کد خبر : 307873
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
-

دانشجویان «پزشکی» ۶۰۰ هزار داوطلب کنکور را دور زدند!

دانشجویان «پزشکی» ۶۰۰ هزار داوطلب کنکور را دور زدند!

دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: طرح جذب دانشجو از دانشگاه‌های خارج از کشور نگاه درآمدزایی به آموزش و تحصیل است و بر خلاف قانون اساسی، اهداف انقلاب و پیشرفت کشور است.

به گزارش عصرقائم، چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که در طول سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ با درخواست انتقال حدود ۴۷۰۰ نفر از دانشجویان در سه رشته پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی موافقت شده است که معادل پذیرش یک سال کشور در این رشته‌ها در دهه ۸۰ است.

در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است، تقریباً به ازای هر ۱۰ نفر دانشجوی ثبت نام شده در رشته‌های فوق الذکر در دانشگاه‌های کشور (اعم از دولتی و آزاد اسلامی) در مدت مشابه یک نفر دانشجوی ایرانی از خارج به داخل منتقل شده است. این اتفاق درحالی رخ داده است که چندی پیش با داغ شدن موضوع افزایش پذیرش تعداد دندانپزشکان حجت‌الاسلام شجاعی، نماینده مجلس به بحث پذیرش دانشجوی دندانپزشکی از مسیرهای بدون کنکور سراسری به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت متاسفانه در جلسه ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور تفاوت حداقل ۳ هزار نفری در تعداد دانشجوی در حال تحصیل میان آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده می‌شود.

همچنین وی اظهار کرد که وزارت بهداشت باید به دو سؤال بزرگ پاسخ دهد، اول اینکه این اختلاف هزار نفری از چه مسیری وارد دانشکده‌های دندانپزشکی شده‌اند و دوم اینکه اگر ظرفیتی برای تربیت دانشجو هست چرا وزارت بهداشت تا این حد در برابر اضافه شدن ظرفیت پذیرش از طریق کنکور سراسری مقاومت می‌کند؟

درحالی که چند سال قبل، پس از جنجال شناسایی یک دانشجوی دندان پزشکی تقلبی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وزارت بهداشت  در سال ۱۳۹۷ مصوب کرد که دانشجویانی که از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی تحصیل خود را در دانشگاههای خارج از کشور شروع کنند، امکان انتقال به داخل را نخواهند داشت، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در اقدامی عجیب این مصوبه را در مردادماه سال جاری ابطال کرد تا افرادی که می‌خواهند به داخل کشور انتقال پیدا کنند با یک آزمون داخلی مجوز تحصیل در رشته‌های پزشکی را دریافت کنند.

وزیر بهداشت در اقدامی عجیب مصوبه را ابطال کرد تا افرادی که می‌خواهند به داخل کشور انتقال پیدا کنند با یک آزمون داخلی مجوز تحصیل در رشته‌های پزشکی را دریافت کنند

این اقدام از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند روند انتقال دانشجویان از دانشگاه‌های سطح پایین کشورهای خارجی به ایران را شدت بخشد و از این نظر عدالت آموزشی را بیش از گذشته خدشه دار کند.

*آزمون‌های داخل سازمانی روش جدید دور زدن کنکور

در همین راستا با هامون سبطی فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه‌ تهران و دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو کردیم، وی در این خصوص می‌گوید: در هر آزمونی ممکن است تخلفاتی رخ بدهد اما وقتی آزمونی ملی و شناخته شده مانند آزمون های سراسری باشد حساسیت روی برگزاری آن زیاد است اما طبیعی است که حساسیت زیادی روی آزمون‌های داخل سازمانی مانند آزمون‌های وزارت بهداشت وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به این آزمون‌ها می‌تواند در آینده منجر به در خطر افتادن سلامت مردم شود، اظهار می‌کند: این آزمون‌ها اعتبار آزمون سراسری را ندارند و به نوعی دور زدن کنکور به شمار می‌آیند. ما با یک جریان انحرافی فکری رو به رو هستیم که در پی جذب سرمایه‌های مردم هستند. از آنجا که مردم ایران برای تحصیل فرزنشان اهمیت زیادی قائل هستند و حاضرند برای تحصیل خوب فرزندشان پول زیادی خرج کنند این جریان انحرافی حدود یک دهه است به این فکر افتاده که هرگونه امکان آموزش برتر و دولتی را با دریافت پول از مردم همراه کند.

دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه می‌دهد: استعداد مردم سرمایه‌های کشور هستند نه پول جیب آنها! سرمایه اصلی هر کشور استعدادهای آن کشور در زمینه‌های مختلف است. این جریان به این سمت حرکت می‌کند که حضور نخبه‌ها در عرصه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی ضعیفتر شود و گروهی پولدار که بین آنها افراد با استعداد زیاد نیستند آموزش را تصاحب کنند.

سبطی با بیان اینکه این روند از تاسیس مدارس غیرانتفاعی آغاز شده است تصریح می‌کند: طرح جذب دانشجو از دانشگاه‌های خارج از کشور نگاه درآمدزایی به آموزش و تحصیل است و بر خلاف قانون اساسی و اهداف انقلاب و پیشرفت کشور است. ما گزارش‌های زیادی داریم که افرادی که از خارج  کشور به ایران باز می‌گردند نه تنها صلاحیت علمی ندارند بلکه آموزه ها و رفتارهای غلطی را به دانشگاه‌های برتر ما مانند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل کرده‌اند.

دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت می‌گوید: اما این همه ماجرا نیست و برخی از آنها علی رغم سواد کمتر فخرفروشی هم می‌کنند و به دانشجویانی که به سختی از شهرهای دیگر به دانشگاه‌های برتر راه پیدا کرده‌اند می‌گویند که هزینه استاد شما یا هزینه آزمایشگاه‌های شما با پول ما تامین می‌شود! این یک معضل است که مشکلات فرهنگی به وجود آورده است. وقتی آزمون سراسری با این سطح شدید رقابت ،بین ۶۰۰ هزار نفر نهایت ۵۰۰۰ نفر را انتخاب می‌کند، هیچ دلیل و توجیهی وجود ندارد که برخی از راه‌های غیر از کنکور سراسری به رشته‌های پزشکی یا دندانپزشکی و داروسازی ورود پیدا کنند.

سبطی با بیان اینکه ورورد این افراد از روش‌های غیرمتعارف مانند تحصیل در خارج و ورود آسان به داخل کشور دور زدن ۶۰۰ هزار نفر شرکت کننده در کنکور سراسری است تصریح می‌کند: این موضوع نمود بارز سرمایه‌سالاری و ویژه خواری و بی‌عدالتی آموزشی است و ما جداً تعجب می‌کنیم که چطور در این دولت وزیر بهداشت راه ورود آسان به دانشگاه‌های علوم پزشکی را باز کرده است؟

وی ادامه می‌دهد: حتی مستنداتی وجود دارد که این افراد در سال‌های گذشته به خارج از کشور نمی‌رفتند و در کشور برای آنها مدرک‌سازی می‌شد! وقتی وزارت بهداشت راه‌های میان‌بر و شبه قانونی را تعریف می‌کند افراد خلافکار بلدند راه دور زدن قانون را پیدا و مفسده ایجاد کنند، به همین دلیل باید راه ورود دانشجویان ایرانی که برای تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند بسته شود و اگر خانواده‌ای تصمیم گرفت فرزندش را برای تحصیل پزشکی به خارج از کشور بفرستد، باید تا پایان دریافت مدرک پای این تصمیم بمانند و پس از پزشک شدن اگر خواستند در ایران طبابت کنند باید در ازمون رسمی کشور شرکت کنند و با گذارندن دوره بالینی مدرکش را به رسمیت بشناسند.

برخی با گذارندن دو سه ترم به راحتی به کشور وارد شده‌اند و جای نخبگانی که با خون دل نتوانستند رشته پزشکی قبول شوند را اشغال می‌کنند و به ریش نخبه‌های کشور می‌خندند

سبطی  بیان کرد که برخی با گذارندن دو سه ترم به راحتی به کشور وارد شده‌اند و جای نخبگانی که با خون دل نتوانستند رشته پزشکی قبول شوند را اشغال می‌کنند و به ریش نخبه‌های کشور می‌خندند توضیح می‌دهد: اینان در آینده نیز برای رشته خود ارزش چندانی قائل نیستند و سلامت جامعه را هم به خطر می‌اندازند. لذا باید جلوی این نگاه انحرافی در نظام آموزشی گرفته شود.

وی با بیان اینکه موضوع سهمیه‌های هیات علمی هنوز در صحن شورای انقلاب فرهنگی تصویب نشده است می‌گوید: این مصوبه با مخالفت عموم مردم و افکار عمومی رو به رو است و تاکنون ۵ بار به اشکال مختلف توسط قاضیان دیوان عدالت اداری بر خلاف عدالت شناخته شده است و احتمالا برای بار دیگر به تصویب نرسد.

وی با بیان اینکه دیده‌بان با این موضوع به شدت مخالف است می‌افزاید: این سهمیه به این دلیل مهم است که برخی از آنها صاحب قدرت و منصب هستند و راه‌های دور زدن سهمیه را بهتر از سهمیه‌های دیگر بلدند. این افراد در خود دانشگاه دارای منصب هستند و این امر مفسده‌های بیشتری را ایجاد می‌کند. اینکه برخی با رتبه‌های بالای صدهزار وارد این رشته‌ها می‌شوند، یا از رشته‌های دیگر وارد پزشکی می‌شوند، مفسده‌هایی است که پشت پرده این سهمیه‌ها قرار دارد. در دیگر سهمیه‌ها چون افراد صاحب منصب نیستند این مفسده‌ها دیده نمی‌شود یا کمتر است

به گفته سبطی، البته برخی به اشتباه بیان می‌کنند، افرادی که با سهمیه ایثارگران با رتبه صدهزار در پزشکی قبول شدند، مربوط به الحاقیه ۵ درصد هستند که مازاد سهمیه ۲۵ درصد به آنها تعلق می‌گیرد، البته ما با این سهمیه موافق نیستیم اما تراز قبولی در سهمیه ۵ درصد گاهی با افراد منطقه سه برابر است اما در ۲۵ درصد کف تراز بسیار پایین تر است، به همین دلیل افراد می‌توانند با رتبه‌های بسیار بالا در رشته‌های پزشکی یا پرستاری تحصیل کنند. در ابتدا باید فکری اساسی برای سهمیه اعضای هیات علمی شود و پس از آن به سایر سهمیه‌ها پرداخته شود.

دانشجویان «پزشکی» 600 هزار داوطلب کنکور را دور زدند!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 + چهار =