای دریافت رساله دکتری و فارغ‌التحصیل شدن و به اجبار تولید شده‌اند. ولی یک سری مقالات هم وجود دارد که هدفمند تنظیم شده‌اند تا در نهایت بتواند مشکلی را از جامعه حل کند.

دانشیار دانشگاه تهران با اشاره به اعطای گرنت‌های پژوهشی اظهار کرد: اخیرا گرنت‌های پژوهشی به پروژه‌های محصول محور اختصاص داده می‌شود و این باعث شده تمایل پژوهشگران برای نوشتن مقالات و کارهای تحقیقاتی هدفمند افزایش پیدا کند.

وی راجع به سطح زبان انگلیسی فارغ‌التحصیلان دکتری خاطرنشان کرد: در کشورهایی که زبان انگلیسی زبان اصلی آن‌ها نیست، سطح انگلیسی پایین‌تر است و این یک امر طبیعی است. در کشور ما هم سطح اطلاعات مرتبط با زبان انگلیسی متفاوت است و به افراد بستگی دارد که چه‌قدر برای افزایش اطلاعات خود زمان صرف کنند. ولی نمی‌توان گفت که سطح زبان‌ها بسیار عالی است. با توجه به شرایطی که ما از دوره ابتدایی تا دانشگاه سپری کرده‌ایم، شاید بسترهای مناسبی برای تقویت زبان انگلیسی وجود نداشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + 7 =