کد خبر : 317249
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
-

گاز و برق زیر سایه سنگین برف!

گاز و برق زیر سایه سنگین برف!

ورود سامانه جدید بارشی و تداوم سرمای هوا در بسیاری از نقاط کشور باعث شده، اقتصاد ایران نیز مانند دیگر بخش‌های جامعه با آن درگیر شده و بخش مهمی از خبرهای روز نیز به برف و سرما و تبعات آن اختصاص دارد.

به گزارش عصرقائم، تحت تاثیر موج سرمای هوا، دولت برای مدیریت مصرف گاز، در روزهای گذشته بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل یا نیمه تعطیل کرده و تحت تاثیر این موضوع توان عرضه گاز به مناطق مسکونی حفظ شده تا قطعی گاز در ساعات گذشته به حداقل برسد.

چهره روز: جواد اوجی

بعد از هماهنگی‌های صورت گرفته میان هیئت دولت و دستگاه‌های اجرایی، در دو روز گذشته ادارات، مدارس و دانشگاه‌های تهران(جز موارد استثنای اعلام شده از سوی واحدهای دانشگاهی) تعطیل شده و همین موضوع باعث شده بخشی از فشار بر شبکه گاز کشور کاهش پیدا کند، موضوعی که وزیر نفت  نیز بر آن تاکید دارد. وزیری که امروز به شمال شرق کشور سفر کرد تا از نزدیک جریان مدیریت شبکه گاز در این منطقه را زیرنظر داشته باشد.

جواد اوجی گفته: دستور رئیس‌جمهوری برای تعطیلی مراکز آموزشی و اداره‌های شهر تهران کمک بزرگی به تأمین گاز کشور کرد و در این مدت حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف انجام شد.

بر اساس صحبت‌های وزیر نفت، با وجود فشار سنگینی که سرمای هوای در خراسان رضوی به وجود آورده، وضعیت گازرسانی در این استان نیز به ثباتی نسبی رسیده است.

امروز وزیر نیرو نیز توضیحاتی درباره وضعیت تامین آب و برق در سراسر کشور ارائه کرد. علی اکبر محرابیان گفته: در شرایط کنونی وضعیت تامین آب و برق پایدار است و نگرانی در این دو بخش وجود ندارد و تمام تلاش خود را برای تامین پایدار آب و برق خواهیم کرد.

چالش روز: سفرهای برفی

رسیدن به اوج روزهای سرد، سفرهای ایران را نیز مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان به خود مشغول کرده است. کاهش دید در سفرهای هوایی و مقابله با سردی هوا و بسته شدن مسیرها در مسیرهای ریلی و زمینی، در روزهای گذشته بخش مهمی از تمرکز وزارت راه و شهرسازی را به خود اختصاص داده است.

به دنبال تداوم بارش‌ها، شرکت فرودگاه‌ها از مسافران خواسته پیش از حرکت به سمت فرودگاه، شرایط سفر خود را به شکل دقیق ارزیابی کنند. با تداوم بارش برف و باران در کشور و احتمال تاخیر یا لغو پروازها به‌دلیل شرایط جوی، شرکت فرودگاه‌ها از مسافران خواست پیش از عزیمت به فرودگاه‌ها وضعیت پرواز خود را پیگیری کنند و همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی در روزهای آینده موج جدیدی از بارش‌ها مناطقی از کشور را دربر خواهد گرفت و با کاهش دما احتمال بارش در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز دور از انتظار نیست.

در کنار سفر، محدودیت‌هایی که در فعالیت‌های اقتصادی به وجود آمده، نگرانی‌هایی را درباره تامین برخی کالاها پدید آورده و با توجه به محدود کردن فعالیت کارخانه‌های تولید سیمان، در این حوزه تردیدهایی به وجود آمده بود که البته رییس هیئت مدیره انحمن صنفی صنعت سیمان اعلام کرده که در این زمینه نگرانی وجود ندارد. او گفته: با توجه به سرمایی که بر کشور حاکم است، میزان مصرف و تقاضا هم پایین آمده است، تناسب میان عرضه و تقاضا وجود دارد. بنابراین فعلا دلیلی برای افزایش قیمت سیمان در بازار متصور نیستیم. اما شرایط فعلی و قطعی‌های گازو برق تاثیر خود را بر روند تولید و میزان ذخایر خواهد گذاشت. در حال حاضر از ذخایر کلینکر استفاده می‌کنیم.

تحلیل روز: سبد انرژی

در کنار مدیریت روز تقاضا برای گاز، سوالی که برای بخش‌هایی از جامعه به وجود آمده این است که چرا با وجود ذخایر گسترده، ایران با کمبودهایی در این حوزه مواجه شده است. حمیدرضا صالحی – عضو اتاق بازرگانی تهران – در این باره توضیحاتی داده و عواملی سه گانه را در رسیدن به این شرایط تشریح کرده است.

او گفته: با وجود تمام ظرفیت‌ها و تلاش‌هایی که در این صنعت صورت گرفته، تردیدی وجود ندارد برای آنکه امکان استفاده از حداکثر ظرفیت به وجود بیاید، باید نسبت به سرمایه گذاری‌های جدید اقدام و مقدمات لازم برای برداشت حداکثری از ذخایر گازی را فراهم کرد. در کنار آن، در صورتی که ساختار قیمت گذاری انرژی در اقتصاد ایران تغییر کند و بخش خصوصی در کنار دریافت مجوزهای لازم، این اطمینان را داشته باشد که پس از سرمایه گذاری‌های گسترده، امکان بازگشت سرمایه خود را خواهد داشت، می‌توان انتظار داشت که میزان تولید گاز کشور در این حوزه و از سوی این بخش نیز افزایش پیدا کند. از سوی دیگر ما چه در حوزه فرهنگ سازی مصرف و چه در حوزه تولید و عرضه وسایل گرمایشی که با بهره وری بالا و مصرف انرژی پایین کار می‌کنند نیز هرگز عملکرد موفقی نداشته‌ایم.

بازار روز: دلار آرام

تحت تاثیر تعطیلی‌ها، بازارها نیز در ساعات گذشته شرایط آرامی را پشت سر گذاشتند. صرافی‌های میدان فردوسی امروز با وجود تعطیلی ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس، فعال بودند اما جمعیت بسیار کمتری نسبت به روزها و هفته‌های گذشته در بازار حضور داشتند و نهایتا تلاطم کمتری را در این بازار را شاهد بودیم.

بازار بورس تهران نیز امروز تعطیل بود و باید دید شاخص در ادامه هفته چه وضعیتی پیدا می‌کند.

گاز و برق زیر سایه سنگین برف!

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =