کد خبر : 296380
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
-

اندازه‌گیری فشار داخل چشم در فضا

اندازه‌گیری فشار داخل چشم در فضا

آژانس فضایی اروپا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام ویدیویی کوتاه از انجام روش فشارسنجی چشم در ایستگاه فضایی بین‌المللی منتشر کرده است.

به گزارش عصرقائم، در طول معاینه تونومتری چشم یا فشارسنجی چشم، فضانوردان فشار داخل چشم را با اعمال ضربه ملایم به چشم با ابزاری به نام تونومتر اندازه گیری می‌کنند. فشار داخل چشم، فشار مایع داخل چشم انسان است. تونومتری یکی از روش‌های تشخیص این فشار است. اندازه‌گیری این فشار، یکی از جنبه‌های مهم در ارزیابی بیمارانی است که در معرض آب‌سیاه هستند. اغلب تونومترها، این فشار را برحسب میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌کنند.

در چشم‌پزشکی، تونومتری یا فشارسنجی چشم روشی است که متخصصان چشم پزشکی جهت تعیین فشار مایع داخل چشم به‌ کار می‌برند. این آزمایش یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تشخیص بیماری آب‌سیاه است. اغلب تونومترها به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که فشار داخل چشم را بر حسب میلی‌متر جیوه نشان دهند. روش‌های متعددی جهت اندازه‌گیری فشار داخل چشم وجود دارد اما در حال حاضر تونومتری گُلدمان یکی از پذیرفته‌شده‌ترین روش‌های اندازه‌گیری فشار داخل چشمی است.

از مزایای تونومتر گلدمن این است که دقیق‌ترین روش برای اندازه‌گیری فشار داخل چشم به‌ شمار می‌آید. از معایب این روش می‌توان به استفاده از قطره بی‌حسی و وارد کردن فشار واقعی بر روی چشم که باعث آزار بیماران و خستگی کاربران می‌شود اشاره کرد.

اخیرا آژانس فضایی اروپا ویدیویی کوتاه منتشر کرد که در آن کایلا بارون فضانورد ناسا و یکی از خدمه هفت نفره ماموریت اکسپدیشن ۶۶ و ماموریت کرو-۳ با کمک راهنمایی تیم پزشکی در زمین در حال انجام معاینه فشار چشم بر روی ماتیاس ماورر فضانورد آژانس فضایی اروپا است.

۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۱ ساعت ۲۱:۰۳ به وقت منطقه زمانی شرقی(بامداد پنجشنبه ساعت ۰۵:۳۳ به وقت ایران) فضانوردان ماموریت “کرو-۳” به ایستگاه فضایی بین‌الملی رفتند. طی این ماموریت چهار فضانورد ناسا به نام‌های “راجا چاری”، “توماس مارشبورن”، “کایلا بارون” و یک فضانورد آژانس فضایی اروپا به نام “ماتیاس ماورر” برای انجام یک ماموریت شش ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند.

این سومین ماموریت عملیاتی سرنشین‌دار اسپیس ایکس برای ناسا به عنوان بخشی از برنامه خدمه تجاری این سازمان فضایی است. قرار است هر ماموریت، از جمله کرو-۳، تقریبا شش ماه به طول بینجامد و اسپیس ایکس مسئول پرتاب فضانوردان و همچنین بازگرداندن آنها به زمین است. قرار است فضانوردان ماموریت کرو-۳ نیز بهار سال ۲۰۲۲ به زمین بازگردند.

اندازه‌گیری فشار داخل چشم در فضا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده + 11 =