کد خبر : 307872
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
-

صهیونیست‌ها اگر تصمیمی علیه ایران بگیرند، مهلتی برای اقدام ندارند

صهیونیست‌ها اگر تصمیمی علیه ایران بگیرند، مهلتی برای اقدام ندارند

آیت‌الله رئیسی در واکنش به تهدیدات احتمالی رژیم‌ صهیونیستی گفت: فاصله بین تصمیم و اقدام را ببینید و اگر تصمیم به اقدام علیه ایران بگیرند، شاید مهلتی برای اقدام نداشته باشند.

به گزارش عصرقائم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امروز (دوشنبه هفتم شهریور) در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت، گفت: خدا را شاکریم که در این یک سال که به عنوان رئیس جمهور مسئولیت دولت را بر عهده داشتیم و توفیق خدمتگزاری به مردم را داشتیم همواره شاهد عنایت حضرت حق و امداد الهی بودیم.
از مردم صبور تشکر می‌کنم
وی افزود: از مردم عزیز و صبور که با دولت همراهی کردند تقدیر و تشکر می‌کنم. از مقام معظم رهبری که در این یک سال با رهنمودهایشان دولت را کمک کردند نیز تشکر می‌کنم. همچنین از همه‌ دستگاه‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و اصحاب رسانه که تلاش کردند فعالیت‌های دولت را اعلام کنند و گره‌های ذهنی را باز کنند، تشکر می‌کنم.
رئیسی گفت: با توجه به نکاتی که در ایام انتخابات بر آن تاکید کردم، اولین تغییر رویکرد دولت که بر آن تاکید کردیم، دولتی مردمی و توجه به خواست مردم و حضور در میان مردم و با مردم بودن است.
رئیسی ادامه داد: اولین تغییر رویکرد دولت که بر آن تاکید کردیم، دولتی مردمی و توجه به خواست مردم و حضور در میان مردم و با مردم بودن است. در یک سال اخیر در ۳۱ استان کشور و بیش از ۵۰ شهر و روستا سفر انجام شد. برخی ملامت کردند که ثمرات حضور شما در میان مردم چیست و در این باره اظهار نگرانی داشتند، اما آن‌ها تجربه این حضور را ندارند و لذت آن را نچشیده‌اند. همچنین ما در مجامع کارگری، کشاورزی، دانشگاهی و تعلیم و تربیت حضور داشتیم.
مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی متفاوت است
رئیس جمهور با بیان اینکه مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی متفاوت است گفت: فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و نشسته مدیریت کند یا اینکه در میدان حضور پیدا کند و وضعیت مردم را ببیند و سخنانشان را از نزدیک بشنود و با آن‌ها از نزدیک آشنا بشود. لذا، در این با مردم بودن و مشکلات آن ها را از نزدیک احساس کردن به عنوان یک اصل و تغییر رویکرد در دولت به حساب می آید.
وی ادامه داد: همواره به دولتمردان تاکید شده که باید این نگاه را به مردم داشته باشد. اینکه مردم مشکل دارو داشتند و از نزدیک نبینیم که مشکل دارو دارند، یعنی چه و چه باید کرد. فقط حضور در بین مردم کافی نیست، شناخت مسئله و مشکل آن ها و پیداکردن راهکار برای رفع مشکل و حل مسئله و دنبال کردن رفع مشکل، هر سه مورد توجه است.
همه سفرها همراه با نگرش به مشکلات، پیداکردن راهکار و دنبال کردن رفع مشکلات بود
رئیسی گفت: ما هیچ جا حضور پیدانکردیم غیر از اینکه به مشکلات توجه کنیم و به دنبال رفع آن ها باشیم. یا به عنوان مصوبات سفر که در هر سفر تصمیمات جدی گرفته شده، برخی از تصمیمات اتخاذ شده زودبازده و برخی دیگر میان و بلند مدت. همه سفرها و سرکشی های ما همراه بوده با نگرش به مشکلات، پیداکردن راهکار و دنبال کردن رفع مشکلات.
وی ادامه داد: در این راستا، دستگاه هایی را برای رفع مشکلات مردم مسئول کردیم تا حصول نتیجه آن ها را پیگیری کنند.
بودجه ۱۴۰۱ بر اساس عدالت‌محوری تنظیم شد
رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد دوم دولت، مسئله عدالت محوری است، خاطرنشان کرد: بودجه ۱۴۰۱ بر اساس عدالت‌محوری تنظیم شد و مستند ما برای اینکه بتوانیم تقسیم ظرفیت ها و امکانات ها را براساس عدالت انجام بدهیم، سند آمایش سرزمینی است. البته ممکن است برخی افراد در دانشگاه و یا یک مرکز نسبت به این سند نکته و یا اصلاحیه‌ای داشته باشد، در این صورت اصلاح خود را به ما ارائه می کند و اصلاح صورت می گیرد.
وی افزود: باید وقتی که از عدالت صحبت می کنیم، تقسیم امکانات، ظرفیت ها باید به یک سند مستند باشد.
رئیسی گفت: همواره تاکید شده که باید در جذب نیروی انسانی، پرداخت‌ها، ارتقای افراد و به کارگیری افراد و همه مسائل تاکید شده که باید پیوست عدالت داشته باشد. باید تمامی اقدامات به سمت مسئله عدالت گرایش داشته باشد و با گوشزد کردن موارد مشخص به سمت رعایت عدالت برویم.
ساختارهای فسادزا در دولت باید اصلاح شود
رئیس جمهور با بیان اینکه سومین رویکرد دولت، فساد ستیزی است، تصریح کرد: هم اصلاح ساختارهای فسادزا و هم افرادی که بخواهند دچار کجی و فساد شوند و با روابط ناسالم و اخذ رشوه بخواهند نظام اداری ما را آلوده کنند. این از تصمیمات جدی دولت که در این راستا، بازرسی ریاست جمهوری فعال شده است. در واقع، هم نظارت های برون سازمانی و هم درون سازمانی فعال شده است.
