کد خبر : 307566
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
-

بزودی خبرهای خوبی درباره ساخت نیروگاه‌های اتمی می‌شنویم

بزودی خبرهای خوبی درباره ساخت نیروگاه‌های اتمی می‌شنویم

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: روز ‌پنجشنبه با حضور رییس سازمان انرژی اتمی سامانه پرتو دهی محصولات کشاورز در شهر بناب افتتاح می شود.

به گزارش عصرقائم، پژمان شیرمردی روز چهارشنبه در نشستی خبری با تاکید بر رویکرد بومی سازی محصولات و تجهیزات در کنار واردات برخی تجهیزات مورد نیاز گفت: به طور میانگین ما در سال ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی داریم و محصولات دیگری هم سالانه وارد کشور می شود، مثل گندم و ذرت و غیره و نگه داشت این محصولات و افزایش طول انبارمانی آنها از پارامترهای مهم در تضمین امنیت غذایی است.
وی ادامه داد: یکی از ابزارهایی که در این رابطه به کشور کمک می کند، سامانه های پرتودهی مبتنی بر پرتوهای یون ساز ایکس، گاما و الکترون است. در همین چارچوب در هفته دولت تجهیزی را رونمایی می کنیم که در راستای سند راهبردی سازمان با رویکرد بومی سازی تجهیزات است. این سامانه مبتنی بر چشمه کبالت ۶۰ برای پرتو دهی محصولاتی مثل حبوبات و غلات است و از راهبردی ترین تجهیزات در حوزه کاربرد پرتوهاست که مستقیم در سلامت و اقتصاد مردم اثر گذار است.
شیرمردی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت کشورهای دوست برای همکاری مشترک و واردات تجهیزات پیشرفته مبتنی بر شتابدهنده های خطی الکترون هم مطرح است و با سرمایه انسانی خوبی که داریم به سمتی حرکت می کنیم که بتوانیم از دو تجهیزات که مبتنی بر تابش گاما و پرتوهای الکترونی است، استفاده کنیم.

وی درباره تاثیر کاربرد پرتوها بر حوزه سلامت هم گفت: در سازمان انرژی اتمی فرایندهای حوزه سلامت به دو بخش تقسیم می شوند اول استفاده از پرتوها برای استریل سازی تجهیزات یک بار مصرف پزشکی که در بازار سهم ۴۵ درصدی استریل مربوط به این حوزه است و تلاش داریم سهم خودمان را افزایش دهیم. دوم استفاده از رادیوداروها برای تشخیص و درمان بیماری های مختلف است. امروز با ظرفیت خوبی که در سازمان ایجاد شده قادریم یک میلیون نفر از بیمار را پوشش دهیم و به لحاظ اقتصادی هم ۳۰ میلیون دلار صرفه جویی خواهد داشت.

وی درباره ساخت نیروگاه های اتمی و رفع مشکلات مالی گفت: دولت در این باره مصمم است و مذاکرات خوبی با طرف روسی انجام داده است و خبرهای خوبی در آینده نزدیک در این رابطه می شنویم.

بزودی خبرهای خوبی درباره ساخت نیروگاه‌های اتمی می‌شنویم

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × یک =