کد خبر : 307057
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
-

سناتور آمریکایی: هیچ کشوری حتی متحدانمان به ما اعتماد ندارند

سناتور آمریکایی: هیچ کشوری حتی متحدانمان به ما اعتماد ندارند

در آستانه یک سالگی سقوط کابل و فرار رسوای آمریکا از افغانستان، سناتور آمریکایی اعتراف کرد که متحدین آمریکا هم به این کشور بی‌اعتماد شده‌اند.

به گزارش عصرقائم، نزدیک به یک سال از فرار رسوای آمریکا از افغانستان و رها کردن دولت صد در صد آمریکایی این کشور می‌گذرد. گزارش‌های متعدد نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که میراث اشغالگری آمریکا در این کشور چیزی جز فلاکت و بدبختی نبوده و به گفته برنامه جهانی غذا اکنون، بیش از ۲۴ میلیون نفر در افغانستان مصونیت غذایی ندارند و بیش از ۹۰ درصد مردم هم به کمک‌های غذایی نیازمندند.

از سوی دیگر با وجود گذشت حدود یک سال از فرار آمریکا از افغانستان هنوز تاثیرات شکست آمریکا در افغانستان بر موقعیت واشنگتن در منطقه و جهان از سوی رسانه‌ها و مقامات غربی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در جدیدترین مورد سناتور آمریکایی با توجه به عدم مسئولیت‌پذیری دولت «جو بایدن» در خروج آشفته از افغانستان در بیانیه‌ای گفته آمریکا دیگر به عنوان یک متحد قابل اعتماد در جهان دیده نمی‌شود. ایرنا در این باره به نقل از «فارین»، تارنمای رسمی سنای آمریکا نوشته، «جیم ریش» سناتور آمریکایی و از اعضای کمیته روابط خارجی  مجلس سنای این کشور با صدور بیانیه‌ای گفته: «دولت جو بایدن هیچ اقدامی برای جلب مجدد اعتماد متحدان و شرکای جهانی‌اش انجام نداده است… طالبان نمی‌خواهد و نمی‌تواند به تعهدات ضد تروریستی خود عمل کند و همچنان پناهگاهی برای رهبری القاعده و سایر گروه‌های شبه نظامی فراهم می‌کند…
استراتژی مبارزه با تروریسم آمریکا به دلیل کمبود منابع و فواصل زیاد با مشکل مواجه شده و افغانستان بار دیگر به یک نقطه کور خطرناک تبدیل شده است».
وی با انتقاد از این که ده‌ها هزار افغان همکار با دولت آمریکا از زمان به قدرت رسیدن طالبان پس از سقوط کابل در افغانستان سرگردان مانده‌اند این‌طور ادامه داده که: «حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان از بین رفته است… این واقعیت که یک سال گذشته است و هنوز هیچ گزارش جامع یا اصلاح سیاستی از سوی دولت  بایدن مشاهده نشده است را نه تنها نگران‌کننده، بلکه غیرقابل قبول می‌دانم.» وی در پایان تصریح کرد برای جلوگیری از تکرار «فاجعه مشابه»، ضروری است که دولت بایدن به طور جدی در مورد اشتباهاتش تحقیق کند و از آن‌ درس بگیرد.

شکست غرب در افغانستان
در همین راستا «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس نیز به صراحت اذعان کرد که ۲۰ سال اشغالگری نظامی غرب در افغانستان، با شکست همراه بوده است. به گزارش ایرنا به نقل از نشریه دیلی میل، این وزیر کابینه دولت انگلیس همچنین ابراز نگرانی کرده است والدین و اعضای خانواده‌های سربازانی که در افغانستان کشته شدند، احساس کنند که فرزندانشان را بیهوده و برای هیچ در این جنگ از دست داده‌اند.والاس در مصاحبه اختصاصی  که نشریه دیلی میل با وی انجام داد، احساسات خود را این‌گونه توصیف کرد: «همه آنچه نظامیان انگلیسی برایش جنگیدند و جان باختند، در مقابل چشمان ما فرو ریخت.»
وی همچنین گفت که چطور بازدید از یک بنای یادبود جنگ، او را به این ترس‌انداخته است که خانواده ۴۵۷ نظامی انگلیسی کشته شده در جنگ افغانستان این‌گونه تصور کنند که دختران و پسرانشان به خاطر هیچ چیز جان خود را از دست داده‌اند.والاس که به شکست آمریکا و متحدانش در جنگ افغانستان به صراحت اذعان کرده است، در عین حال ادعا کرد: ما به دلایل درست به آنجا (افغانستان) رفته بودیم و به مدت ۲۰ سال آنجا ماندیم. امنیت، توسعه اقتصادی و آموزش را انجام دادیم اما شکست خوردیم و تاریخ به ما گفت وقتی غرب کشوری را ترک کرد، قرار بود به حالت قبل برگردد. ما مردم را پشت سر گذاشتیم و این کشور را به طالبان واگذار کردیم، زیرا غرب واقعا نمی‌خواست بماند. و اگر آنها نمی‌خواستند بمانند، اصلا چرا به آنجا رفتند؟

انفجار در کابل
خبر دیگر از افغانستان این که منابع خبری در غرب کابل به رسانه‌ها گفته‌اند که در نتیجه انفجار صبح دیروز در منطقه دشت‌ برچی کابل ۳ تن کشته و ۴ تن دیگر شامل ۲ عضو طالبان زخمی شدند. بر اساس گزارش‌ها این انفجار در مقابل دروازه نمایندگی اداره شناسنامه‌های الکترونیک در دشت‌ برچی کابل رخ‌ داد.هرچند طالبان گفته‌اند که در این رویداد تنها ۴ تن شامل ۲ عضو طالبان زخمی شده‌اند، اما برخی منابع می‌گویند که این انفجار جان ۳ تن را نیز گرفته است.

سناتور آمریکایی: هیچ کشوری حتی متحدانمان به ما اعتماد ندارند

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − 8 =