کد خبر : 307675
تاریخ انتشار : شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
-

مازندران پیشرو در دیپلماسی منطقه‌ای

مازندران پیشرو در دیپلماسی منطقه‌ای

استان مازندران با وجود داشتن ظرفیت‌های مهم اقتصادی و بالقوه همواره از محرومیتی بزرگ در تبادلات تجاری به ویژه با کشورهای همسایه رنج می‌برد که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و احصا و شناسایی مشکلات و از طرف دیگر ارائه سیاست‌های موفق برای ترمیم روابط اقتصادی با کشورهای هدف، اکنون این ظرفیت به بالفعل شده است.

به گزارش عصرقائم، دیپلماسی اقتصادی، به مفهوم اولویت یافتن موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی، یکی از ابزارهای مهم در پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه اقتصادی کشورها به حساب می‌آید؛ کلید واژه مهمی که طی ادوار گذشته در مازندران تنها در حد حرف یاقی مانده بود و اما اکنون به واقعیتی عملی مبدل شده که دیگر می‌توان به عینه آن را لمس کرد.

استان مازندران با وجود داشتن ظرفیت‌های مهم اقتصادی و بالقوه همواره از محرومیتی بزرگ در تبادلات تجاری به ویژه با کشورهای همسایه رنج می‌برد که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و احصا و شناسایی مشکلات و از طرف دیگر ارائه سیاست‌های موفق برای ترمیم روابط اقتصادی با کشورهای هدف، اکنون این ظرفیت به بالفعل شده است.

دیدار استاندار مازندران در زمان حضور در استان تا کنون با سفیر ترکمنستان، سفیر قرقیزستان، سفیر بلاروس در ایران، دبیرکل اکو، سفیر قزاقستان، سفیر فنلاند، سفیر اسیکول قرقیزستان، سفیر چین و دیدار استاندار با استاندار اسیکول قرقیزستان و سفیر ازبکستان بخشی از فعالیت‌هایی بوده که توانسته نمود عملی دیپلماسی اقتصادی در مازندران را به تصویر بکشد و در واقعیت، قطار دیپلماسی اقتصادی را به حرکت درآورد.

*رویکرد ارتباط حداکثری با همسایگان راهبرد دولت در دیپلماسی اقتصادی
در همین زمینه، حسین شاه‌پری بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران، اظهار کرد:  از ابتدای آغاز دولت، دولت مردمی سیزدهم در سیاست خارجی رویکرد ارتباط حداکثری با همسایگان در قالب شعار سیاست خارجی پویا، متوازن و فعال را درنظر گرفت و طبیعتا مازندران به دلیل قرارگیری در ذیل سیاست‌های اصلی دولت، همین موضوع را در پیش گرفت.

وی افزود: مبتنی بر منویات ریاست جمهوری، برنامه‌ریزی برای دیپلماسی اقتصادی در مازندران درنظر گرفته شد؛ چون اولویت دولت همان‌گونه که در سفرهای خارجی و مراودات دیپلماتیک مقامات بین‌المللی و مقامات کشور وجود دارد،  نشان می‌داد ارتباط حداکثری با همسایگان در اولویت نخست است.

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران، خاطرنشان کرد: از آنجا که مازندران به‌عنوان یک استان مرزی، ارتباط ویژه و موثری با کشورهای حوزه اوراسیا، آسیای مرکزی، قفقاز و آسیای غربی دارد؛ از این جهت برنامه‌ریزی در جهت این حوزه صورت گرفت.

*ترسیم دیپلماسی اقتصادی مازندران بر مداری سه گانه
شاه‌پری گفت: برای مازندران باتوجه به موقعیت ژئوپلیتیک، سه ضلع در نظر گرفته شد که طی چند ماه گذشته در هر سه ضلع تلاش شد تا  به‌صورت منظم و منضبط عمل شود.

وی با بیان اينکه در این راستا، مورد نخست ارتقای جایگاه بین‌المللی مازندران بین کشورهای همسایه بود که به هر دلیلی طی سال‌های گذشته تضعیف شده بود، عنوان کرد: وضعیت موجود وضعیت مطلوب بود بنابراین تلاش شد با ارتباطات بین‌المللی و پرزنت ظرفیت‌های موثر مازندران، ارتقایی در جایگاه بین‌المللی این استان ایجاد شود.

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران با عنوان اینکه، مورد دوم دیپلماسی تجاری بود که به‌صورت ویژه با همکاری اتاق بازرگانی حوزه صادرات محصولات درنظر گرفته شد؛ ادامه داد: موضوع سوم دیپلماسی راه مبتنی بر ظرفیت مازندران و قرارگیری مازندران در مسیر کریدور بین‌المللی شمال به جنوب بود که در این راستا باید پیگیری‌های انجام شده بنا است تا بخش مهمی از بحث راه‌آهن شمال به جنوب با سرمایه‌گذاری خارجی از مازندران عبور خواهد کرد.

شاه‌پری با بیان اينکه در اردیبهشت ماه افتتاح رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو داشتیم که  ۹کشور در سطح مقامات سفرا و یا نفر دوم سفرا شرکت کردند؛ افزود: باید این موضوع را درنظر بگیریم رویداد ساری ۲۰۲۲ اولین رویداد بین‌المللی دولت سیزدهم بود که در مازندران برگزار شد و پیش از آن هیچ رویداد بین‌المللی در دولت جدید نداشتیم که آزمون بزرگی نه برای مازندران، بلکه برای دولت بود.

* ملاقات‌ با سفرا تا گشایش در مناسبات تجاری منطقه‌ای
وی بیان کرد: در راستای پیگیری جایگاه بین‌المللی استان مازندران، تاکنون استاندار مازندران ۱۲ ملاقات بین‌المللی داشت و ۱۲ ملاقات در سطح سفرا صورت گرفت و همه اینها منتج به توافق مکتوب و یا شفاهی شد که به‌صورت منظم درحال پیگیری است.

