کد خبر : 307276
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۵۰
-

دولت مونته‌نگرو سقوط کرد

دولت مونته‌نگرو سقوط کرد

دولت ائتلافی مونته نگرو پس از حمایت پارلمان از رای عدم اعتماد که توسط حزب رئیس جمهور میلو جوکانوویچ و احزاب کوچکتر در ائتلاف حاکم صادر شد، سقوط کرد و بی ثباتی سیاسی این کشور را بدتر کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دومین رای عدم اعتماد امسال به دنبال برکناری کابینه زدراوکو کریوکاپیچ، نخست وزیر سابق مونته نگرو که تحت حمایت کلیسای ارتدکس صربستان قرار داشت، محسوب می‌شود.

دولت به رهبری رهبر جنبش سبز URA، دریتان آبازوویچ، به دولتی با کوتاه‌ترین دوره قدرت در تاریخ سیاسی مونته‌نگرو تبدیل شد – این دولت تنها در ماه آوریل روی کار آمد. دولت با رای ۵۰ نماینده مجلس با ۸۱ کرسی برکنار شد. این رای نشان دهنده پایان ائتلاف سیاسی بین آبازوویچ و حزب دموکراتیک سوسیالیست‌ها به رهبری میلو جوکانوویچ رهبر کهنه کار بود که پس از سه دهه قدرت در اوت ۲۰۲۰ قدرت را از دست داد، اما در آوریل شروع به حمایت از دولت آبازوویچ کرد.

آنچه اکنون در مونته نگرو اتفاق می‌افتد یک نتیجه خواهد داشت، یا میلو جوکانوویچ یا دریتان آبازوویچ از صحنه سیاسی ناپدید می شوند. این یک درگیری سیاسی است که در آن باید کسی را شکست داد.

دریتان آبازوویچ، نخست وزیر کنونی مونته‌نگرو کمی پس از این رای گفت: به همه کارهایی که در این ۱۰۰ روز انجام دادیم، بسیار افتخار می‌کنم. از ما به عنوان دولتی که کمترین دوام را داشت اما سخت‌ترین تصمیمات را اتخاذ کرد، یاد خواهد شد.

اکنون میلو چوکانوویچ، رئیس جمهور مونته‌نگرو باید نخست وزیر جدیدی را برای تشکیل دولت جدید این کشور معرفی کند؛ کشوری که یکی از اعضای ائتلاف ناتو محسوب می‌شود و آرزوی عضویت در اتحادیه اروپا را دارد. همچنین این امکان وجود دارد که یک انتخابات زودهنگام در مونته‌نگرو برگزار شود.

سیاست در مونته‌نگرو با ۶۲۵ هزار تن جمعیت مدتی است که دچار تنش شده است. این تنش از اختلافات میان افرادی که خود را مونته‌نگرویی می‌دانند و صرب‌هایی که طرفدار روسیه و مخالف استقلال مونته‌نگرو از صربستان هستند، نشات می‌گیرد.

آبازوویچ در ماه جاری میلادی به رغم انتقادات از سوی گروه‌های حقوق بشری و احزاب سیاسی حامی غرب این توافق با کلیسای ارتدکس را امضا کرد. این گروه‌ها تاکید دارند که این کلیسا در مقایسه با دیگر جوامع مذهبی قدرت بسیار بیشتری دارد.

اما آبازوویچ تاکید کرد که این پیمان یک مشکل داخلی دیرینه را حل خواهد کرد و به رفع اختلافات میان احزاب حامی اتحادیه اروپا و آنهایی که از روابط قوی‌تر با صربستان و روسیه حمایت می‌کنند، کمک خواهد کرد.

آبازوویچ روز جمعه گفته بود، گروه‌های خلافکار که حامی مالی برخی احزاب سیاسی هستند، پشت این طرح عدم اعتماد قرار دارند و هدف‌شان این است که کمپین مبارزه با فساد دولت را متوقف کنند.

وی پس از صدور رای عدم اعتماد گفت: مونته‌نگرو یا توسط خلافکاران و یا توسط شهروندان اداره خواهد شد. متاسفم که گروه های خلافکار سازمان‌یافته در مونته‌نگرو همچنان از روابط خود برای تنظیم روابط سیاسی استفاده می‌کند.

