کد خبر : 315240
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
-

تاثیر غذاها در بهبود مشکلات حافظه و تمرکز

تاثیر غذاها در بهبود مشکلات حافظه و تمرکز

«تمرکز»؛ کلید یادگیری است. روش‌های زیادی برای کمک به حفظ تمرکز وجود دارد، اما ما اغلب فراموش می‌کنیم که غذا نقش مهمی در تمرکزمان در طول روز دارد.

به گزارش عصرقائم، گفته می‌شود که تمرکز، کلید یادگیری است. مغز فقط دو درصد از وزن یک بزرگسال را تشکیل می‌دهد، اما از ۲۰ درصد انرژی تولید شده توسط بدن استفاده می‌کند. اگر مغز خود را با مواد مغذی مناسب تأمین نکنید، علائم مختلفی از جمله مشکلات حافظه، خستگی و تمرکز را احساس خواهید کرد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ‌ مواردی که می توانند به شما کمک کنند تا قدرت مغز و تمرکز خود را افزایش دهید عبارتند از:

یک رژیم غذایی سالم

اگر رژیم شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می‌تواند به تمرکز شما آسیب برساند. کم یا زیاد خوردن نیز می‌تواند در تمرکز شما اختلال ایجاد کند. یک وعده غذایی سنگین ممکن است احساس خستگی در شما ایجاد کند، همچنین دریافت کم کالری باعث گرسنگی و حواس پرتی در شما شود.

صبحانه

اگر صبحانه را کنار بگذارید و شروع به مطالعه کنید،  قند کافی به مغز شما نمی‌رسد که در نهایت باعث احساس خستگی یا خواب آلودگی می‌شود. سطح انرژی شما نیز به شدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل خوردن صبحانه مهم است تا سطح گلوکز شما افزایش یابد و تمرکز بهتری داشته باشید.

غلات کامل

غلات سبوس‌دار موجود در غلات صبحانه مانند نان‌های سنگک بهترین راه برای ورود کربوهیدرات‌های پیچیده به بدن شما هستند. آن‌ها شما را سیر نگه می‌دارند. زیرا هضم کربوهیدرات‌های پیچیده مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و در نتیجه انرژی را در طول صبح برای شما فراهم می‌کنند و به شما کمک می کنند تمرکز بیشتری داشته باشید.

غلات کامل یا سایر کربوهیدرات‌های پیچیده حاوی اسیدهای آمینه هستند که به تحریک ترشح سروتونین که هورمون آرام بخش است کمک می کنند و همچنین به میزان قابل توجهی استرس را کاهش می‌دهند.

امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به حفظ سلامت مغز و تقویت حافظه کمک می‌کند. گردو منبع دیگری از غذای غنی از امگا ۳ است.

شکلات تیره

شکلات تلخ اگر به مقدار کم مصرف شود، می‌تواند بسیار مفید باشد. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که ترکیب گیاهی به نام فلاوانول موجود در دانه‌های کاکائو که در تهیه شکلات استفاده می‌شود، می‌تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد و به کاهش استرس کمک کند. استرس کمتر به شما کمک می‌کند بهتر تمرکز کنید.

قهوه

بسیاری از مطالعات ثابت کرده‌اند که قهوه در دُزهای مناسب برای تمرکز مفید است. در سراسر دنیا، هیچ چیز در مقایسه با کافئین باعث هوشیاری و توجه شما نمی‌شود. یک یا دو فنجان در روز قطعا شما را هوشیار نگه می‌دارد، اما باید مراقب باشید و روزانه مقدار زیادی از آن را مصرف نکنید که ممکن است باعث بی خوابی، بی قراری و… شود.

چای سبز

جایگزینی قهوه با چای سبز می تواند ایده خوبی باشد، زیرا چای سبز علاوه بر کافئین، پلی فنول و آنتی اکسیدان نیز دارد که برای کمک به عملکرد مغز مفید هستند و به مبارزه با تخریب سلول کمک می‌کند.

آب

نوشیدن آب و عملکرد مغز با هم ارتباط مستقیمی دارند. برخی از مشکلات تمرکز شما می‌تواند ناشی از کمبود آب بدن باشد. پس جهت داشتن تمرکز در طول روز، بدن باید هیدراته باشد. بنابراین آب کافی در روز بنوشید.

تولید انتقال دهنده‌های عصبی (مانند دوپامین و نوراپی نفرین) و بعضی از هورمون‌های درون مغز به آب بستگی دارد. بنابراین وقتی به بدن خود مقدار کافی آب می‌دهید، می‌توانید ۱۴ درصد سریع‌تر فکر کنید، مدت بیشتری تمرکز کنید و خلاقیت بیشتری داشته باشید.

غذاهای غنی شده با ویتامین D

مطالعات نشان داده است که ویتامین D ممکن است به عملکرد مغز و بهبود حافظه کمک کند. ویتامین D را عمدتا از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌توان به دست آورد. سایر ویتامین‌ها که در تقویت عملکرد مغز و تمرکز می‌توانند موثر باشند عبارتند از ویتامین‌های B ،  C ،  E ، بتاکاروتن و منیزیم.

تاثیر غذاها در بهبود مشکلات حافظه و تمرکز

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − یازده =