وی افزود: تخلفاتی بود که نه حتی در حد فساد بلکه در حد تخلف از مدیرکل یا معاون وزیر گزارش شده است که سریعاً با آن برخورد شده است. یا موردی درباره اخذ رشوه در یک دستگاه گزارش شده که خود دولت آن را دنبال کرده و به دستگاه قضایی تحویل داده است. یعنی دولت، مدعی فساد و مسئول مبارزه با فساد در یک دستگاه را مدیر آن دستگاه می داند. نه اینکه خود را مسئول اجرای امور بداند و فکر کند که دستگاهی بخواهد این کار را از بیرون انجام بدهد.
رئیسی تاکید کرد: هیچ مدیریتی در کشور بدون نظارت و کنترل تعریف نمی شود. یعنی در کنار کار مدیریت خود وظیفه ضدیت با فساد را اولاً خود او دارد و سپس دستگاه های مربوطه که در بیرون آن سازمان و بیرون دولت برعهده دارند. لذا، مدعی فساد و برخورد با تخلفات باید خود دولتمردان باشند. در این مدت نیز با مواردی که وجود داشته برخورد شده و در این رابطه به مسئولان و مدیران بارها گفته‌ایم.
وی ادامه داد: باز هم تاکید می‌کنم که مسئله فساد چه ساختارهای فسادزا، رانتی که روابط ناسالم ایجاد می کند جیب یک عده ای را پر می‌کند، عدالتی در جامعه رواج می‌دهد و هرگونه ساختارهای این چنینی که از آن پرونده تولید می شود، معتقدیم و بارها تاکید کرده ایم که این ساختارها باید در دولت اصلاح شود. معتقدیم باید این ساختارها اصلاح شود تا شاهد تولید پرونده نباشیم. در واقع، باید اگر پرونده ای وجود داشت به آن پرونده‌ها رسیدگی شود و با افراد متخلف نیز برخورد شود، اما نباید شاهد تولید پرونده باشیم. البته این سخن به معنای این نیست که احتمال این وجود ندارد که هیچ کسی دچار خلاف و فساد شود، ممکن است در مجموعه دولت گزارشی از یک تخلف برسد اما همه دولتمردان باید نسبت به این گزارش احساس باشند.
تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود
رئیس دولت سیزدهم رویکرد دیگر دولت را مساله همگرایی و هم افزایی دستگاه‌های مختلف کشور اعلام و تاکید کرد: مسئله همگرایی و هم‌افزایی میان نهادهای مختلف هم در دولت مورد توجه است. همچنین ما تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود. در برخی ادوار دولت‌ها دچار حاشیه شده اند و به جای حل مشکلات مردم دچار حاشیه شده اند یعنی حاشیه بر متن غلبه کرده است، اما از ما تاکیدات همواره در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگذاری به مردم است دور نکند.
با یک حرکت جهادی و نگاه ما می‌توانیم به دنبال رفع مانع باشیم
رئیسی دیگر رویکرد دولت سیزدهم را حرکت و مدیریت جهادی عنوان و تصریح کرد: نگاه به اینکه ما می توانیم، بدون تردید برای انجام امور با موانعی مواجه هستیم. اما سخن این است که مانع را مانع بشناسیم و یا هیچ مانعی را به رسمیت نشناسیم. باید با یک حرکت جهادی و نگاه ما می توانیم به دنبال رفع مانع باشیم. رهبری انقلاب اسلامی فرمودند که هیچ مشکلی در کشور نیست که حل‌شدنی نباشد. باید راهکارها را دنبال کنیم و مردم انتظار دارند که دولت مشکلات مردم را حل کنند. پس ما باید با روحیه جهادی به دنبال حل مشکلات باشیم.
رویکرد بعدی دولت، نگاه به توان درونی کشور برای حل مشکلات است
رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد بعدی دولت، نگاه به توان درونی کشور برای حل مشکلات است نه نگاه به بیگانگان، تصریح کرد: بیگانگان تاکنون برای کسی مشکلی حل نکرده اند و برای ما هم حل نخواهند کرد. نگاه دولت به دست های توانمند جوانان، کارشناسان و افراد کارآمد در کشور است. معتقدیم نگاه به دستان بیگانه، ما را معطل می کند کما اینکه سال‌ها کشور در برخی حوزه‌ها معطل نگه داشته شد و آن عمل بایسته انجام نشد که شاید نگاه دیگران تغییر بکند.
نگاه به درون و تولید در کشور جزو محوری ترین نکات دولت است
وی افزود: نگاه به درون و داشته‌های بسیاری که در داخل کشور وجود دارد، مهم است. ظرفیت های ما در کشور کم نیست و باید از ظرفیت‌های داخل کشور و نیروهای توانمند استفاده شود. نگاه به درون و تولید در کشور که جزو نگاه به توان داخلی کشور جزو محوری ترین نکات دولت است.
اگر فردی روحیه کار و تحول ندارد، جای خود را به فرد دیگری بدهد
رئیسی، شکستن حلقه بسته مدیران و جذب نیروهای جوان و کارآمد در داخل کشور را دیگر رویکرد دولت سیزدهم دانست و تصریح کرد: البته این به معنای آن نیست که نباید از افرادی که تاکنون کار کرده اند، استفاده نکرد بلکه باید از هر فردی که بنای کار و تلاش دارد و کارآمد است در همه جا به حساب بیاید. اما اگر فردی روحیه کار و تحول ندارد، جای خود را به افرادی بدهد که این روحیه را دارند.
مسئولان با حرکت جهادی مسئولیت‌پذیر باشند و تصمیم بگیرند
وی دیگر رویکرد دولت را مسئولیت‌پذیری، تصمیم‌گیری و معطل نکردن شرایط کشور توسط دولت اعلام و تصریح کرد: دولت باید مسئولیت پذیر باشد و مسئولان با حرکت جهادی مسئولیت‌پذیر باشند و تصمیم بگیرند. کشور نیازمند تصمیمات متقن ، قوی و بازکردن گره هاست. اگر قرار باشد اجرای کارها با روحیه مسئولیت پذیری و شجاعت همراه نباشد، مشکل ایجاد می شود. کار باید دقیق شناخته شود، تصمیمات متقن اتخاذ شود و باید به دنبال تصمیمات بود.
