کد خبر : 307275
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۴۰
-

پارلمان مونته‌نگرو طرح رای عدم اعتماد به کابینه را کلید زد

پارلمان مونته‌نگرو طرح رای عدم اعتماد به کابینه را کلید زد

پارلمان مونته‌نگرو امروز (شنبه) طرح عدم اعتماد به کابینه دولت را که توسط ۳۶ نماینده مجلس در اعتراض به امضای توافق جنجالی اصلاح روابط با کلیسای قدرتمند ارتدکس صربستان پیشنهاد شده بود، تصویب کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دومین رای عدم اعتماد امسال به دنبال برکناری کابینه زدراوکو کریوکاپیچ، نخست وزیر سابق مونته نگرو که تحت حمایت کلیسای ارتدکس صربستان قرار داشت، محسوب می‌شود.

دریتان آبازوویچ، نخست وزیر کنونی مونته‌نگرو کمی پس از این رای گفت: به همه کارهایی که در این ۱۰۰ روز انجام دادیم، بسیار افتخار می‌کنم. از ما به عنوان دولتی که کمترین دوام را داشت اما سخت‌ترین تصمیمات را اتخاذ کرد، یاد خواهد شد.

اکنون میلو چوکانوویچ، رئیس جمهور مونته‌نگرو باید نخست وزیر جدیدی را برای تشکیل دولت جدید این کشور معرفی کند؛ کشوری که یکی از اعضای ائتلاف ناتو محسوب می‌شود و آرزوی عضویت در اتحادیه اروپا را دارد. همچنین این امکان وجود دارد که یک انتخابات زودهنگام در مونته‌نگرو برگزار شود.

سیاست در مونته‌نگرو با ۶۲۵ هزار تن جمعیت مدتی است که دچار تنش شده است. این تنش از اختلافات میان افرادی که خود را مونته‌نگرویی می‌دانند و صرب‌هایی که طرفدار روسیه و مخالف استقلال مونته‌نگرو از صربستان هستند، نشات می‌گیرد.

پس از یک مذاکرات پارلمانی طولانی، این رای عدم اعتماد با ۵۰ رای موافق از بین ۸۰ نماینده مجلس صادر شد. این طرح توسط حزب دموکراتیک سوسیالیست‌ها که متعلق به رئیس جمهور مونته‌نگرو است و تعدادی از احزاب ائتلاف حاکم پیشنهاد شده بود.

آبازوویچ در ماه جاری میلادی به رغم انتقادات از سوی گروه‌های حقوق بشری و احزاب سیاسی حامی غرب این توافق با کلیسای ارتدکس را امضا کرد. این گروه‌ها تاکید دارند که این کلیسا در مقایسه با دیگر جوامع مذهبی قدرت بسیار بیشتری دارد.

اما آبازوویچ تاکید کرد که این پیمان یک مشکل داخلی دیرینه را حل خواهد کرد و به رفع اختلافات میان احزاب حامی اتحادیه اروپا و آنهایی که از روابط قوی‌تر با صربستان و روسیه حمایت می‌کنند، کمک خواهد کرد.

آبازوویچ روز جمعه گفته بود، گروه‌های خلافکار که حامی مالی برخی احزاب سیاسی هستند، پشت این طرح عدم اعتماد قرار دارند و هدف‌شان این است که کمپین مبارزه با فساد دولت را متوقف کنند.

وی پس از صدور رای عدم اعتماد گفت: مونته‌نگرو یا توسط خلافکاران و یا توسط شهروندان اداره خواهد شد. متاسفم که گروه های خلافکار سازمان‌یافته در مونته‌نگرو همچنان از روابط خود برای تنظیم روابط سیاسی استفاده می‌کند.

پارلمان مونته‌نگرو طرح رای عدم اعتماد به کابینه را کلید زد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − 8 =