کد خبر : 316181
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
-

تجربه بدترین سال برای دومین اقتصاد بزرگ جهان

تجربه بدترین سال برای دومین اقتصاد بزرگ جهان

سود شرکت‌های صنعتی چین در دوره ژانویه تا نوامبر بیشتر کاهش یافت زیرا محدودیت‌های سختگیرانه مرتبط با کووید ۱۹ فعالیت کارخانه‌ها و زنجیره تامین را مختل کرد اما تحلیلگران چشم‌انداز اقتصادی بلندمدت روشن‌تری را پس از چرخش در سیاست کووید پیش‌بینی کردند.

به گزارش عصرقائم، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین، امروز(سه‌شنبه) سود صنعتی در ژانویه تا نوامبر ۳.۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به ۷.۷ تریلیون یوان (۱.۵ تریلیون دلار سنگاپور) رسید. این در مقایسه با کاهش ۳ درصدی برای ژانویه تا اکتبر است. طبق بیانیه این دفتر، ژو هونگ، یک آمارگیر ارشد NBS، بازگشت مجدد شیوع کووید و تقاضای کم در نوامبر را تاکید کرد که تولید صنعتی را مهار و فشار فزاینده‌ای را بر مشاغل چینی وارد کرد.

تحلیلگران به کاهش سود ناشی از محدودیت‌های ضد ویروس در مراکز تولیدی بزرگ و سنگینی مداوم بحران طولانی املاک و کاهش صادرات اشاره کرده‌اند اما آنها انتظار دارند که بهبودی قوی با بازگشایی اقتصاد آغاز شود، اگرچه در کوتاه‌مدت احتمالاً رکود بیشتری وجود دارد زیرا کاهش محدودیت‌ها، افزایش شدید موارد ابتلاء را به همراه دارد.

تولید صنعتی در ماه گذشته، تنها ۲.۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که انتظارات برای افزایش ۳.۶ درصدی در نظرسنجی رویترز را از دست داد و نسبت به رشد ۵ درصدی که در اکتبر مشاهده شد، کاهش قابل‌توجهی داشت.

علیرغم اینکه پکن برخی از سخت‌ترین محدودیت‌های ضد ویروسی جهان را در اوایل دسامبر لغو کرد و روز دوشنبه اعلام کرد که قرنطینه برای مسافران ورودی از ۸ ژانویه پایان می‌یابد، انتظار می‌رود اقتصاد همچنان در ماه‌های زمستان با مشکل مواجه شود زیرا بسیاری از جمعیت به این ویروس مبتلا می‌شوند و در دوران نقاهت قادر به کار نیست.

تحلیلگران جی‌پی‌مورگان می‌گویند بازگشایی داخلی چین که زودتر و سریع‌تر از حد انتظار انجام شد، به معنای بهبود پایدار بالاتر از روند از سه ماهه دوم خواهد بود. در اوایل این ماه، آنها پیش‌بینی خود را برای نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی چین برای سه ماهه جاری از ۲.۷ درصد به ۲.۲ درصد کاهش دادند اما پیش‌بینی رشد کل سال آینده خود را از ۴ درصد به ۴.۳ درصد افزایش دادند.

سود شرکت‌های بخش خصوصی در ماه‌های ژانویه تا نوامبر، ۷.۹ درصد کاهش یافت که نسبت به کاهش ۸.۱ درصدی در ۱۰ ماه اول بهبودی جزئی نشان می‌دهد. سود تولیدکنندگان در ۱۱ ماهه اول ۱۳.۴ درصد کاهش داشت که با سقوط ژانویه تا اکتبر مطابقت داشت. یک نظرسنجی هفته گذشته نشان داد که اعتماد تجاری در چین به پایین‌ترین سطح خود از ژانویه ۲۰۱۳ رسیده است که منعکس‌کننده تأثیر افزایش موارد کووید بر فعالیت اقتصادی است.

بر اساس گزارش رویترز، رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال جاری تنها ۳ درصد بوده است و انتظار می‌رود که برای کل سال که یکی از بدترین سال‌های تقریباً نیم قرن اخیر است، در همین نرخ باقی بماند.

تجربه بدترین سال برای دومین اقتصاد بزرگ جهان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 4 =