رئیس جمهور با بیان اینکه اگر کسی فکر کند که محبوبیت من چه می شود و آینده چگونه خواهد بود و چه خواهند گفت، تاکید کرد: اگر معلوم شود تصمیمی درست و متقن است، همه بدون استثنا می گویند این کار یک حرکت رانتی، فسادزا و مشکل برای کشور است و مانع از رشد اقتصادی کشور می شود، یک نفر بگوید اگر بخواهم اکنون به این اقدام دست بزنم پس رای من چه می شود و محبوبیت من چگونه خواهد بود، ملاحظاتی پیش آید که با عدالت نسازد و در عین حال جلوی اتخاذ تصمیم‌ها در زمان خود را بگیرد، نتیجه این می‌شود که اکنون در برخی موارد می‌بینیم.
وی ادامه داد: اگر در برخی از مقاطع در زمان خودش تصمیم مناسب را می‌گرفتیم، شاید امروز وضعیت‌ ما در حوزه اقتصادی با وضع فعلی متفاوت بود و اکنون دچار برخی از مشکلات نبودیم. اگر در برخی از تصمیم گیری ها آن مسئولیت پذیری لازم انجام می شد، دچار برخی مشکلات نبودیم.کما اینکه در برخی موارد تصمیم گیری های به‌جایی انجام شد که شاهد نتایج بسیار خوبی بودیم. ما در حوزه امنیت، تولید، نانوتکنولوژی و دیگر مسائل اقدامات به موقعی صورت گرفت.
وی با اشاره به مشکلات موجود در آغاز دولت سیزدهم گفت: مسئولان در آن زمان به من می‌گفتند که کشور با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی رو به روست و تو با این چه می‌خواهی بکنی؟ اکنون برج شهریور یعنی میانه سال است چه اتفاقی می افتد؟
رئیسی، با اشاره به موضوع کرونا گفت: در بحث کرونا، شاهد بودید در کشور به عنوان یک مشکل پیش رو روزانه حدود ۷۰۰ خانواده عزیزمان داغدار می شدند که برای همه ما سخت بود. خداوند متعال تفضل کرد، کادر بهداشت و درمان تلاش کردند و همه مردم در همه حوزه ها کمک مومنانه کردند. در نتیجه با هدایت رهبری شرایط به نحوی شد که امروز وضعیت ابتلا و فوتی ها متفاوت شد، یک روزهایی را سپری کردیم که آمار به صفر رسید.
وی ادامه داد: امروز دسترسی به واکسن های خارجی و داخلی کاملا با اقداماتی که بخش های درمانی انجام داده، فراهم شده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط کرونایی کسب و کارها، مدارس و دانشگاه ها تعطیل شده بودند، اظهارداشت: به حمدالله از اول سال جاری همه این ها فعال شد و چرخ های تولید به راه افتاد و کسب و کارها و مراکز علمی فعال شد. در نتیجه روال کارهای کشور به حالت عادی درآمد.
رئیسی با اشاره به مساله کسری بودجه که رهبر انقلاب در آن زمان و این زمان به عنوان ام المسائل یاد کردند، اشاره و تصریح کرد: این موضوع آثار تورمی زیادی هم داشت، اما کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد. در شهریور ۱۴۰۰ تورم قریب به ۶۰ درصد بود. دولت کاری کرد که تورم افزایش نیابد؛ یعنی خلق پول و استقراض نکند و پایه پولی را بالا نبرد. جزو اقداماتی بود که خود دولت آغاز کرد و به سرانجام رساند. کار به جایی رسید که در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ روند کاهشی یافت و به حدود ۳۵ درصد رسید.
وی افزود: در حین انجام اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت، تورم ۱۲ درصدی ایجاد شد و این تورم در خرداد ۱۴۰۱ با اصلاح اقتصادی ایجاد شد. اصلاح اقتصادی این بود که پرداخت یارانه از اول زنجیره به آخر زنجیره یعنی مصرف کننده رسید که این تغییر بزرگی بود. خوشبختانه این کار با همراهی و همگامی مردم موفق شد و مردم ما در این اصلاحات دشمن را ناکام گذاشتند.
رئیس جمهور گفت: بسیاری از جمله اقتصاددان‌های بزرگ می‌گفتند که این کار مشکلاتی ایجاد می‌کند. البته بر اصلاح و حذف دو سه نرخی ارز تاکید داشتند. تورم در تیرماه به ۴.۴ درصد رسید و در مردادماه این تغییر به ۲ درصد تورم کاهش یافته است. اما مهار تورم همواره مورد توجه دولت بوده است. اکنون تورم ۴۰.۵ درصد است و در مقایسه با شهریورماه سال گذشته که حدود ۶۰ درصد بود، ۲۰درصد کمتر است.
تورم در آینده کاهشی خواهد بود و معیشت مردم بهبود خواهد یافت
رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بهبود معیشت مردم چه زمانی اتفاق می‌افتد، پاسخ داد: مسئله معیشت مردم از ابتدای دولت مورد بحث بوده و در پی حل این معضل بودیم. پیگیری دولت برای حل مشکلات مردم در حال حاضر روزانه و ساعتی است. اقدام دولت در ارتباط با پرداخت یارانه ها توانسته فقر مطلق را مورد توجه قرار داده است، البته فقر مطلق با زیر خط فقر فرق دارد. من می‌خواهم به مردم اطمینان بدهم تورم در آینده کاهشی خواهد بود و معیشت مردم بهبود خواهد یافت.
