کد خبر : 316284
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
-

دستور نخست‌وزیر عراق برای تامین امنیت مرزهای مشترک با سوریه و ایران

دستور نخست‌وزیر عراق برای تامین امنیت مرزهای مشترک با سوریه و ایران

سخنگوی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در کنفرانس خبری مهمترین فعالیت‌های فرمانده کل نیروهای مسلح را برگزاری نشستی با ماهیت خدماتی و مهندسی عنوان کرد. به طوریکه او در نشست کمیته وزارتی امنیتی دستوری بر مبنای کنترل خط صفر مرزی بین عراق، سوریه و ایران توسط نیروهای مسلح عراقی و حمایت لجستیکی از آنها صادر کرد.

به گزارش عصرقائم، طول مرزهای مشترک بین عراق و سوریه ۶۱۰ کیلومتر است و دو کشور با سه گذرگاه رسمی به هم مرتبط می‌شوند که به این ترتیب هستند گذرگاه «الیعربیه» در شمال و گذرگاه «ربیعه» در مقابل آن، این گذرگاه تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک – قسد و اشغالگران آمریکا است. در مرکز گذرگاه «القائم» در طرف عراقی است که مقابل آن «البوکامل» و تحت کنترل دولت سوریه است. در جنوب نیز گذرگاه «الولید» در بخش عراقی است که مقابل آن «التنف» در بخش سوری و تحت اشغال نیروهای ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم قرار دارد.

از زمان اشغال خاک سوریه در شمال و شمال شرق این کشور توسط آمریکا با همدستی قسد گذرگاه‌های غیرقانونی در مناطق تحت اشغال آمریکا در شمال شرق سوریه با اقلیم کردستان عراق ایجاد شده‌اند که گذرگاه الولید در جنوب الیعربیه و گذرگاه سیمالکا در شمال الیعربیه از جمله آنها هستند که برای قاچاق نفت و گندم سرقت شده از سوریه به اقلیم کردستان عراق استفاده می‌شوند.

یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به خبرگزاری عراقی «واع» گفت، عراق بهترین حالت امنیت و ثبات را می‌گذراند و نیروهای دفاعی فداکاری‌های زیادی داشته‌اند و تثبیت اوضاع نیاز به راه حل ریشه‌ای دارد.

او تاکید کرد، عراق روابط خوبی با تمام کشورهای همسایه دارد.

این سخنگو افزود: ماه گذشته شاهد تحولات و اقدامات بسیاری بودیم که شامل تقویت روابط بین‌المللی و پیگیری اوضاع فنی به خصوص در زمینه جشن‌های پیروزی بزرگ و آمادگی برای مسابقات جام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بودند. به گفته او، سالگرد تاسیس ارتش دوم عراق و افتتاح این مسابقات در بصره در یک روز خواهد بود.

جام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دو سال یک بار برگزار می‌شود و این رقابت‌ها امسال به میزبانی عراق برگزار خواهد شد. این رقابت‌ها قرار است که از ۶ تا ۱۹ ژانویه به میزبانی بصره برگزار شود.

در ۲۴ نوامبر عراق طرحی برای استقرار نیروها در خط صفر مرزی در طول مرزهای مشترک با ایران و ترکیه و نیز تامین تمام نیازهای حمایت لجستیکی فرماندهی کل نیروهای مسلح و تقویت نیروهای انسانی و تامین منابع مالی لازم و پشتیبانی آن‌ها با تجهیزات و غیره را اعلام کرد.

همچنین فرماندهی عملیات مشترک عراق، در ۲۱ سپتامبر تحقق ماموریت تامین امنیت مرزهای مشترک با سوریه را اعلام کرد.

تحسین خفاجی، سخنگوی نیروهای عملیات عراق نیز اظهار کرد، نشستی امنیتی در مقر فرماندهی مرزها با طرف سوری برگزار شد و در این نشست مسؤولیت‌ها و وظایف بررسی و تبادل اطلاعات، کنترل مرزها، منع قاچاق و نقض‌های امنیتی مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد، در این نشست همچنین امکانات و توانمندی‌های دو طرف در کنترل مرزها به خصوص بعد از تدابیر لحاظ شده از سوی فرماندهی عملیات مشترک بررسی شد.

خفاجی اشاره کرد، عراق اقدام به ایجاد سد، مانع و نصب سیم‌های خاردار و برج‌های مراقبتی و دو خط دفاعی کرده که اولین آن متعلق به فرماندهی نیروهای مرزبانی و دومی مربوط به ارتش عراق است.

دستور نخست‌وزیر عراق برای تامین امنیت مرزهای مشترک با سوریه و ایران

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 − دو =