کد خبر : 317459
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
-

۱۱ میلیون نفر پشت درهای ایران خودرو!

۱۱ میلیون نفر پشت درهای ایران خودرو!

با رسیدن به روزهای میانی هفته و کاهش نسبی مشکلات تحت تاثیر موج شدید سرمای هوا، بخش‌های مختلف اقتصاد ایران نیز به اوج فعالیت خود در روزهای اخیر رسیده‌اند.

به گزارش عصرقائم، بر اساس اعلام وزارت نفت، با مدیریت عرضه انرژی و همکاری مردم و البته تاثیر مثبت تعطیلات در روزهای ابتدایی هفته، در حال حاضر گاز رسانی به اکثر مناطق کشور به شکل عادی در دستور کار است و تلاش‌ها برای برطرف کردن مشکلات محدود باقی مانده نیز ادامه دارد و به این ترتیب تمرکز اقتصاد ایران در ساعات گذشته بار دیگر به دیگر حوزه‌ها اختصاص یافته است.

سبقت روز: مالیات‌ها

اصلی‌ترین موضوعی که در روزهای گذشته اقتصاد کلان کشور را به خود مشغول کرده، تحویل لایحه بودجه به مجلس و آغاز بررسی‌ پیشنهادات اقتصادی دولت از سوی نمایندگان است. در این چارچوب جلسات کمیسیون تلفیق از چند روز قبل آغاز شده و احتمالا به زودی دو قوه، جمع بندی‌های نهایی خود از برنامه اقتصاد کشور در ۱۴۰۲ را اعلام خواهند کرد.

در کنار آن اما بررسی بخش‌های مختلف لایحه همچنان ادامه دارد و همانطور که از قبل نیز مطرح بود، حرکت دولت به سمت درآمدهای پایدار با محوریات مالیات در سال آینده نیز تداوم خواهد داشت.

مجموع درآمدهای دولت به بیش از ۹۷۸ هزار تومان رسیده که ۴۹.۳۰ درصد مجموع درآمدها و منابع دولت را شامل می‌شود و در بخش‌های مختلف تعریف شده است. در این میان بیشترین سهم مربوط به درآمدهای مالیاتی است که دولت برای سال آینده ۸۲۶ هزار  و ۲۹۲ میلیارد تومان برآورد کرده است و امسال درآمدهای مالیاتی با ۴۱.۶۵ درصد از کل درآمدها و منابع بیشترین سهم را در بودجه دارند. پس از آن ۶۰۳ هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان بابت فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که دولت برای سال آینده پیش‌بینی کرده است و رتبه دوم را به خود اختصاص می‌دهد.

در کنار آن، صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی نیز امروز منتشر شد. تاکنون از سوی وزارت اقتصاد ۱۰۸۶ شرکت شناسایی شده اند که ۲۴۳ شرکت از این شرکت‌ها، بورسی هستند. از تعداد ۱۰۸۶ شرکت شناسایی شده، ۴۲۰ شرکت مربوط به شرکت‌های دولتی، ۹ شرکت جزو بانک‌ها، دو شرکت زیرمجموعه بیمه‌ها، هفت شرکت مربوط به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و شرکت‌های زیرمجموعه و ۲۷ شرکت نیز مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه دبیرخانه مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی است.

لاتاری روز: قرعه‌کشی ایران خودرو

در شرایطی که در روزهای گذشته عرضه خودرو در فرا بورس توانسته تغییراتی را در بازار به وجود آورد، هنوز ماجرای قرعه کشی خودرو داغ باقی مانده و بر اساس اعلام ایران خودرو، رکوردی عجیب نیز در دور اخیر نام نویسی ثبت شده است. در طرح فروش فوق‌العاده، چهار محصول سورن پلاس دوگانه‌سوز، پارس سال سفارشی ELX، پارس سال سفارشی با موتور XU۷P و راناپلاس برای سه گروه متقاضیان عادی، طرح خانواه و جوانی جمعیت و جایگزینی خودروهای فرسوده عرضه شده بود. بر اساس آمار، بیش از ۱۱ میلیون نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند تا مهر تاییدی باشد بر صحبت‌های دیروز رییس سازمان بوری که قرعه‌کشی را یک لاتاری ملی اعلام کرده بود.