گشت ارشاد مدیران که وعده داده بودم تشکیل شده است
رئیسی در پاسخ به سوالی درباره گشت ارشاد مدیران توضیح داد: گشت ارشاد مدیران را وعده داده بودیم و به آن عمل کردیم؛ گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شد و به دستگاه مختلف سرکشی می‌کند؛ در برخی از گزارشات اگر تخلفی محرز شده باشد، مدیرکل و حتی معاون وزیر با آن برخورد شده و تحویل دستگاه‌های قضایی شده است.
وی با تاکید بر اینکه گشت مدیران فعال‌تر از همیشه اجرا خواهد شد، گفت: این کار برای آن است که اگر دستگاهی غفلت می‌کند این بازرسی‌ها آن‌ها را آگاه می کند، ولی حتما گشت ارشاد مدیران اجرای قانون  را پیگیری می‌کند.
رئیس جمهور درباره امنیت اجتماعی در جامعه بیان داشت: زنان این کشور عفت و پاکی را از یک فرهنگ و داشتن یک تمدن بسیار قوی و قدیم در ایران اسلامی دارند.
رئیسی با اشاره به اینکه عفیفه بودن زن ایرانی برای امروز و دیروز نیست، تصریح کرد: با نگاه به تاریخ، زندگی زنان این مرز و بوم با پاکی، عفت، طهارت، عفاف، حجاب همراه بوده است؛ امروز در جامعه مدار، قانون است و هیچ کسی نباید فرای قانون و بر اساس سلیقه شخصی عمل کند و احترام به قانون برای همه ضروی است و قانون محوری همه مسائل را حل خواهد کرد.
حضور ایران در منطقه امنیت ساز است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه چینی مبنی بر پیشرفت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و نقش این عضویت در توسعه روابط ایران و چین، توضیح داد: حضور ما در منطقه حضور امنیت‌ساز است. به میزانی که حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه توانسته امنیت در منطقه ایجاد کند، نقش اقتصادی ما به آن میزان نیست و ما باید این میزان برای کار اقتصادی و تجاری که از زمینه‌ها و بسترهایی که می‌تواند بسیار موثر باشد برای روابط جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم، مسئله همکاری با کشور دوست ما چین است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در اجرای برنامه ۲۵ ساله‌ای که بین دو کشور امضا شده است و در راستای همکاری‌های بسیاری که تاکنون با کشور چین داشته‌ایم باز هم مصمم هستیم و به هیچ عنوان ارتباط با کشور چین را متأثر از فضاهای بین‌المللی و مسائل دیگر نکنیم.
ارتباط ایران و چین باید توسعه پیدا کند
رئیسی اظهار کرد: این یک ارتباطی کاملا مستقل بین جمهوری اسلامی ایران و کشور چین است که این ارتباط در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور برقرار است و باید توسعه پیدا کند و دو کشور مصمم هستند بر اینکه این ارتباط توسعه پیدا کند.
وی ادامه داد: در اجلاس گذشته ما به عضویت شانگهای در آمدیم و این عضویت یک مقدماتی دارد و آن اسنادی است که در شانگهای به تصویب رسیده است؛ آن سند ها باید از سوی ایران بررسی و بعد به تصویب ایران برسد؛ در اجلاس جدید که قرار است در ازبکستان برگزار شود، ایران مواضع خود را باتوجه به بررسی اسناد اعلام خواهد کرد.
بنای تعادل در ارتباط با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه و دوست را داریم
رئیس جمهور بیان داشت: همکاری‌های بین‌المللی به ویژه ارتباط همسایگی برای ما بسیار اهمیت دارد. ما بنای تعادل در ارتباط با همه کشورها را داریم و این تعادل و توازن همواره در دستور کار ما در سیاست خارجی به ویژه نسبت به کشورهای همسایه و کشورهای دوست ما قرار دارد.
همه دستگاه‌ها تا آخر شهریور ماه موظفند به سامانه دولت هوشمند متصل شوند
رئیسی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه از ۱۵۰ دستگاه اجرایی فقط ۳۰ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پیوسته‌اند، تدبیر رئیس‌جمهور برای پیوستن این دستگاه‌ها پیش از پایان این مهلت قانونی (پایان شهریور)‌ چیست؟ گفت: دولت الکترونیک باید تاکنون شکل می‌گرفت، اما ما درصدی عقب‌ماندگی داریم. امروز صحبت از دولت هوشمند است که هم ضرورت و هم الزام قانون است. همه دستگاه‌ها باید از این امر بهره‌مند شوند. این کار یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. ۳۰ دستگاه تاکنون متصل شده‌اند و دستگاه‌های دیگر تا آخر شهریورماه موظفند که متصل شوند که این کار در زمان خود صورت خواهد گرفت. ما موظفیم که بایدهای قانونی در این زمینه رعایت شود و تا پایان مهلت قانونی این امر انجام می‌شود.
سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی جایی ندارد
رئیس جمهور درباره زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران و واکنش جمهوری اسلامی در این زمینه گفت: صنعت و توانایی هسته‌ای حق جمهوری اسلامی و ملت ایران است و بارها هم اعلام کردیم سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی جایی ندارد. رهبر معظم انقلاب هم آن را حرام اعلام کردند. دولت و مسئولان هم از نظر شرعی و سیاست خارجی بارها اعلام کردند که سلاح هسته‌ای جایی در سیاست ایران ندارد.
دانش و صنعت هسته‌ای بومی شده و نمی‌توان آن را از ایران گرفت
وی ادامه داد: صنعت هسته‌ای ایران در کشاورزی، نفت و گاز و پزشکی و بسیاری دیگر از صنایع مورد نیاز و استفاده است. رژیم صهیونیستی از ابتدا هم نمی‌خواست ایران به این دانش دست باید. اما امروز برخلاف اراده آنها و مستکبرین این دانش بومی شده و نمی‌توان آن را از ایران گرفت.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ترور دانشمندان هسته‌ای برای توقف این دانش در کشور بود، گفت: ایران با این اقدامات و فتنه‌ها متوقف نشد و هیچ اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی ما را در گرفتن این حق متوقف نخواهد کرد.