قبل از رای گیری، آبازوویچ در یک سخنرانی طولانی وخشمگین در پارلمان، گروه‌های جنایتکار سازمان یافته را که سیگار و کوکائین قاچاق می کنند، متهم کرد که از برخی از گروه‌های سیاسی پشت رای اعتماد حمایت مالی می کنند. آبازوویچ مدعی شد: تنها یک مشکل وجود دارد و آن سیگارهایی است که در بندر توقیف شده است.

در سال های اخیر، مونته نگرو در چندین عملیات گسترده پلیس و گمرک، چند صد تن سیگار قاچاق و بیش از دو تن کوکائین را در بندر بار کشف و ضبط کرده است. آبازوویچ همچنین گفت که برخی از وب‌سایت‌های خبری در این کشور از پول قاچاق تامین می‌شوند، اما با انتقاد شدید برخی از نمایندگان مجلس به دلیل حمله به رسانه‌هایی که دولت او را انتقادی گزارش می‌کنند، مواجه شدند.

در مناظره داغ روز جمعه، آبازوویچ همچنین رئیس جمهور فعلی مونته نگرو و هفت بار نخست وزیر از سال ۱۹۹۱، میلو جوکانوویچ را به تلاش برای ایجاد بی ثباتی سیاسی و “سوق دادن مونته نگرو به سمت مشکلات بزرگ و ناپدید شدن” متهم کرد.

این رای اعتماد توسط شرکای کوچکتر ائتلاف مناقشه آبازوویچ پس از امضای دولت “توافقنامه اساسی” با کلیسای ارتدکس صربستان در ۳ اوت آغاز شد. در حالی که احزاب طرفدار صربستان امضای توافقنامه را ستودند، دو شریک ائتلافی حکومتی – حزب دموکراتیک سوسیالیست‌های جوکانوویچ، DPS و حزب سوسیال دموکرات، SDP – خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند و گفتند که این سند بدون اجماع گسترده امضا شده است. ما یک طرح عدم اعتماد در پارلمان آغاز خواهیم کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام خواهیم شد.

این توافقنامه برخلاف قانون اساسی مونته نگرو است و بلافاصله پس از انتخاب دولت جدید به حالت تعلیق در خواهد آمد. در ابتکاری که چند روز بعد ارائه شد، طرفین گفتند که دولت آبازوویچ پیشرفتی در اجرای اصلاحات قضایی و مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و فساد نداشته است و مدعی شدند که وضعیت اقتصاد مونته‌نگرو و وضعیت همه‌گیر در این کشور بیشتر بدتر شده است. اما روز جمعه، آبازوویچ گفت که مجددا با کلیسای ارتدوکس صربستان، SPC، قرارداد امضا خواهد کرد. او گفت: من این کار را به خاطر قدرت انجام ندادم، بلکه به خاطر شهروندان، به ویژه مردم ارتدوکس در مونته نگرو کردم و دوباره این کار را می کنم، نیازی به تمجید ندارم. اما اگر کسی می خواهد اکثریت جدید را با DPS به دست آورد، دیگر ما را دعوت نکنید.

آبازوویچ قبلاً گفته بود که اگر به دولت او رای عدم اعتماد داده نشود، فوراً بازسازی آن را آغاز خواهد کرد و جایی برای DPS و SDP، شرکای فعلی وی، وجود نخواهد داشت.

دولت قبلی مونته نگرو به رهبری زدراوکو کریوکاپیچ در چهارم فوریه سال جاری با رای عدم اعتماد در پارلمان پس از تنها ۱۴ ماه از قدرت برکنار شد. همچنین رای عدم اعتماد دیگری در ۲ سپتامبر برگزار خواهد شد. این رای گیری شامل پیشنهادی برای برکناری رئیس پارلمان دانیلا جوروویچ است و از طرف مخالفان جبهه دموکراتیک، جنبش برای تغییرات، مونته نگرو دموکراتیک، DEMOS و مونته نگرو واقعی حمایت می شود.

دولت مونته‌نگرو سقوط کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده + 17 =