کد خبر : 305687
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
-

مشاور اوربان در اعتراض به سخنان نژادپرستانه او استعفا داد

مشاور اوربان در اعتراض به سخنان نژادپرستانه او استعفا داد

یک مشاور پرسابقه نخست وزیر مجارستان در اعتراض به آنچه “سخنرانی‌ شبیه نازی‌ها” از طرف ویکتور اوربان خواند، از سمتش استعفا کرده و این اظهارات او را “غیر قابل دفاع” دانست.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روزنامه گاردین، ژوزسا هگدوس، یکی از قدیمی‌ترین مشاوران ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان است که از سال ۲۰۰۲ با او آشنایی داشته و روابط خودش را با او دوستانه توصیف می‌کند. با این حال، او در نامه استعفای خود – که توسط رسانه مجارستانی hvg.hu در روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت که در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای از “چرخش غیرلیبرال” اوربان ناراحت شده است.

اوربان از سال ۲۰۱۵ مواضع ضد مهاجرتی را به عنوان بخشی کلیدی از دستورکار سیاسی خود در پیش گرفته است و اغلب از ادبیات راست افراطی استفاده می‌کند، اما او در یک سخنرانی در روز شنبه علیه موضوع “اختلاط نژادی” صحبت کرد وصحبت‌هایی که حتی با استناد به استانداردهای خود او افراطی محسوب می‌شد، مطرح کرد.

در این سخنرانی نژادپرستانه اوربان گفت که اختلاط بین اروپایی‌ها امری قابل قبول است، در حالی که ترکیب شدن اروپایی‌ها با غیراروپایی‌ها سبب بروز “اختلاط نژادی” شده است.

اوربان اظهار کرد: ما مایل هستیم که با یکدیگر درآمیختگی پیدا کنیم اما نمی‌خواهیم مردمی که دچار درآمیختگی نژادی شده، باشیم. آن کشورهایی که در آنها این مساله قابل قبول تلقی شود دیگر به عنوان ملت مطرح نیستند.

هگدوس خاطر نشان کرد که از مدت‌ها قبل از این از نخست وزیر مجارستان در برابر اتهام یهودستیزی دفاع کرده اما معتقد است این آخرین سخنرانی او که کاملا شبیه صحبت‌های نازی‌ها بود، غیرقابل دفاع است. او نوشت: من واقعا تاسف می‌خورم که چنین موضع مفتضحانه‌ای مرا مجبور به قطع رابطه با او کرده است.

دفتر اوربان پاسخ او به هگدوس را منتشر کرد و در آن او استعفای هگدوس را پذیرفت، اما نژادپرست بودن خود را رد کرد.

او بیان داشت: شما نمی‌توانید پس از ۲۰ سال کار مشترک با من، به صورت جدی من را به نژادپرستی متهم کنید. شما بهتر از هر کسی می‌دانید که در مجارستان، دولت من یک سیاست مسامحه صفر نسبت به یهودستیزی و نژادپرستی در پیش گرفته است.

اوربان این اظهارات را در یک گردهمایی در بایل توشناد رومانی، جایی که او به طور سنتی سخنرانی سالانه خود را انجام می‌دهد، ایراد شد اما در ادامه با واکنش‌های منفی فوری چه در داخل و چه در خارج از مجارستان مواجه شد.

قرار است هفته آینده اوربان به دالاس آمریکا سفر کند و در آنجا یک گردهمایی محافظه‌کاران آمریکا تحت عنوان سی.پی.ای.سی تگزاس را افتتاح خواهد کرد. اوربان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را جزو تحسین‌کننده‌های فراوان خودش نزد راستگراها در آمریکا محسوب می‌کند.

مشاور اوربان در اعتراض به سخنان نژادپرستانه او استعفا داد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × یک =