کد خبر : 318271
تاریخ انتشار : جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
-

برنامه‌ از بالا به پایین؛ اجرا از پایین به بالا

برنامه‌ از بالا به پایین؛ اجرا از پایین به بالا

رئیس اتاق اصناف کشاورزی معتقد است در “الگوی کشتی” که تنظیم و ارائه شده نظر کشاورز دیده نشده و برنامه از بالا به پایین است. طبیعتا چنین برنامه‌هایی اجرایی نخواهد شد و کشاورز بر اساس منافع خود و آنچه که بازار دیکته می‌کند کار خود را انجام می‌دهد.

به گزارش عصرقائم، قاسم پیشه‌ور در گفت‌وگو ، در پاسخ به اینکه آیا تعیین عوارض صادراتی بالا برای برخی محصولات کشاورزی می‌تواند باعث تنظیم بازار داخلی شود یا خیر، گفت: به هیچ عنوان نباید جلوی واردات و صادرات هیچ محصولی بخاطر تنظیم بازار گرفته شود زیرا علاوه بر اینکه معیشت کشاورزان را درگیر می‌کند بازارهای هدف را نیز از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش خصوصی نیز براساس منافع خود کشت می‌کند، گفت: نباید برای بخش کشاورزی و صادرات تصمیمات یکروزه بگیریم. برای مثال چون امروز گوجه‌فرنگی در کشور زیاد است، صادر کنیم و روز بعد در بازار داخلی دچار مشکل شویم. باید از قبل میزان تولید، نیاز کشور و میزان صادرات بررسی و همه هزینه‌های تبعی نیز دیده شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی اضافه کرد: با وضع عوارض صادراتی بالا تولیدکنندگان، شغل و معیشت آنها نادیده گرفته می‌شود. اگر جلوی صادرات به هر دلیلی گرفته شود کشاورز کارش را از روستا و مزارع رها کرده و به حاشیه شهرها می‌رود. مهاجرت نخبگان مهندسی و پزشکی و… شنیده بودیم ولی حالا بحث مهاجرت نخبگان کشاورزی هم مطرح شده است.

افزایش عوارض باعث تنظیم بازار داخلی نخواهد شد

به گفته وی باید همه جوانب در نظر گرفته شود تا پس از آن عوارض صادراتی تغییر داده شود. این تصمیمی که وزارت جهادکشاورزی در خصوص تعرفه‌هایی صادراتی محصولات کشاورزی گرفته تصمیم منطقی‌ای نیست و حتی تنظیم بازار داخلی را نیز به دنبال نخواهد داشت.

برای تولید مشوق‌ در نظر گرفته شود

وی با اشاره به اینکه باید مسائل را ریشه‌ای را حل کرد و راه‌حل تنظیم بازار ایجاد موانع نیست، گفت: باید مشوق‌هایی برای تولید در نظر گرفته شود. بایستی قیمت خرید تضمینی محصولاتی که نیاز بیشتری به آن داریم را بالا ببریم و سود بانکی آنها را کاهش دهیم. باید مشوق‌های خوبی برای تنظیم بازار در نظر گرفته شود.

رییس اتاق اصناف کشاورزی تصریح کرد: بخش کشاورزی چون اقتصادی است نباید دولت مداخله‌ای داشته باشد.

نظر کشاورز در الگوی کشت دیده نشد

وی با اشاره به اینکه آیا الگوی کشت می‌تواند منجر به کاهش مشکلات بخش کشاورزی شود و آیا اجرای آن پیگیری شده‌است؟ گفت: در “الگوی کشتی” که تنظیم و ارائه شده نظر کشاورز دیده نشده و صرفا دولتی است. ۵۰ سال است که این الگو اجرایی نشده و از این به بعد هم اجرایی نخواهد شد زیرا نظر کشاورز یا تولیدکننده در آن دخیل نیست و مشکلات آن دیده نشده است و به طور کل برنامه از بالا به پایین است.

پیشه‌ور عنوان کرد: کشاورز وقتی می‌بیند امسال بازار کشش محصولش را ندارد برای سال بعد سراغ کاشت محصول دیگری می‌رود زیرا برنامه مشخصی برای کشت ندارد و بر اساس منافع خود و آنچه که بازار دیکته می‌کند کار خود را انجام می‌دهد.

نظر اتاق اصناف کشاورزی پرسیده نشده

وی با اشاره به اینکه به عنوان اتاق اصناف کشاورزی در طراحی الگوی کشت حضور نداشته‌ایم، گفت: براساس قانون در تمام مراحل سیاست‌گذاری باید نظر اتاق اصناف کشاورزی اخذ شود. حضور در مجامع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بخش کشاورزی و زمینه سازی حضور فعالان بخش در فرآیند تصمیم ‌گیری و تصمیم‌سازی و همچنین نظارت و کنترل بر محصول سالم، بهبود تولید و صادرات و واردات نیز باید با نظر اتاق اصناف باشد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

برنامه‌ از بالا به پایین؛ اجرا از پایین به بالا

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 − دو =