رئیسی در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی نیز گفت: آیا رژیم صهیونیستی حریف نیروهای مقاومت، حریف سنگ آن‌ها و موشک‌های نقطه‌زن آن‌ها شد؟ آیا با این تهدیدات سازگار است؟ می‌تواند امنیت خود را حفظ کند؟ امروز  همه شاهدند که علیرغم حبس مردم غزه آن‌ها از خود دفاع می‌کنند، آیا می‌تواند در برابر آن‌ها مقاومت کند؟ چه برسد به سلحشوران ایران. اگر می‌توانستند مقاومت کنند چرا شهید سلیمانی را ناجوانمردانه ترور کردند؟  مگر شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم نبود، چرا از او ترسیدند؟ این وحشت آنها را همه می‌دانند.
رژیم صهیونیستی اگر تصمیمی علیه ایران بگیرد، مهلتی برای اقدام ندارد
وی خطاب به مقامات صهیونیستی افزود: فاصله بین تصمیم و اقدام را ببینید و اگر تصمیم به اقدام علیه ایران بگیرند، شاید مهلتی برای اقدام نداشته باشند و فاصله بین این تصمیم و اقدام نشان می‌دهد که از این رژیم چیزی می‌ماند یا نه؟
وضعیت امروز در مسکن به دلیل عقب‌ماندگی سال‌های پیش است
رئیس‌جمهور رباره امکان برای بازنگری دولت در برخی وعده‌های خود گفت: رفع بیکاری ضرورت کشور و نیاز جدی کشور است، نه یک وعده تبلیغاتی تا دیگران ما را ببیند یا به ما توجه کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد و یک میلیون شغل شکل نگیرد ما شاهد افزایش بیکاری هستیم. این نیاز کشور است که یک میلیون مسکن در سال ساخته شود. وضعیت امروز در مسکن به دلیل عقب‌ماندگی سال‌های پیش است که باید یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد و نشد. ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری جزو نیاز کشور است و مصوبه مجلس هم در زمینه قانون مسکن است.
در وعده ساخت مسکن تجدیدنظر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد
وی تاکید کرد: مسکن زمین می‌خواهد که در حاشیه شهر زمین دولتی وجود دارد، دوم تسهیلات و سوم مصالح است که مشکلی در آن نداریم و تسهیلات هم در اختیار دولت است و کار آن آغاز شده و در دست ساخت در بخش‌های مختلف کشور است. البته معنایش این نیست که همه مسکن را هم خود دولت بسازد. بخش خصوصی را هم باید در این زمینه مشارکت داد، بنابراین ما در این وعده خود تجدیدنظر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. ما مصمم هستیم که آن را انجام دهیم و آن را قابل اجرا می‌دانیم.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: اهمیت موضوع مسکن باعث شد که اولین وزراتخانه برای بازید همان مسکن و شهرسازی باشد. درباره اشتغال هم چه در شش ماهه دوم ۱۴۰۰ و چه در پنج ماه ۱۴۰۱ عددی که داریم ۹۷۰ هزار اشتغال است که البته آن را کافی نمی‌دانیم و زمینه را برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌دانیم. اگر موانع ایجاد اشتغال برطرف شود که در بسیاری موارد صرفاً نیازمند برطرف کردن همین موانع هستیم، نه ساخت کارخانه یا نظایر آن، آن وقت ایجاد اشتغال بیشتر هم می‌شود. پس ما در پیمان خود تجدیدنظر نخواهیم کرد و به مردم و  وعده‌ای که داده‌ایم وفادار خواهیم بود.
رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با توجه به گستره مشکلات استانی اعتبارات لازم برای حل این مشکلات تخصیص داده شده است ؟ گفت: سفرهای استانی مصوباتی دارد که ناظر بر مسائل ضروری استان است نه همه مشکلات. همه مشکلات استان را نمی شود با یک سفر حل کرد. پروژه های نیمه تمامی زیادی در کشور  وجود دارد که باید تکمیل شود.  برای ما مهم نیست که این پروژه به نام چه کسی ثبت می‌شود یا به نام کدام دولت خوانده می‌شود. مهم این است پروژه‌ای که بخش عمده آن انجام شده است به اتمام رسد.
وی افزود: برخی موارد ده تا پانزده سال است که تمام نشده است مثلا پروژه آب رسانی همدان؛ در ۱۷ سال تنها ۳۰ درصد از این پروژه تکمیل شده است و بقیه کار در این مدت کوتاه انجام گرفت. در استان های دیگر هم همینطور است بعضی از سدها و… چنین مشکلی دارند.
رئیسی تشریح کرد: قرار بر این است مصوباتی که ناظر به موارد ضروری استانهاست و بیش از ۴۵۰۰مورد است با مدیریت مسئولان مربوطه به سرانجام رسد، از طرفی استاندار و معاون اجرایی رئیس جمهور هم نظارت می‌کنند. این مصوبات هم رسانه ای شده است تا  مردم و رسانه ها بدانند و مدیران کل استان هم کار را دنبال کنند مصمم هستیم که مصوبات سفرهای استانی را اجرایی کنیم.
رئیسی افزود: اولین سفر ما به استان خوزستان بود و مساله آب در آن سفر مطرح شد و دنبال شد و در همین روزها به نتیجه می‌رسد موارد دیگر هم درحال پی‌گیری است مثل موضوع آب در همدان که در حال پی گیری است کاری که در رفع مشکل مردم شهرکرد انجام شد مدت ها می توانست طول بکشد اما در حرکتی جهادی در مدت یک هفته به نتیجه رسید با همین روحیه در استان های مختلف کار انجام خواهد شد.