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران، مطرح کرد: دیدار دوجانبه با سفیر جمهوری ترکمنستان در ایران، سفیر قرقیزستان در ایران ، سفیر بلاروس در ایران، دبیرکل اکو در ایران، دیدار دوجانبه با سفیر جمهوری قزاقستان در ایران، دیدار دوجانبه سفیر فنلاند در ایران، دیدار با سفیر ازبکستان، جلسه وبیناری با سفیر جمهوری اسلامی در مسکو و سفیر جمهوری اسلامی‌ایران در چین، دیدار و ملاقات وبیناری استانداران مازندران و ایسیگول قرقیزستان که همه اینها منتج به توافقاتی شد.

شاه‌پری با بیان اینکه موافقت شد به‌صورت ویژه در همکاری با اتاق بازرگانی خط تولید محصولات لبنیاتی در ازبکستان راه بیفتد که مقدمات آن درحال اجرا است؛ اذعان کرد: برای نخستین بار با محوریت مازندران قرارداد تاسیس مرکز تجارت جهانی ایران در دوشنبه تاجیکستان که قرارداد آن بسته شد و از هفته آینده سرای تجاری ایران در دوشنبه تاجیکستان راه ‌اندازی می‌شود و این برای اولین بار است روابط دو کشور در سطح بالایی در حوزه تجاری رقم می‌خورد.

*اسکله «رورو ریلی» در خط پایانی
وی با این توضیح که برای اینکه دیپلماسی اقتصادی در دولت جدید راه بیفتد رئیس‌جمهور بر کریدور شمال به جنوب تاکید کردند و در این راستا بندر امیرآباد مبتنی بر ظرفیت ریلی که دارد در مسیر اصلی این کریدور قرار دارد؛ اضافه کرد: باتوجه به تلاش و پیگیری‌های استانداری مازندران، برای اولین بار تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری مازندران و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه بسته شد که در بین روال معمول وزارت خارجه سابقه نداشت.

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران به دیگر توفیقات دولت در این بخش اشاره و تاکید کرد: بندر امیرآباد با پیشرفت اقتصادی حدود ۸۰درصدی در حوزه اسکله روروی ریلی تا پایان امسال این مهم به بهره‌برداری می‌رسد که تا پیش از شروع دولت این موضوع مسکوت مانده بود.

شاه‌پری با بيان اينکه برای خرید و اجاره کشتی رو رو هم مذاکرات متعددی با کشورهای همسایه داشتیم، افزود: حتما تا پایان امسال برای اولین بار در استان مازندران با این کشتی مواجه خواهیم شد.

* مرکبات مازندران راهی چین می‌شود
وی با اعلام اینکه در همکاری موثر و ویژه اتاق بازرگانی برای اولین بار زمینه‌سازی صادرات مرکبات مازندران به چین فراهم شد و در آینده‌ای نزدیک نیز قطعا مجوز صادرات محصولات لبنی و کیوی مازندران نیز به چین فراهم خواهد شد؛ خاطرنشان کرد: بازار چین، بازار بزرگی است که مازندران یا حضوری نداشته و یا خیلی ناچیز بوده الان در مراودات که شکل گرفته جمهوری اسلامی ایران به چین سالانه ۸۰ هزار تن میگو صادر می‌کند که مصرف روزانه این کشور است.

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران با بيان اينکه مجموع اقدامات صورت گرفته ذیل این سه ضلع به‌صورت ویژه دنبال خواهد شد، تصریح کرد: همچنین در حوزه انرژی با کشور روسیه توافقات خوبی صورت گرفته در حوزه ساخت اسکله‌های نفتی با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه در استان و در حوزه سوآپ انرژی با روسیه قراردادهای خوبی انجام شده که امیدواریم به منصه ظهور برسد.

* آغاز عملیات ساخت و اصلاح راه‌آهن طی سال‌جاری
شاه‌پری با بیان اینکه رئیس‌جمهور دو قول راه‌آهن و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی را به مازندرانی‌ها دادند، تصریح کرد: در حوزه راه‌آهن به‌صورت ویژه فعال شدیم که حتما مسیر اصلی راه‌آهن شمال که یک مسیر قدیمی  و بیش از صد سال قدمت دارد بهسازی، اصلاح و ساخت خط جدید در دستور کار قرار داریم که انشالله امسال آغاز می‌شود.

شاه‌پری با اشاره به اینکه دولت مردمی سیزدهم اولین فاینانس با رقم ۵هزار میلیارد تومانی را به‌صورت قطعی با کشور چین در حوزه زیرساخت‌های برق استان رقم زد که مورد تعجب بسیاری از کارشناسان و مقامات کشور قرار گرفت، افزود: دومین فاینانس با چین به مبلغ ۳هزار میلیارد تومانی در حوزه آب و فاضلاب و بهسازی سیستم اب‌رسانی استان تمام شد که در مرحله تفاهم‌نامه است که طی ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

وی متذکر شد: در سال‌های گذشته گسترش روابط ایران و روسیه در اولویت نبود اما از آنجا که تقویت این روابط در دستور کار قرار گرفت و با اقدامات انجام گرفته، زمینه‌سازی برای حضور در بازار روسیه به‌صورت واقعی محقق شد.

بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران، یادآور شد: در حوزه حمل و نقل وجود کانتینرهای یخچال‌دار برنامه‌ریزی شده است و امیدواریم با اتخاذ تمهیدات لازم شاهد رونق بیش از پیش صادرات محصولات از استان باشیم.

مازندران پیشرو در دیپلماسی منطقه‌ای/روزهای خوش اقتصادی در راه است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + دو =