این حجم عجیب از تقاضا در حالی به ثبت رسیده که حتی خودروسازان نیز ترجیح می‌دهند عرضه محصولاتشان در بورس ادامه پیدا کند و مدیران عامل دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا در نامه‌هایی جداگانه خطاب به سازمان بورس کالا، خواستار تداوم عرضه خودروها در بورس کالا شدند.

در کنار خودرو، عرضه ربع سکه نیز ادامه پیدا کرد. ربع سکه در سومین روز پس از عرضه در بازار سرمایه با قیمت هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز نخست ۱۵۰ هزار تومان ارزان‌تر بود.

پر مصرف روز: بنزین

با وجود آنکه بنا بود با سهمیه بندی و مقابله با قاچاق و مصرف بی رویه، مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا کند اما آنطور که مقامات وزارت نفت می‌گویند در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، بار دیگر میزان مصرف این سوخت در ایران رشدی قابل توجه را تجربه کرده است، البته افزایش مصرف اخیر، بیشتر تحت تاثیر سرمای هوا بوده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میزان مصرف بنزین در روزهای اخیر هفت میلیون لیتر افزایش یافته که عمده‌ترین دلیل آن تعطیلی برخی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور بوده است.

در کنار آن، وزارت نفت همچنان در تلاش است که مشکلات موجود در حوزه گازرسانی را به حداقل برساند. وزیر نفت با بیان اینکه امسال تولید گاز کشور نسبت به پارسال ۱۳ تا ۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، اظهار کرد: هم‌اکنون روزانه بیش از ۱۹۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های سراسر کشور تحویل داده می‌شود و هیچ گونه قطعی برق در سراسر کشور گزارش نشده است.

در برف مانده روز: شرکت پست

با وجود بهبود نسبی وضعیت در حوزه انرژی، همچنان اقتصاد ایران تبعات خاص موج اخیر سرمای شدید هوا در روزهای گذشته را با خود همراه می‌بیند و در جدیدترین گزارش، شرکت پست از آخرین وضعیت تحویل محموله‌ها در روزهای گذشته اطلاعاتی ارائه کرده است. در توضیحات جدید آمده که طی چند روز گذشته فعالیت پست در تهران توقفی نداشته اما ممکن است به دلیل سرمای چند ساعته، تأخیری در حرکت وجود داشته باشد و یا لغزنده بودن معابر سرعت توزیع مرسولات را کمی کاهش دهد.

در کنار آن، یک کارشناس ریلی نیز امروز توضیحات درباره حمل و نقل ریلی ارائه کرده و چرایی اسیر شدن برخی قطارها در برف در روزهای گذشته را تحلیل کرده است. عباس قربانعلی‌بیک با بیان اینکه لغو و تاخیر سفرهای ریلی در روزهای گذشته موضوع مهمی است که بسیاری از مردم را با مشکل مواجه کرد، گفت: سفرهای ریلی آخرین چیزی است که در شرایط بحران و شرایط بد جوی از کار می‌افتد، سفرهای جاده‌ای، هوایی و حتی دریایی هم امکان لغو دارند، اما سفر ریلی مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین وسیله حمل‌ونقل است و توقف سیستم ریلی احتمال کمی دارد و پیش‌بینی‌های زیادی در دنیا انجام شده که سفرهای ریلی هم قابلیت اعتماد بالایی داشته و هم در دسترس باشد و با بارش برف، به‌سادگی تعطیل نشود.

۱۱ میلیون نفر پشت درهای ایران خودرو!

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =