کد خبر : 316083
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
-

رئیس انجمن پزشکی ترکیه اتهامات مربوط به تروریسم را رد کرد

رئیس انجمن پزشکی ترکیه اتهامات مربوط به تروریسم را رد کرد

رئیس یک گروه پزشکی در ترکیه که خواستار تحقیقات درباره ادعای استفاده ارتش این کشور از تسلیحات شیمیایی علیه شبه نظامیان کرد شده بود، از سوی مقامات آنکارا به سبب اتهامات مربوط به تروریسم در حال محاکمه است و در جلسه دادگاهش اتهام مطرح شده علیه خود را رد کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دکتر شبنم کرور فینجانجی، ۶۳ ساله، رئیس انجمن پزشکی ترکیه به خاطر درخواست برای انجام تحقیقات در مورد ادعای استفاده ارتش ترکیه از تسلیحات شیمیایی علیه  شبه نظامیان کرد در حال محاکمه شدن به اتهام اشاعه “پروپاگاندای تروریستی” است.

فینجانجی متهم شده است که به نمایندگی از حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ.ک.ک) دست به انتشار پروپاگاندا زده است. او در ماه اکتبر بعد از انجام مصاحبه‌ای که در آن درباره لزوم انجام “تحقیقات موثر” در مورد این ادعاها صحبت کرد دستگیر شد.

فینجانجی که یک کارشناس حوزه پزشکی قانونی است جدیدترین فعال ترکیه‌ای است که توسط مقامات این کشور با استناد به قوانین ضد تروریسم گسترده این کشور تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد در حالی که گروه‌های حقوق بشری می‌گویند این قوانین بهانه‌ای برای دست زدن به سرکوب آزادی بیان در ترکیه شده است. او در صورتی که از بابت این اتهامات گناهکار دانسته شود با مجازات حبس تا سقف هفت سال و نیم مواجه است.

مبنای اتهامات مطرح شده علیه فینجانجی، مصاحبه کردن با یک رسانه طرفدار کردها بوده و این که او در این مصاحبه گفته است که  ویدیوی مربوط به ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی در عراق را دیده است.

وبسایت موسوم به “دوغوز ۸ هابر” گزارش داد که فینجانجی ظاهرا در اولین جلسه محاکمه‌اش تصریح کرده است: “چیزی که من در این مصاحبه گفتم مربوط به یک تشخیص مقدماتی بود. این یک نتیجه گیری قطعی نبود بلکه درخواستی برای انجام یک تحقیقات موثر و مستقل بود. حرف‌های ابراز شده از سوی من در چارچوب علم و آزادی بیان را نمی‌توان یک جرم در نظر گرفت.”

ادامه محاکمه فینجانی به ۲۹ دسامبر موکول شده است.

مصاحبه فینجانجی بعد از طرح ادعای شبه نظامیان کرد در خصوص استفاده ارتش ترکیه از تسلیحات شیمیایی علیه شبه نظامیان پ.ک.ک در شمال عراق صورت گرفت. مقامات ترکیه این ادعاها را قویا رد و تاکید کرده‌اند که ارتش کشورشان اصلا چنین تسلیحاتی در اختیار ندارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، فینجانجی را به وارد کردن تهمت به نیروهای مسلح ترکیه و توهین به کشورش متهم کرد. او قول داده اقداماتی را برای پاکسازی انجمن پزشکی ترکیه و سایر سازمان‌های حرفه‌ای از آنچه او “حامیان این سازمان تروریستی” خوانده، انجام دهد.

همچنین یک حزب ملی‌گرای متحد با حزب حاکم اردوغان خواسته که فینجانجی از شهروندی ترکیه محروم و انجمنش تعطیل شود.

صدها نفر برای نشان دادن حمایت از فینجانجی که بخش اعظم زندگی حرفه‌ای خود را صرف مستندسازی شکنجه و بدرفتاری کرده و یکی از فعالان برجسته حقوق بشر در ترکیه است، در بیرون ساختمان دادگاه محل برگزاری محاکمه او تجمع کردند. او همچنین به عنوان رئیس بنیاد حقوق بشر ترکیه نیز خدمت کرده است.

روز جمعه، لوئیز آمتسبرگ، کمیسیونر حقوق بشر دولت آلمان، “همبستگی کامل” خود را با فینجانجی ابراز کرد و او را “یکی از شجاع‌ترین صداهای ترکیه” توصیف کرد.

رئیس انجمن پزشکی ترکیه اتهامات مربوط به تروریسم را رد کرد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + 2 =