وی تشریح کرد: به دلیل نظارت هایی که اعمال می‌شود نگران تخصیص اعتبار  و اقدام در راستای عملی کردن مصوبات نیستیم  با این وجود دفتر بنده هم این موضوع را پیگیری می کند تا مصوبات با عقب ماندگی و تاخیر مواجه نشود
رئیس جمهور یادآور شد: اعتبار سفرهایی که تا آخر ۱۴۰۰ داشتم به طور کامل تامین شده است سفرهای سال ۱۴۰۱ نسبت به برخی تامین اعتبار صورت گرفته برخی هم در حال تامین اعتبار هستند (با توجه به اینکه در ماههای اول سال در تامین بودجه مشکلاتی وجود دارد) نگرانی برای انجام مصوبات نداریم.  برنامه دولت این است که مردم به صورت ملموس و محسوس شاهد اجرای مصوبات باشند وببینند کاری که سالها شروع شده به نتیجه رسیده است.
ما ارتباط با همسایگان را دنبال می کنیم
رئیسی در پاسخ به سوال رسانه قطری در مورد بهبود روابط ایران با همسایگان و بازگشت مجدد سفرای برخی کشورها به ایران توضیح داد: ما ارتباط با همسایگان را دنبال می کنیم؛ سال اول دولت سیاست همسایگی بین ما و همسایگان تثبیت شد و در سال‌های آتی از حالت دوجانبه به چند جانبه و منطقه خواهد انجامید. نکته‌ای که مردم منطقه باید بدانند این است که گفت‌وگوهای ما برون منطقه‌ای، درباره مسائل منطقه و بدون دخالت خارجی دنبال خواهد شد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حضور بیگانگان در منطقه را امنیت ساز نمی‌دانیم، گفت: حضور بیگانگان در منطقه مشکل‌ساز است و نه تنها حضور آمریکایی‌ها امنیت ایجاد نمی‌کند بلکه امنیت منطقه را با خطر مواجه می‌کند. تاکید ما به همسایگان این بوده است که امنیت خود را به حضور آمریکا و بیگانگان در منطقه دنبال نکنند؛ امنیت منطقه با دستان کشورهای منطقه تامین می‌شود.
تا پایان دولت سرعت اینترنت ده برابر می شود
رئیسی در پاسخ به سوالی نسبت به وعده انتخاباتی رئیس جمهور درباره ارزان شدن اینترنت و افزایش سرعت آن گفت: قبلا گفتم و الان هم آن را  دنبال می‌کنم در همین راستا وزیر ارتباطات را مسئول کردم که   ماهانه  دو گزارش نسبت به پیشرفت کار در شورای عالی فضای مجازی ارائه کند. از ابتدای دولت ظرف یک سال گذشته فیبر نوری که می‌تواند سرعت را تا ده برابر بالا ببرد در دسترس یک و نیم میلیون محیط خانه یا کسب و کار قرار گرفته است. وزیر ارتباطات اعلام کردند تا پایان سال  امکان دسترسی‌ به پنج میلیون افزایش پیدا خواهد کرد. ان‌شاء الله تا پایان دولت دسترسی‌ ۲۰ میلیون خانواده یا محیط کسب و کار به فیبر نوری فراهم می شود که این اتفاق سرعت را حداقل ده برابر می‌کند.  با توجه به اینکه امروز کسب و کار و زندگی مردم در این فضا هست، حتما ایجاد این دسترسی به زیرساخت‌ها ضروری است.
زیرساخت‌هایی که درگذشته باید در حوزه اینترنت ایجاد می شد،  ایجاد نشد
وی ادامه داد: کارهایی باید در سنوات گذشته انجام می شد برای زیرساخت‌ها که انجام نشده است. اگر زیرساخت‌ها کامل شده بود، امروز مشکل نداشتیم، مشکلات امروز به دلیل این است که زیرساخت‌هایی که باید در حوزه اینترنت و ارتباطات ایجاد می شد،  ایجاد نشده است. حالا ما باید عقب‌ماندگی ها را جبران کنیم. با همکاری بخش خصوصی تلاش داریم که این کار را پیش ببریم و این پیگیری و تلاش روزانه است و ان‌شاءالله تا آخر دوره نواقص برطرف می شود. هم‌چنین دسترسی دهک‌های پایین به اینترنت هم انجام شد و وزیر هم اعلام کردند که نسبت به سه دهک اول دسترسی رایگان شد. ما بنا داریم صادق الوعده باشیم که ان‌شاءالله خواهیم بود.
سه دهک اول دسترسی رایگان به اینترنت دارند
وی در مورد اینترنت رایگان نیز گفت: نسبت به سه دهک اول دسترسی رایگان به اینترنت در دسترس قرار گرفت. که وزیر هم اعلام کردند این اقدام صورت گرفته بنابراین این است که وعده هایمان را اجرا کنیم.
 ادامه مذاکرات با عربستان در گرو این است که طرف مقابل تعهدات خودش را انجام بدهد
وی در مورد ارتباط ایران و عربستان توضیح داد: آنچه که از قبل مطرح بوده با میزبانی کشور عراق ۵ دوره مذاکره با عربستان برگزار شده است و طرف عربستانی تعهداتی دارد که انجام این تعهدات راه را برای اقدامات بعدی باز خواهد کرد و  ادامه مذاکرات با عربستان در گرو این است که طرف مقابل تعهدات خودش را انجام بدهد.
هیچ فایده‌ای مترتب بر ملاقات رئیس‌جمهور آمریکا نیست
رئیسی پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حاضر است در جریان سفر به نیویورک اگر از او خواسته شود یا آمریکا بخواهد با بایدن ملاقات کند یا به صورت غیررسمی حاضر است به بایدن سلام کند یا با او دست بدهد، گفت: در نشست قبلی در پاسخ به سوالی مشابه گفتم خیر و یکبار دیگر خیر را تکرار می کنم. هیچ فایده‌ای برای ملاقات با بایدن نه برای ایران و نه برای ملت ایران وجود ندارد. برنامه‌ای برای چنین ملاقاتی وجود ندارد و نخواهد داشت.
