کد خبر : 315776
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
-

زباله روسی پیاده روی فضانوردان را به تعویق انداخت

زباله روسی پیاده روی فضانوردان را به تعویق انداخت

در حالیکه قرار بود روز گذشته دو نفر از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی، عملیات پیاده‌روی فضایی را انجام دهند، اما زباله‌های فضایی روسیه این عملیات را به تاخیر انداخت.

به گزارش عصرقائم، به نقل از اسپیس، جاش کاسادا (Josh Cassada) و فرانک روبیو (Frank Rubio) قرار بود چهارشنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) در ساعت ۷:۴۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی، در یک پیاده‌روی فضایی بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شرکت کنند، اما زباله‌های فضایی روسیه عملیات پیاده‌روی فضایی را به تاخیر انداخت.

این دو فضانورد ناسا قرار بود روز گذشته یک پیاده‌روی فضایی را برای نصب آرایه‌های خورشیدی جدید در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهند.

این پیاده‌روی فضایی ابتدا قرار بود روز دوشنبه ۱۹ دسامبر انجام شود، اما ناسا آن را دو روز به تعویق انداخت، زیرا تصمیم داشت از دوربین‌های نصب‌شده روی بازوی رباتیک کانادارم۲ (Canadarm2) برای بازرسی نشت کپسول روسی سایوز (Soyuz) که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل است، استفاده کند.

کپسول سایوز ام‌اس-۲۲ (MS-22)، در تاریخ ۱۴ دسامبر، زمانی که دو فضانورد روسی در حال آماده شدن برای پیاده‌روی فضایی بودند، دچار نشت مایع خنک‌کننده شد و همین موضوع، پیاده‌روی فضایی را لغو کرد.

طی بازرسی که روز یکشنبه ۱۸ دسامبر روی سایوز انجام شد، دوربین‌های کانادارم۲ حفره کوچکی را در نزدیکی محل مشکوک به نشت مشاهده کردند. مقامات فضایی روسیه در حال بررسی این حفره هستند تا بتوانند قابلیت پرواز سایوز را که قرار است روبیو و دو فضانورد دیگر را در ماه مارس به زمین بازگرداند، تعیین کنند. اگر سایوز ام‌اس-۲۲ نتواند به صورت ایمن پرواز کند، روسیه یک کپسول دیگر را به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب خواهد کرد تا این سه نفر را به خانه بازگرداند.

زباله‌های فضایی روسیه که عملیات پیاده‌روی فضایی را به تعویق انداختند، از فاصله یک چهارم مایلی ایستگاه عبور کردند. ناسا در آخرین لحظه روز چهارشنبه، پس از اینکه قطعه بزرگی از زباله‌های فضایی روسیه به طور خطرناکی به ایستگاه مداری نزدیک شد، عملیات پیاده‌روی فضایی برنامه‌ریزی‌شده را به تاخیر انداخت.

فرانک روبیو و جاش کاسادا، فضانوردان ناسا در اوایل روز چهارشنبه (۲۱ دسامبر) برای نصب آرایه‌های خورشیدی جدید در حال آماده شدن برای خروج از قفل هوایی کوئست ساخت ایالات متحده در ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند که تیم کنترل ماموریت، دستور توقف کار را داد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی یک مانور اضطراری انجام خواهد داد تا از سر راه قطعه بزرگی از زباله‌های فضایی که در مسیر نزدیک شدن خطرناک به این ایستگاه قرار دارد، خارج شود. تاریخ انجام این راهپیمایی فضایی در نهایت برای امروز پنجشنبه ۲۲ دسامبر تعیین شده است.

بقایای زباله فضایی مورد بحث، قطعه‌ای از یک موشک روسی و مرحله فوقانی فرگات با عرض ۱۱ فوت (۳.۳۵ متر) است که در پرتابگرهای سایوز و زنیت استفاده می‌شود.

دان هوت، سخنگوی ناسا در کنترل ماموریت در مرکز فضایی جانسون در هیوستون گفت: پیش‌بینی می‌شود که این زباله‌ها در فاصله کمتر از یک چهارم مایل (۰.۴ کیلومتر) از ایستگاه دور شوند. تیم کنترل زمینی اکنون در حال آماده شدن برای هدایت ایستگاه به حالت ایمن با استفاده از رانشگرها در فضاپیمای باری پروگرس روسیه است. انتظار می‌رود این مانور در ساعت ۸:۴۲ صبح به وقت شرقی برگزار شود.

زباله روسی پیاده روی فضانوردان را به تعویق انداخت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =