کد خبر : 316327
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
-

پیام رئیس رژیم صهیونیستی به پادشاه مراکش به مناسبت دومین سالروز توافقنامه ابراهیم

پیام رئیس رژیم صهیونیستی به پادشاه مراکش به مناسبت دومین سالروز توافقنامه ابراهیم

رئیس رژیم صهیونیستی با ارسال پیامی به پادشاه مراکش، دومین سالگرد توافقنامه ابراهیم را که در دسامبر ۲۰۲۰ بین دو طرف امضا شد، تبریک گفت.

به گزارش عصرقائم،  به نقل از سایت خبری i24، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به نمایندگی از این رژیم از محمد ششم، پادشاه مراکش بابت پناهگاه امنی که این کشور در جنگ جهانی دوم برای یهودیان فراهم کرده بود و نیز از تلاش‌های شخص محمد ششم برای برقراری صلح در منطقه قدردانی کرد.

هرتزوگ در این پیام نوشت: به مناسبت دومین سالروز پیوستن مراکش به توافقنامه‌های ابراهیم، اسرائیل و مردم یهود تمایل دارند مراتب قدردانی خود را از جناب پادشاه و ملت مراکش ابراز کنند که در طول نسل‌ها برای حفاظت از امنیت، رفاه و میراث فرهنگی جامعه یهودی در مراکش تلاش کردند.

وی خطاب به محمد ششم نوشت: در دوره حکومت شما نهادهای جامعه یهود از کنیسه‌ها گرفته تا گورستان‌ها در سراسر مراکش به‌روز شدند. در دوران حکومت شما بود که توافق ابراهیم بین دو “کشور” به شکوفایی مشارکت بین دولت و مردم ما منجر شد.

هرتزوگ همچنین در این پیام خود به تلاش‌های حسن دوم، پدر پادشاه مراکش که با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرد و نیز محمد پنجم، پدر بزرگ پادشاه فعلی مراکش اشاره کرد و نوشت، یهودیان مراکش او را با افتخار و مهربانی یاد می‌کنند که جهان نیز او را به عنوان حامی یهودیان این کشور یاد خواهد کرد.

رئیس رژیم صهیونیستی افزود: زمانی که میلیون‌ها یهودی در قرن بیستم با وحشت هولوکاست روبرو شدند، محمد پنجم پناهگاه امنی را برای رعایای یهودی خود در هر کجا که بودند، فراهم کرد. یهودیان مراکش این خاطره را با غرور و افتخار به یاد می‌آورند. همچنین سهم حیاتی پدر فقیدتان، حسن دوم را به خاطر می‌آوریم که نقش اساسی در ایجاد پایه‌های صلح ایفا کرد که اکنون آینده ما بر آن استوار است.

پس از عادی سازی روابط میان امارات و بحرین که با میانجیگری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا صورت گرفت، مراکش اواخر سال میلادی ۲۰۲۰ روابطش را با رژیم صهیونیستی از سر گرفت. رباط از سال ۲۰۰۰ و در پی انتفاضه دوم فلسطینی‌ها روابطش را با تل آویو قطع کرده بود.

پیام رئیس رژیم صهیونیستی به پادشاه مراکش به مناسبت دومین سالروز توافقنامه ابراهیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + 1 =