کد خبر : 311886
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
-

وکیل اعاده دادرسی کیفری و وکیل ماده ۴۷۷

وکیل اعاده دادرسی کیفری و وکیل ماده ۴۷۷

وکیل اعاده دادرسی کیفری از جمله وکلای مهم در حوزه کیفری محسوب می‌شود. در واقع اهمیت کارکرد وکیل اعاده دادرسی کیفری را زمانی می‌توانیم به خوبی درک کنیم که بدانیم بعد از قطعی شدن حکم صادره توسط دادگاه بدوی یا تجدیدنظر، تنها راه تغییر حکم درخواست اعاده دادرسی کیفری است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از گروه وکلای پارسا، در این حالت وکیل اعاده دادرسی کیفری با بررسی اعاده دادرسی و دلایل مطرح شده، رای دادگاه را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که رای صادر شده دارای مشکلاتی باشد دیوان عالی کشور این مسئله را به دادگاه هم ارز با دادگاه بدوی یا تجدید نظر ارجاع می‌دهد.

در این بین کارکرد وکیل ماده ۴۷۷ می‌تواند بسیار مهم باشد. در واقع در شرایطی خاص اگر رئیس قوه قضاییه متوجه شود که رای صادر شده خلاف شرع بوده می‌تواند این پرونده را به شعبه‌ای خاص از دیوان عالی کشور ارجاع دهد تا به این پرونده رسیدگی شود. کارکرد مهم وکیل ماده ۴۷۷ دقیقا در این است که باعث می‌شود پرونده به شکل ویژه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین در نظر داشته باشید که این مسئله در خصوص اعاده دادرسی حقوقی (مدنی) نیز وجود دارد.

وکیل اعاده دادرسی کیفری و وکیل ماده 477

وکیل اعاده دادرسی کیفری چه کارکردی دارد؟

وکیل اعاده دادرسی کیفری به خوبی می‌داند که اعاده دادرسی در مسائل کیفری می‌تواند تنها راه نجات بعد از صدور رای قطعی باشد. وجود این مفهوم در قانون نشان می‌دهد که تا چه اندازه رای دادگاه‌های کیفری برای قانون اهمیت دارد. در واقع از آن جایی که در قانون کیفری جان و مال افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و قانون حتی می‌تواند برای زنده ماندن یا نماندن افراد تصمیم‌گیری کند، حتی یک درصد خطای قضایی نیست قابل بخشش نیست، در واقع شما تصور کنید که فردی تنها به خاطر نادیده گرفته شدن یک مدرک ساده به مرگ محکوم می‌شود. از این رو حتی قانون با قطعی شدن این رای همچنان امکان تغییر رای و بررسی مجدد آن را برای افراد امکان‌پذیر کرده است. این روش همان اعاده دادرسی کیفری است.

نکته مهم دیگری که باید در خصوص اعاده دادرسی بدانید این است که از این مفهوم در قانون حقوقی و مدنی نیز استفاده می‌شود. اگر علاقه‌مند هستید که بدانید قانون با چه شرایطی امکان اعاده دادرسی را در پرونده‌های حقوقی و مدنی امکان‌پذیر می‌کند، بهتر است به ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی مراجعه کنید.

اما وکیل اعاده دادرسی کیفری مهمترین کاری که دارد این است که بتواند به نحوی دیوان عالی کشور را مجاب به بررسی مجدد پرونده کند. اگر یادتان باشد بیان کردیم که خلاف شرع بودن رای صادره از مهمترین شروط کارکرد اعاده دادرسی محسوب می‌شود. از این رو مهمترین کارکردی که این وکیل می‌تواند برای ما داشته باشد این است که بتواند موردی غیر شرعی از رای صادره پیدا کند و بر اساس آن راهی برای قانع کردن دیوان عالی کشور برای پرونده مربوطه ایجاد کند. این مهمترین کاری است که می‌توانیم برای این وکیل در نظر داشته باشیم. شما می‌توانید از گروه عدالت نویسان بخواهید که بهترین وکلا در حوزه اعاده دادرسی را به شما معرفی کنند. کارشناسان گروه عدالت نویسان بر اساس نیاز شما می‌توانند بهترین راهکارها و گزینه‌ها را معرفی کنند، بهتر است این فرصت را از دست ندهید.

وکیل اعاده دادرسی کیفری و وکیل ماده 477

وکیل ماده ۴۷۷ و کار سختی که باید انجام دهد

وکیل ماده ۴۷۷ از جمله وکلای خاص در قانون ایران محسوب می‌شود. این دسته از وکلا هم در گروه کیفری و هم در گروه حقوقی فعالیت می‌کنند. مسئله‌ای که وجود دارد این است که اگر رئیس قوه قضاییه به نحوی دستور اعاده دادرسی را صادر کند، این پرونده در یکی از شعبات مشخص شده توسط رئیس قوه قضاییه در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین تفاوت عمده این ماده با سایر مفاهیم مورد بررسی در خصوص اعاده دادرسی این است که عالی‌ترین مرجع قضایی کشور – دیوان عالی کشور – مسئول رسیدگی به این پرونده است. همین موضوع دقیقا سختی کار وکیل ماده ۴۷۷ را نشان می‌دهد.

در واقع از وکیل ماده ۴۷۷ این انتظار می‌رود که بتواند دستور لازم را از رئیس قوه قضاییه در خصوص اعاده دادرسی توسط دیوان عالی کشور دریافت کند، اما آیا این کار ساده‌ای است؟ در واقع وکیل ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری باید بتواند بر اساس همان غیر شرعی بودن حکم و یا داشتن مشکل شرعی دستور اعاده دادرسی را از دادگاه بگیرد.

از این رو گفته می‌شود که وکلایی مانند همین ماده ۴۷۷ و وکیل اعاده دادرسی که در بالاتر بیان کردیم باید به مفاهیم شرعی و اسلامی وارد باشند، چرا که داشتن یک دلیل ساده شرعی می‌تواند راه اعاده دادرسی را باز کند. از این رو بهتر است با کارشناسان گروه عدالت نویسان صحبتی داشته باشید، این کارشناسان به شما خواهند گفت که آیا لازم است از این وکیل استفاده کنید و چنین مسیر سختی را به جان بخرید یا خیر.

وکیل اعاده دادرسی کیفری و وکیل ماده 477

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − دوازده =