کد خبر : 307932
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
-

دانشگاه علم و صنعت، مرکز اصلی حوزه پژوهش و فناوری صنعت خودرو شناخته شد

دانشگاه علم و صنعت، مرکز اصلی حوزه پژوهش و فناوری صنعت خودرو شناخته شد

با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت صمت و دانشگاه علم و صنعت ایران، این دانشگاه به عنوان «مرکز اصلی حوزه پژوهش و فناوری صنعت خودرو در کشور» شناخته شد.

به گزارش عصرقائم، مراسم رونمایی از سامانه جامع نیازهای فناوری و نوآوری باز صنعت خودرو و تفاهم‌نامه همکاری مشترک دفتر صنایع خودروی وزارت صمت و پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، با حضور  دکتر زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر  فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن تجارت، روز گذشته (یکشنبه ۶ شهریورماه ۱۴۰۱) در محل نمایشگاه صنعت خودرو واقع در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد.

این تفاهم‌نامه پس از امضا توسط دکتر منوچهر منطقی (معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت) و دکتر داوود یونسیان (معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران) تبادل شد.

انعقاد این تفاهم‌نامه، در راستای ارتقای عملی و پایدار تعامل صنعت و دانشگاه و در جهت رفع نیازهای پژوهشی و فناورانه صنعت خودرو با هدف برنامه‌ریزی مشترک به منظور حل چالش‌های ملی صنعت خودرو- که رفع آن با اقدامات دانشی، پژوهشی، مشاوره‌ای، فناورانه و آموزشی قابل تصور است- انجام گرفته و عطف به آن، دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان مرکز اصلی حوزه پژوهش و فناوری صنعت خودرو شناخته شده است.

بر طبق این تفاهم‌نامه، وزارت صمت، پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران را به عنوان قطب همکاری‌های مرتبط با صنعت خودرو و قطعه‌سازان معرفی کرده و این پژوهشکده متعهد شده است ساختار و زیرساخت‌های لازم برای پاسخگویی به تقاضای صنعت خودرو را فراهم کند.

همکاری در دانش‌بنیان شدن صنعت خودروی کشور؛ پاسخ به نیازهای فناورانه مرتبط با خودروسازی از طریق فراهم آوردن امکان همکاری مشترک؛ استفاده از بستر نوآوری باز برای غلبه بر چالش‌های صنعت خودرو؛ همکاری در پیشبرد طرح‌های مرتبط با افزایش عمق ساخت داخل؛ ارتقای کیفیت محصولات خودروسازان داخلی؛ تحقیق و پژوهش در زمینه فناوری‌های نوین خودرویی؛ ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پروژه‌های ملی مانند شهر هوشمند خودرویی، تألیف اسناد و مدارک علمی و … از محورهای همکاری پژوهشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران با دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وفق این تفاهم‌نامه است.

در آیین رونمایی از تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران و وزارت صمت، دکتر زلفی‌گل، وزیر علومدر سخنانی گفت: خدا را شاکریم که به یمن پیروزی انقلاب اسلامی و استقلال سیاسی که به دست آورده‌ایم، امروز دستاوردهای بسیار ارزشمندی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، فناوری و نوآوری شاهدیم و به جایی رسیده‌ایم که در انواع صنایع و عرصه‌های مختلف فناوری اعم از نظامی، امنیتی، تسلیحاتی، نانو، بایو، فناوری اطلاعات و … صاحب نام هستیم و در بسیاری از فناوری‌ها کشورمان مرجعیت پیدا کرده، در حالی که در گذشته، صادر کردن خیلی از فناوری‌ها جزو آرزوهای ما بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اگر باور داشته باشیم که از طریق علم می‌توانیم پیشرفت را با کمترین هزینه پیگیری کنیم، بهترین ارثیه‌ای که برای نسل آینده می‌توانیم به جا بگذاریم، علم، فناوری و دانایی است که آن هم از طریق اساتید دانشگاه‌ها و تربیت نیروی انسانی کارآمد اتفاق می‌افتد.

دکتر زلفی‌گل با تقدیر از اقدام وزارت صمت در انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه علم و صنعت ایران برای استفاده از دانش نیروی انسانی کارآمد دانشگاه در راستای رفع نیازهای جامعه، ابراز امیدواری کرد این اتفاق مبارک الگویی برای سایر وزارتخانه‌ها باشد.

دکتر فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به برخی مختصات صنعت و دانشگاه، تصریح کرد: دانشگاه و صنعت مکمل هم هستند و به هم نیاز دارند. در دانشگاه اساتید و دانشجویان و آزمایشگاه‌ها هستند که صنعت به آن نیاز دارد و از سوی دیگر، صنعت میدان عملی هست که دانشگاه برای اینکه پژوهش‌هایش واقعی و مسأله‌محور باشد، نیازمند ارتباط با آن است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مابین وزارت صمت و وزارت عتف، گفت: یکی از بندهای آن تفاهم‌نامه، قرار گرفتن دانشگاه‌های معتبر در کنار صنعت بوده است که اولین نمونه‌اش تفاهم با دانشگاه علم و صنعت ایران است که هم دانشکده مهندسی خودرو و هم دانشکده مهندسی راه‌آهن دارد.

وی ضمن اظهار امیدواری برای مؤثر بودن این همکاری، آمادگی وزارت صمت برای استفاده از پژوهش‌های دانشگاه و نیز حضور دانشجویان و اساتید دانشکده مهندسی خودرو در صنعت را اعلام کرد.

در این مراسم، دکتر انبیاء، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایراننیز در سخنانی با تاکید بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار این دانشگاه به عنوان دانشگاهی چالش‌محور و دانش‌محور، تاکید کرد: جامعه از نظر ما که دانشگاهی صنعتی هستیم، یعنی صنعت و در این حوزه، دانشگاه علم و صنعت ایران، همچون نگینی می‌درخشد.

وی با اشاره به طراحی پلتفرم خودروی ملی توسط دانشگاه علم و صنعت ایران، ابراز امیدواری کرد تفاهم‌نامه دانشگاه و وزارت صمت، نقطه آغازی برای پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه خودرو باشد و افزود: مطلع هستم که هسته‌های دانشی مختلفی در این راستا شکل گرفته تا با ایجاد هم‌افزایی، نواقص موجود در خوردوهای داخلی مرتفع شود.

در این مراسم، دکتر شجاعی‌فرد، رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو نیز در خصوص آمادگی این پژوهشکده برای استانداردسازی خودروهای داخلی و اهمیت آن سخنانی ایراد کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت، شرکت‌های متقاضی فناوری در زمینه خودرو در سامانه جامع نیازهای فناوری و نوآوری باز صنعت خودرو (به آدرس: www.naab.iust.ac.ir)، نیازهای فناورانه خود را ثبت خواهند کرد تا دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو به عنوان قطب همکاری‌های مرتبط با صنعت خودرو و قطعه‌سازان نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند.

دانشگاه علم و صنعت، مرکز اصلی حوزه پژوهش و فناوری صنعت خودرو شناخته شد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + 12 =