کد خبر : 312919
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
-

بهره‌برداری از فاز نخست طرح ساماندهی “روددره فرحزاد” در بهار ۱۴۰۲

بهره‌برداری از فاز نخست طرح ساماندهی “روددره فرحزاد” در بهار ۱۴۰۲

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره طرح احیاء و ساماندهی روددره فرحزاد، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فاز نخست این پروژه از پل آبشار تا پل خوشمرام (به مساحت ۶۰ هکتار) در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ تکمیل و فاز ۲ (باقی‌مانده پروژه) تا سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش عصرقائم، علی محمد مختاری در تشریح طرح احیاء و ساماندهی (ژینایی) رود دره فرحزاد، بیان کرد: رود دره فرحزاد در کنار باقی رود دره‌های زیبای تهران به عنوان قلب ساختار فضایی جغرافیای پایتخت از ارکان اصلی برای زیست پذیری شهر است. از این رو باید نسبت به باز طراحی شهری بر محوریت اکوسیستم‌های رودخانه‌ای آن برنامه ریزی و اقدام شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه، اهداف کلی طرح احیاء و ساماندهی (ژینایی) رود دره‌های شهری را شامل تحقق مدیریت یکپارچه سیل و بهبود اکوسیستم شهری در محدوده حریم اکولوژیکی رود دره‌ها، کاهش آلودگی هوای شهر تهران در روزهای وارونگی هوا (با برقراری جریان باد محلی کوهستان به سمت دشت) و بهبود کیفیت هوا (رطوبت، دما و …) در حوزه اثر مستقیم و غیر مستقیم رود دره‌ها و فرهنگ سازی و هوشیار سازی اجتماعی نسبت به مسائل زیست محیطی و برقراری ارتباط شهر، شهروندان و رودخانه، اعلام کرد.

مختاری در ادامه سخنان خود عنوان کرد که با انجام این پروژه، احیاء جریان کمی و کیفی پایه و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی (آبخوان دشت تهران) و بهبود و نوسازی بافت فرسوده در حوزه مداخله مؤثر رودخانه اتفاق می‌افتد.

وی تأکید کرد: در طرح احیاء و ساماندهی رود دره فرحزاد ضمن برنامه ریزی، طرح ریزی و اقدام برای حذف و یا کاهش اثرات تک تک آسیب‌های این اکوسیستم تلاش شده تا با ارائه رویکردی پیشرو در طراحی شهری این محدوده، بر غنای زیست اقتصادی و اجتماعی شهر در ابعاد محله‌ای و فرامنطقه‌ای اضافه شود.

مختاری درباره مهمترین فعالیت‌های اجرایی تعریف شده، بیان کرد: تاکنون ۱۱ فعالیت اجرایی برای این پروژه تعریف شده است. این موارد شامل اجرای تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پساب تصفیه شده، ترمیم ترانشه‌ها و شیب‌های آسیب دیده، ایجاد شبکه فضاهای همگانی (فضاهای مکث و استراحت و حرکت پیاده)، ایجاد شبکه معابر اصلی و فرعی پیاده و سواره خدماتی-اضطراری، احداث مسیر دوچرخه سواری پیرامونی و ایجاد شبکه روشنایی معابر و محدوده‌های فضای سبز هستند.

وی باقی فعالیت‌های تعریف شده را این طور توضیح داد: ایجاد شبکه آبیاری فضای سبز، احداث ابنیه عمومی و خدماتی، جمع آوری زباله‌های رها شده در بستر رودخانه و دره فرحزاد و پیاده سازی مدیریت پسماند در محله فرحزاد و شهرک های مجلس و نفت، ترمیم و احیای قنات‌های موجود در محدوده طرح به منظور تأمین نیاز آبی باغات موجود و ایجاد باغچه‌های گونه شناسی گیاهی و جانوری نظیر هتل مورچگان که به معرفی زنده و جذاب زندگی و نقش مورچه‌ها در چرخه اکولوژیک اکوسیستم رود دره‌های شهری می پردازد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره ایجاد باغچه‌های گونه شناسی گیاهی و جانوری توضیح داد: علاوه بر ایجاد هتل مورچگان، باغچه دوزیستان که در یک برکه آبی، غنی شده است به معرفی زنده و نقش دوزیستان در چرخه اکولوژیک اکوسیستم رود دره‌های شهری می‌پردازد.

مختاری درباره ایجاد باغچه خزندگان و سنجاقک‌ها، بیان کرد: باغچه خزندگان در درز و شکاف صخره‌های واقع در زون گسل شمال تهران به معرفی زنده و نقش دوزیستان در چرخه اکولوژیک اکوسیستم رود دره‌های شهری خواهد پرداخت. همچنین در باغچه سنجاقک‌ها که در یک برکه آبی طراحی شده، با معرفی زنده، نقش حشرات آبدوست و زیبایی مانند سنجاقک‌ها در چرخه اکولوژیک اکوسیستم رود دره‌های شهری را نشان می‌دهد.

وی همچنین در ادامه عنوان کرد: باغچه گیاهشناسی در پهنه طبیعی به تکثیر و تولید بذر گیاهان بومی درختی، درختچه‌ای و علفی دامنه‌های جنوبی البرز پرداخته و همزمان با ارائه زنده این فعالیت به گردشگران، نسبت به افزایش آگاهی و شناخت آن‌ها اقدام می‌کند.

بر اساس گزارش سایت شهر، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره زمان بهره برداری از طرح احیاء و ساماندهی رود دره فرحزاد، گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، فاز نخست پروژه از پل آبشار تا پل خوشمرام (به مساحت ۶۰ هکتار) در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ تکمیل و فاز ۲ (باقی‌مانده پروژه) تا سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

بهره‌برداری از فاز نخست طرح ساماندهی "روددره فرحزاد" در بهار ۱۴۰۲

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 5 =