به اطلاع رسانی به  موقع درباره مذاکرات معتقدم
وی درباره اطلاع رسانی از مذاکرات هسته ای نیز گفت: مذاکرات اگر همراه با اطلاع رسانی به موقع باشد می‌تواند خوب پیش رود اما اگر اطلاع رسانی به موقع نباشد می تواند در روند مذاکرات اخلال ایجاد کند لذا تاکید ما به مذاکره کنندگان این است که در هر زمانی که لازم است اطلاع رسانی شود. من طرفدار حبس اطلاع رسانی نیستم بلکه به اطلاع رسانی به موقع معتقدم و اطلاع رسانی به موقع می تواند به تنویر افکار عمومی کمک کند.
رفع تحریم‌ها را با وزارت خارجه و از طریق مذاکرات دنبال می کنیم
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما درباره فعالیت در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها وعده دادید، با این نرخ تورم بالا در ایران باور دارید خنثی سازی تحریم ها موثر بوده است و آیا به دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها باور دارید؟  خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال می کنیم و قرارگاهی برای آن تشکیل دادیم با معاون اول رئیس جمهور. هم‌چنین رفع تحریم‌ها را با وزارت خارجه و از طریق مذاکرات دنبال می کنیم. در خنثی سازی تحریم‌ها خیلی از تحریم‌هایی که ما را محدود می کرد، محقق نشد و محدودیتی را برای خود در این رابطه به رسمیت نمی شناسیم. سطح تعامل ما با کشورهای منطقه تا پنج برابر افزایش یافته است و صادرات نفت ما امروز در وضعیتی است که احساس می‌کنیم باید آنچه در توان داریم را بگذاریم و چه صادرات نفتی و غیرنفتی را ادامه می‌دهیم.
مذاکره برای رفع تحریم‌هاست
وی گفت: نسبت به بلوکه کردن پول‌های ایران که اقدامی ظالمانه و غیرقانونی است برخی پول ها را آزاد کردیم و برخی با اقدمات غیرقانونی آمریکا در محدودیت است. برای برداشتن تحریم‌ها ما میز مذاکره را ترک نکردیم، مذاکره برای رفع تحریم هاست و آنهایی که به تعهد خود پشت پا زدند باید برگردند و تعهداتشان را عمل کنند. ما تاکیدمان در این مذاکرات رفع تحریم‌هاست.
ما از تحقق منافع ملت ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد
رئیسی خاطرنشان کرد: مذاکرات هم در همین چارچوب با محوریت رفع تحریم‌ها انجام می‌شود. ما بر راستی‌آزمایی اطمینان بخش و تضمین‌های اعتماد آفرین در مذاکرات تاکید کردیم. همچنین تاکید داریم که مسایل پادمانی حتما حل و فصل شود و این یک رکن در مذاکرات است و بدون آن سخن از توافق معنا ندارد. توافق باید همراه باشد با حل و فصل مسایل پادمانی و نکاتی که ایران به عنوان راهبرد دنبال می‌کند. ما از تحقق منافع ملت ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.
با آتش‌بسی که شکستن محاصره یمن را به دنبال داشته باشد استقبال می‌کنیم
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که امروز به جز یمن تمام رژیم‌های سیاسی در دو سوی دریای سرخ روابط آشکار با رژیم صهیونیستی برقرار کردند به نظر شما نقش انصارالله در مقابله با این رژیم چیست، گفت: به مقاومت مردم یمن درود می‌فرستم و این مقاومت را می‌ستایم که با وجود فقر و گرسنگی از وطن و ناموس خود دفاع می‌کنند. با هرگونه آتش‌بسی که بتواند صیانت از مردم یمن را تضمین کند و شکستن محاصره یمن را به دنبال داشته باشد استقبال می‌کنیم. تصور رژیم صهیونیستی این است که با اعلام و عادی کردن روابط با برخی کشورها می‌تواند برای خود امنیت ایجاد کند ما معتقدیم ارتباط این رژیم با برخی کشورهای منطقه برای این رژیم امنیت‌ساز نیست ضمن اینکه این خیانت به مردم فلسطین از سوی مدیران این کشورهاست چگونه می‌توانند ببینند مردم فلسطین قتل عام می شونداین روابط را چگونه می‌خواهند جواب بدهند؟ این خون‌های پاک شهدا را چطور توجیه می‌کنند؟ خود را در این جنایات رژیم صهیونیستی شریک نکرده‌اند؟
مردم فلسطین ومردم یمن حق خود را می‌گیرند
وی افزود:‌ تاریخی نشان می‌دهد ظلم پایدار نیست ماندگاری ندارد مردم فلسطین و یمن به حقشان خواهند رسید اگر سال‌ها هم طول بکشد حق از بین رفتنی نیست. عصرها و نسل‌ها بگذرد حق مردم فلسطین ضایع شدنی نیست حق مردم یمن هم نمی‌تواند ضایع شود.
هر کاری که بتواند تورم را کاهش دهد دولت خود را موظف به انجام آن می داند
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد افزایش قیمت کالاها و موارد گرانی برای سال آینده گفت:  این سخن من در برخی رسانه ها به درستی منتشر نشد، من گفتم لزوم اجرای برخی قوانین برخی گران کردن هاست، مثلاً حقوق گمرکی را اگر بخواهیم بگیریم بر  روی تمام کالاها تأثیر می گذارد. هر کاری که بتواند تورم را کاهش دهد دولت خود را موظف به انجام آن می داند. در همین مورد ما لایحه را به مجلس داده ایم که هنوز به تصویب نرسیده. برخی اقدامات الزامات قانونی است مثل بحث ارز ۴۲۰۰ که باید این اتفاق در اردیبهشت ماه می‌افتاد منتهای دولت تمام تلاش خود را می‌کند تا جلو اقدامات تورم زا را بگیرد.
اقدام مشترک ایران و ترکیه برای رفع مشکل حقابه رود ارس به زودی انجام می شود
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد حق آبه ایران در رود ارس گفت: کشور ترکیه  همسایه ماست و مردم آن هم مسلمان هستند و ما هم در خیلی از همکاری های منطقه، با کشور ترکیه همکاری دو جانبه داریم و در برخی از ارتباطات هم ارتباط منطقه ای داریم. مسئله آب موضوعی بود که ما باید پیگیری می‌کردیم و در سفری که آقای اردوغان داشتند ما عرض کردیم که آذری های ما نگران حقابه رود ارس هستند و باید قضیه را جمع گروهی کارشناسی این موضوع را بررسی کنند، آقای اردوغان هم در آن نشست این موضوع را پذیرفتند تا این کار یعنی اقدام مشترک جمهوری اسلامی و ترکیه برای رفع مشکل حقابه آب و رفع نگرانی آذری‌های عزیز ما به زودی انجام شود.
همکاری‌مان با کشور روسیه یک همکاری راهبردی است
رئیس جمهور همچنین درباره افزایش تعامل میان ایران و روسیه، اظهار کرد: ما همکاری‌مان با کشور روسیه یک همکاری راهبردی است و در حوزه‌های مختلف با روسیه همکاری داریم که روزبه‌روز توسعه یافته است. در نشست‌های ما در مسکو یا آقای پوتین در تهران بر ادامه همکاری و رفع موانع تاکید شده است.
رئیسی افزود: نسبت به کریدور شمال و جنوب کار با جدیت دنبال می‌شود تا به نتیجه برسد. سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و نفت و گاز در حال انجام است که دارد دنبال می‌شود و برخی از موارد آن هم اجرایی شده است. این همکاری تداوم می‌یابد و برنامه جامع برای این همکاری وجود دارد که نسخه‌های ابتدایی آن ببین وزارت خارجه دو کشور تبادل شده تا به یک نتیجه مشخص برسد.
مسائل اقتصادی  ما را از توجه به فرهنگ غافل نکرده است
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های دولت سیزدهم و اینکه مسائل فرهنگی در اولویت های دولت سیزدهم نیست، گفت: اگر به عملکرد پیشینیان ما توجه کنید و عدد و رقم بگیرید، خواهید دید که نشست‌های بنده با اصحاب فرهنگ و هنر بیشتر بوده و نشست های وزیر فرهنگ و مسئولان مربوطه جای خود دارد. اگر فقط نشست‌های بنده در یک سال اخیر را با اصحاب فرهنگ و هنر احصا کنید، قابل مقایسه با نشست های مشابه روسای جمهور پیشین نیست.
وی افزود: این نشست‌ها با همه اقشار فرهنگی بوده و بازدید از مراکز فرهنگی – هنری و شنیدن حرف این قشر و توجه مالی و مادی به آن‌ها نیز بوده که اینجا قابل بیان نیست؛ فقط میزان مبالغی که دولت ظرف این مدت به خاطر وضعیت کسب و کارهایی که در حوزه هنری اتفاق افتاد انجام داده، هرگز قبل از این وجود نداشته است.
رئیسی با اشاره به توجه اش به علم، فناوری، فرهنگ، مسائل اخلاقی و مسائل معنوی جامعه اظهار کرد: وقت گذاشتن در این زمینه جزو وظایف ما بوده است؛ درست است که مسائل اقتصادی مسئله مهم در کشور بوده ولی توجه به این مسائل ما را از توجه به فرهنگ غافل نکرده است. در سفرهای استانی علاوه بر مسئله معیشت و مسائل دیگر، نسبت به مسائل فرهنگی و مسائل اخلاقی در مناطق مختلف نیز توجه شده؛ البته توجه شما نیز به این قضیه قابل تقدیر است اما مراتب جهت استحضار جنابعالی و رونوشت به تمام کسانی که به این قضیه توجه دارند باید عرض کنم که دولت به این زمینه توجه ویژه داشته و مسائل اقتصادی ما را از انجام این کارها باز داشته است. شما توصیه می کنید که ما بیشتر به این قضیه توجه کنیم و ما هم از توصیه شما ممنونیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت معیشتی قشر کارگر و تفاوت افزایش دریافتی کارکنان دولت با این قشر و دغدغه قشر کارگر برای وزیر آینده کار ، اظهار کرد: شما لیست افزایش حقوق کارگران در سنوات گذشته را در اختیار بگیرید و ببینید که در سنوات گذشته میزان افزایشی که امسال اتفاق افتاده مسبوق به سابقه است؟
رئیس‌جمهور ادامه داد: قبل از ما هم وزرا، دولت ها و کارگران عزیز بودند ولی این میزان افزایش حقوق مسبوق به سابقه در سنوات گذشته نبوده و این قضیه را به شما اطلاع می‌دهم و معلوم می‌شود که با دولت‌های گذشته متفاوت است.
وی افزود: درباره بازنشستگان تامین اجتماعی وقتی قانون سقف ۱۰ درصد را تعیین کرده، دولت نیز نمی تواند بیشتر از آن بدهد ولی ما آن سقفی که قانون قرار داده بود را اجرا کردیم؛ آنجایی که امکان داشت دولت از اختیارات خودش استفاده کند و منع قانونی وجود نداشت، ما انجام دادیم.
رئیسی گفت: درباره وزیر هم ان‌شالله وزیری معرفی خواهد شد که دغدغه کار و کارگر و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی را به صورت ویژه داشته باشد ان‌شاالله.
ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سیاسی است و اساسی ندارد
رئیسی درباره مولفه های توافق با غرب تاکید کرد: آنچه که در روند مذاکرات مطرح شده است، اول تضمین‌های اطمینان‌آور است، دوم راستی آزمایی عینی و عملی نسبت به رفع تحریم‌ها، سوم رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته شدن ادعاهای سیاسی آژانس است که توسط تیم مذاکراه کننده پیگیری می‌شود.
وی ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سیاسی دانست و گفت: ادعاهای آژانس در واقع بهانه‌گیری‌های سیاسی است و اساسی ندارد.

صهیونیست‌ها اگر تصمیمی علیه ایران بگیرند، مهلتی برای اقدام ندارند/ گشت ارشاد مدیران تشکیل شده است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =