کد خبر : 299654
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
-

پیروزی رئیس جمهور مکزیک در همه پرسی برکناری خودش

پیروزی رئیس جمهور مکزیک در همه پرسی برکناری خودش

رئیس جمهور مکزیک در همه‌پرسی‌ای که خودش بر سر مساله برکناری‌اش از قدرت ترتیب داده بود پیروز شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از شبکه الجزیره، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، به آسانی در یک همه پرسی جنجالی که با پشتیبانی خودش بر سر تعیین اینکه آیا باید از قدرت کنار رفته یا دوره شش ساله‌اش را به اتمام برساند، پیروز شد. لوپز اوبرادور در حالی از برگزاری این همه پرسی حمایت کرده بود که مخالفانش آن را به عنوان یک اقدام تبلیغاتی برای حواس پرتی و مردود دانستند.

لوپز اوبرادور کمی بیش از ۹۰ درصد آرا را در تایید خود در این همه پرسی برگزار شده در روز یکشنبه به دست آورد در حالی که میزان مشارکت معادل حدود ۱۸ درصد از واجدین شرایط رای دادن در آن بود؛ رقمی که بسیار کمتر از آستانه ۴۰ درصدی لازم برای الزام آور بودن همه پرسی از نظر قانونی است.

رهبران مخالفان دولت مکزیک فعالانه تلاش کردند مردم را تشویق به عدم شرکت در این همه پرسی کنند و بسیاری نیز آن را به عنوان یک اقدام تبلیغاتی با هدف پرت کردن حواس مردم از مسائل فوری‌تر محکوم کردند.

هم منتقدان و هم حامیان این همه پرسی این پیروزی را یک نتیجه قطعی می‌دانستند، اگرچه این همه پرسی این ظن را ایجاد ‌کرده که ممکن است راه را برای افزایش محدودیت‌های مربوط به دوره ریاست‌جمهوری، که اکنون به یک دوره شش ساله محدود شده باز کند.

رئیس‌جمهور ۶۸ ساله مکزیک که معمار اولین “همه پرسی بر سر برکناری” در کشورش بوده نتیجه آن را تاریخی خواند، اما به سرعت سعی کرد نگرانی‌ها را بر سر این که قصد استفاده از این نتیجه برای پیگیری اصلاحات قانون اساسی دارد تا پس از پایان دوره فعلی خود در سال ۲۰۲۴، به دنبال یک دوره دیگر ریاست جمهوری باشد برطرف کند.

او در یک پیام ویدئویی گفت: “من قصد دارم تا آخرین روز دوره ریاست جمهوری‌ام به خدمت ادامه دهم. من از آن نمیگذرم زیرا یک دموکرات هستم و علاقه‌ای به انتخاب شدن دوباره ندارم.”

در این همه پرسی که میلیون‌ها دلار هزینه برداشته و در پایتخت مکزیک به شدت تبلیغ شد، از مکزیکی‌ها پرسیده شد آیا حکم ریاست جمهوری لوپز اوبرادور باید “به دلیل از دست رفتن اعتماد به او لغو شود یا خیر.

آلخاندرو مورنو از حزب پی.آر.آی که بالغ بر هفت دهه تا سال ۲۰۰۰ بر مکزیک حکومت کرد، در توییتی نوشت که حزب حاکم مورنا متعلق به لوپز اوبرادور، همه پرسی را به یک “نمایش مسخره” تبدیل کرد تا “غرور خودش را ارضا کند و به فریب مکزیکی‌ها ادامه دهد”.

این همه پرسی در حالی برگزار شد که میزان محبوبیت لوپز اوبرادور ۶۰ درصد بود.

پیروزی رئیس جمهور مکزیک در همه پرسی برکناری خودش
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + ده =