کد خبر : 317894
تاریخ انتشار : شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
-

اخذ شناسنامه اسرائیلی برای ورود؛ شرط کشورهای عربی برای ساکنان جولان اشغالی سوریه

اخذ شناسنامه اسرائیلی برای ورود؛ شرط کشورهای عربی برای ساکنان جولان اشغالی سوریه

ساکنان جولان اشغالی سوریه پس از آنکه مصر شرط سفر آنها به خاک این کشور را گرفتن شناسنامه و تابعیت اسرائیلی قرار داد، به مصر پیام دادند.

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه الوطن سوریه، ساکنان جولان اشغالی سوریه در بیانیه‌ای اعلام کردند، با توجه به اینکه برخی کشورهای جهان و متاسفانه برخی کشورهای عربی، اخذ شناسنامه اسرائیلی را برای سفر ساکنان جولان اشغالی سوریه به خاکشان تعیین کردند و برخی از جوانان ساکن جولان اشغالی بدون هیچ توجیهی درخواست اخذ شناسنامه اسرائیلی کردند و با توجه به تاکید ما برای مبارزه با هویت اسرائیلی و حفافظت از تعلق ملی به جولان به عنوان سرزمین عربی سوریه، برخی انسان‌های شریف که برای میراث ملی جولان اشغالی سوریه غبطه می‌خورند، با سفارت مصر در رام‌الله و تل‌آویو تماس گرفته و از قاهره خواستند این شرط غیرملی برای سفر به خاکش را لغو کند.

آنها در ادامه بیانیه خود تاکید کردند، پاسخ کشور مصر دیری نپایید و به بالاترین سطوح دیپلماتیک رسید و به ما اطلاع دادند که این شرط لغو شد و مصر مخالف قانون نادرست الحاق با تمامی پیامدهایش است و جولان را یک منطقه عربی و سوری می‌داند و به مبارزه‌های ساکنان آن و تاکید آنها بر هویت عربی سوری‌شان افتخار می‌کند و مصر بدون شرط گرفتن شناسنامه اسرائیلی و تنها با یک مدرک عبور و ویزا از آنها استقبال می‌کند و اگر سفر آنها تنها شامل منطقه طابا و شرم الشیخ باشد، به ویزا نیز نیازی نیست.

به نوشته الوطن، ساکنان جولان اشغالی سوریه ضمن ادای احترام به کشور مصر از آن بابت توجه به خواسته‌های ملی آنها تشکر کردند و از سایر کشورها به ویژه کشورهای عربی خواستند راه مصر را در پیش بگیرند و شرط اخذ شناسنامه اسرائیلی برای ورود به خاکشان را در مورد ساکنان جولان اشغالی سوریه بردارند.

آنها در پایان بیانیه خود نیز تاکید کردند: ما ساکنان جولان اشغالی سوریه از کشورمان سوریه بابت تلاش‌هایش در این زمینه تشکر می‌کنیم و از آن می‌خواهیم بر تلاش‌های خود در رایزنی با کشورهای جهان برای لغو این شرط بیفزاید و همزمان از جوانان‌مان در جولان اشغالی سوریه می‌خواهیم در دام وسوسه برای سفر به این کشور یا آن کشور به بهای گرفتن هویت اسرائیلی نیفتند، ما با کمی صبر و مقاومت می‌توانیم این شروط را دور زده و لغو کنیم.

صدقی المقت، اسیر آزاد شده سوری نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین اظهار کرد: ما ساکنان جولان اشغالی سوریه مخالفت خود را با اشغالگری اسرائیل اعلام می‌کنیم.

المقت گفت: کشورهای عربی که توافقنامه‌های ابراهیم (عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) را امضا کردند، اخذ شناسنامه اسرائیلی را شرط ورود ساکنان جولان اشغالی سوریه به خاکشان اعلام کردند، مصر به درخواست ما برای حذف شرط داشتن تابعیت اسرائیلی پاسخ داد، آیا برای کشورهایی که در مسیر عادی‌سازی با رژیم اشغالگر گام نهادند، خیانت به مساله ما کافی نیست؟

این اسیر آزاد شده در ادامه تاکید کرد: ما ساکنان جولان سوره تابعیت اسرائیلی را رد می‌کنیم.

او در ادامه نیز گفت: امیدوارم کشورهایی که این شرط را برای ساکنان جولان قرار دادند، با اسرائیل برای تحمیل تابعیت اسرائیلی به سوریه همدستی نکرده باشند.

المقت با اشاره به اینکه برخی کشورهای غیرعربی نیز شرط گرفتن تابعیت اسرائیلی را برای ورود ساکنان جولان اشغالی سوریه به خاکشان تعیین کردند، گفت: قصد داریم با سفارت‌های کشورهای عربی که این شرط را برای ما تعیین کردند، رایزنی‌هایی را آغاز کرده و از آنها بخواهیم از این تصمیم خود منصرف شوند.

این اسیر آزاد شده سوری افزود: کشور سوریه در حال انجام رایزنی‌هایی با این کشورها جهت رسیدن به راه‌حلی برای حذف این شرط است.

او در ادامه گفت: ساکنان جولان در محاصره هستند و ما می‌خواهیم برای جبران ممانعت از ما برای ایجاد فضای سوری، فضاهایی را با کشورهای عربی باز کنیم.

همچنین این سوری تاکید کرد: من روی مشروعیت بین‌المللی حساب باز نمی‌کنم بلکه روی توازن قوا حساب باز می‌کنم.

او در پایان نیز گفت: رژیم اشغالگر تمامی منابع و ظرفیت‌های جولان اشغالی سوریه را مصادره کرد و امروز به دنبال آغاز پروژه‌ای برای تولید انرژی در خاک کشور ما است.

اخذ شناسنامه اسرائیلی برای ورود؛ شرط کشورهای عربی برای ساکنان جولان اشغالی سوریه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =