کد خبر : 311808
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 اکتبر 2022 - 13:40
-

حضور ۴ ماهه تک درنای سیبری در ایران

حضور ۴ ماهه تک درنای سیبری در ایران

پیش‌بینی می‌شود درنای سفید سیبری هفته اول اسفند امسال پس از چهارماه زمستان گذرانی، تالاب بین المللی فریدون کنار را ترک کند و امیدواریم مسئولان تمهیدات لازم را در راستای حفاظت از «امید» به خوبی انجام دهند تا ایران زمستانی دیگر را با حضور تک درنای سیبری تجربه کند.

به گزارش عصرقائم، درنای امید چهاردهمین سفر خود را طی ۱۵ سال گذشته به مازندران تجربه کرد. معمولا درنای سیبری هفته اول آبان ماه وارد تالاب بین‌المللی فریدون کنار می‌شود و به مدت چهار ماه در استان حضور دارد و هفته اول اسفند نیز استان مازندران را ترک می‌کند.

تنها بازمانده گله غربی درناهای سیبری ۱۵سال است که مسیر ۵ هزار کیلومتری سیبری تا مازندران را طی می‌کند. این گونه نادر و در خطر انقراض در مسیر دو توقفگاه دارد و به تالاب بین‌المللی فریدون کنار می‌رسد، در واقع باید گفت سال گذشته درنا هفتم آبان‌ ماه وارد مازندران شد و امسال نیز باتوجه به پاییزی شدن دو روز زودتر وارد استان شد.

حامیان محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان مازندران باتوجه به اهمیت این پرنده به‌عنوان پرنده‌ای در خطر انقراض طی سال‌های اخیر تلاش کرده از تیراندازی به «امید» و کشته شدن او جلوگیری کند. سال گذشته این درنا ۷آبان در تالاب فریدون‌کنار فرود آمده بود و پس از ۱۳۱روز زمستان‌گذرانی دراین تالاب در ۱۷اسفند سال گذشته به سیبری بازگشت.

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفته است که «امید» یکی از پرندگانی است که مهاجرت منظم دارد و حرکت خود را از سیبری آغاز می کند و پس از اقامتی کوتاه در ولگای روسیه و قزاقستان وارد تالاب فریدونکنار می شود. پیش بینی می شود درنای سفید سیبری هفته اول اسفند امسال پس از چهارماه زمستان گذرانی، تالاب فریدونکنار را ترک کند.

پیش از این عطاءالله کاویان مدیرکل محیط زیست مازندران از استقرار یک کانکس محیط بانی ویژه برای نگهبانی از «امید» خبر داده و گفته بود که حفاظت از امید برایشان اهمیت بالایی دارد. با توجه به اهمیت حضور درنای سفید سیبری در منطقه فریدونکنار و علاقه مردم به آن، در تلاشیم تا حفاظت خاصی را از این پرنده داشته باشیم. در همین راستا، یک کانکس محیط بانی را در حاشیه محل زمستان گذرانی این پرنده در تالاب فریدونکنار مستقر شده تا بتوانیم در دوران حضور حدودا چهارماهه تک درنای سیبری در ایران، از امید نگهبانی کنیم.

بیشتر بخوانید:

“امید” به مازندران آمد

سن تخمینی امید براساس تخمین‌ پرنده‌شناس‌ها، ۳۵سال است، اما این پرنده در بهترین شرایط زیستی می‌تواند تا ۷۰سال زنده بماند؛ یعنی اگر شرایط فراهم باشد امید، ۳۵سال دیگر زنده می‌ماند. «امید» این تنهاترین پرنده بازمانده از گله غربی درناهای سیبری، وفادار به تالاب‌های مازندران است و باید برای حمایت از او بیشترین تلاش‌ها صورت گیرد. «امید» پرنده ای وفادار به اقلیم مازندران است که از سال ۸۶ تا کنون با وجود از دست دادن جفتش «آرزو» همچنان برای زمستان گذرانی به مازندران می آید. درنا‌ها پرندگانی تک همسری هستند و اگر جفت ماده به دلایلی جان خود را از دست بدهد، پرنده نر برای همیشه تنها خواهند ماند؛ سرنوشتی که امید به آن دچار شده است و همین مساله باعث انقراض کامل جمعیت غربی درناهای سیبری خواهد شد.

بعد از کشته شدن یا مرگ آرزو چند محیط بان به صورت شبانه روزی از امید نگهبانی می‌کنند تا تنها باقیمانده درنای سیبری به تاریخ نپیوندد و امیدواریم مسئولان تمهیدات لازم را در راستای حفاظت از «امید» را به خوبی انجام دهند تا ایران زمستانی دیگر را با حضور تک درنای سیبری تجربه کند.

حضور ۴ ماهه تک درنای سیبری در ایران/مسئولان مراقب «امید» باشید

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − دوازده =