کد خبر : 316062
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
-

ترکیه: زمان آن است که ناتو جلوی «گستاخی» یونان را بگیرد

ترکیه: زمان آن است که ناتو جلوی «گستاخی» یونان را بگیرد

وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد: در بحبوحه “رویکردهایی با نیت حسنه” آنکارا برای تبدیل دریای اژه و مدیترانه به “دریای دوستی”، از ناتو می‌خواهیم جلوی “گستاخی” یونان را بگیرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آناتولی، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در نشست ارزیابی پایان سال وزارت دفاع ملی این کشور گفت: علی‌رغم رویکردهای حسنه ما، یونان به انجام اقدامات تحریک‌آمیز، تشدید تنش‌ها و رویکرد غیرقانونی‌اش ادامه می‌دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه یونان هفته گذشته دو بار برای جنگنده‌های ترکیه در مانورهای ناتو دردسر درست کرد، گفت: این رویکرد خصمانه صریحا نشان می‌دهد که یونان آنقدر گستاخ شده است که حتی به اصول و ارزش‌های اولیه ناتو بی‌اعتنایی می‌کند. زمان آن فرا رسیده که ناتو جلوی گستاخی یونان را بگیرد.

وی افزود: ترکیه از مقامات نظامی و سیاستمداران یونان انتظار دارد تا فورا در رویکردهای تحریک‌آمیز و ستیزه‌جویانه خود که برای اهداف سیاسی داخلی اتخاذ شده‌اند، تجدیدنظر و مسائل و مشکلات موجود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

آکار ضمن تاکید بر اینکه یونان باید از تاریخ درس بگیرد،‌ به رویدادهای ۹ سپتامبر سال ۱۹۲۲ میلادی در ازمیر اشاره کرد؛ شهری در ساحل غربی ترکیه که در جریان جنگ استقلال ترکیه از اشغال یونان آزاد شد.

ترکیه که یکی از اعضای قدیمی ناتو محسوب می‌شود، در ماه‌های اخیر نسبت به اقدامات تحریک آمیز و لفاظی‌های یونان در این منطقه از جمله تسلیح جزایر نزدیک به سواحل ترکیه که تحت مفاد یک پیمان صلح غیرنظامی شده‌اند، شکایت کرده است. آنکارا تاکید دارد که چنین اقداماتی تلاش‌های حسنه برای صلح را خدشه‌دار می کند.

خلوصی آکار در بخش دیگری از سخنانش درباره درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو بار دیگر انتظارات آنکارا از این دو کشور را مطرح کرد و گفت: این دو کشور باید به تعهدات خود تحت توافق مادرید عمل کنند و حمایت خود از تروریست‌ها را متوقف کرده و محدودیت‌های اعمال شده علیه ترکیه در فهرست استرداد را لغو کنند.

وی افزود: همین قدر ساده.

آکار همچنین به موضوع دورنمای فروش جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا به ترکیه اشاره کرد و گفت: آنکارا برای بهبود روابط با آمریکا تلاش می‌کند و انتظار دارد نتیجه موضوع فروش و به روز رسانی جنگنده‌های ترکیه توسط واشنگتن مثبت و ملموس باشد.

وزیر دفاع ترکیه همچنین بر دیدگاه‌های منفی در میان افکار عمومی ترکیه و آمریکا تاکید کرد که به خاطر حمایت واشنگتن از “تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ “(یگان‌های حفاظت خلق)، اتهامات علیه آنکارا که به مبارزه با داعش لطمه می‌زند، تغییر مسیر واشنگتن از سیاست متعادل سابقش نسبت به ترکیه، روابط یونان و لغو تحریم‌های تسلیحاتی‌اش بر دولت قبرس یونانی‌نشین تشدید شده است.

وی افزود: ما از سوی آمریکا که شریک استراتژیک و متحدمان محسوب می‌شود، انتظار داریم در این مسائل اقدامات و اصلاحات لازم را انجام دهد.

آنکارا در اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی خواستار خریداری جنگنده‌های اف-۱۶ و کیت‌های به روز رسانی شد. این توافق شش میلیارد دلاری شامل فروش ۴۰ جنگنده و همچنین کیت‌های به روز رسانی برای ۷۹ جنگنده‌ای است که نیروی هوایی ترکیه در حال حاضر آنها را به خدمت دارد.

آکار درباره آمار عملیاتی نیروهای مسلح ترکیه گفت: دست‌کم ۳۹۸۲ تروریست از زمان آغاز سال جاری میلادی در شمال عراق و سوریه “خنثی” شده‌اند. به طور کلی ۵۵۳ عملیات از جمله ۱۰۰ عملیات بزرگ و متوسط در سال جاری میلادی انجام شدند در حالی که ۴۱۰۳ غاری که توسط تروریست‌ها استفاده می‌شدند، تخریب شده و حدود ۲۸۰۰ سلاح و بیش از یک میلیون قطعه مهمات مصادره شدند.

وزیر دفاع ترکیه تصریح کرد: ترکیه با مقامات عراقی در عملیات‌هایش در شمال عراق علیه تروریست‌های پ.ک.ک همکاری و هماهنگی نزدیکی دارد و در جریان عملیات “پنجه-قفل” دست‌کم ۵۰۶ تروریست خنثی شده و نزدیک به ۲۰۰۰ مین و مواد منفجره دست‌ساز در کنار ۶۰۰ غار، پناهگاه و تونل تخریب شدند.

ترکیه: زمان آن است که ناتو جلوی «گستاخی» یونان را بگیرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 14 =