کد خبر : 307408
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
-

کاخ سفید: اهداف اسرائیل و آمریکا در برجام یکسان است

کاخ سفید: اهداف اسرائیل و آمریکا در برجام یکسان است

همزمان با تقلای گسترده رژیم صهیونیستی برای شکست مذاکرات احیای برجام، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تلاش برای ‌انداختن توپ در زمین ایران، اعلام کرد که «هدف واشنگتن و تل‌آویو در قبال برنامه هسته‌ای ایران، یکی است!»

به گزارش عصرقائم، پس از اتمام دور جدید مذاکرات، ایران در پاسخ به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام، جمع‌بندی نهایی خود را به‌صورت متن مکتوب ارائه داد. با اینکه هنوز هیچ واکنش رسمی به متن نهایی جمهوری اسلامی ایران منتشر نشده اما برخی رسانه‌ها به نقل از منابع خارجی، پاسخ تهران را سازنده ارزیابی کرده و بر پافشاری ایران بر خطوط قرمز و شروط اصلی خود تأکید کرده‌اند.

آمریکا و اروپا هم در ارزیابی‌های اولیه خود ضمن تأکید بر «حل‌وفصل مشکلات عمده» گفتند که در حال بررسی پاسخ ایران هستیم. البته آمریکایی‌ها روز دوشنبه گذشته خبر دادند که پاسخ خود به «متن نهایی» اتحادیه اروپا را به‌طور غیرعلنی به این اتحادیه خواهند داد اما همچنان خبری از پاسخ آمریکا نیست!
از سوی دیگر و در شرایطی که ایران و اروپا منتظر پاسخ آمریکایی‌ها به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا هستند و سرنوشت برجام در‌ هاله‌ای از ابهام است، برخی اخبار حاکی از فعال شدن لابی صهیونیستی علیه مذاکرات برجام است.
نکته قابل‌تأمل آنکه همزمان با تقلای گسترده رژیم صهیونیستی برای شکست مذاکرات احیای، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تلاش برای‌انداختن توپ در زمین ایران، اعلام کرد که «هدف واشنگتن و تل‌آویو در قبال برنامه هسته‌ای ایران، یکی است!»
«ند پرایس» پنجشنبه‌شب در نشستی خبری گفت: «موضع رسمی اسرائیل در قبال ایران تغییری نکرده است. شکی نیست که ما و اسرائیلی‌ها اختلافات تاکتیکی داریم اما شکی هم نیست که ازنظر هدف راهبردی که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، دارای اشتراک کامل هستیم.»
وی درباره پاسخ آمریکا به نظرات تهران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گفت: «بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. ما پاسخ خود را مستقیم و به شکل خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل خواهیم کرد.» پرایس همچنین در راستای مقصرنمایی و‌ انداختن توپ در زمین ایران گفت که پیشنهاد بورل به‌طور ماهوی براساس متنی است که پیش‌تر در مذاکرات وین تهیه شده است. وی مدعی شد این متن از ماه مارس (فروردین) آماده بوده و منتظر عزم تهران است. گفتنی است با اینکه تصور می‌شد جو بایدن بعد از ورود به کاخ سفید، سیاست حمایتی آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی را تعدیل می‌کند اما در عمل حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از امنیت رژیم صهیونیستی در دوره بایدن با شدت و حدت هرچه تمام‌تر ادامه پیدا کرد. رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ (همزمان با طرح برجامی بورل) و همچنین سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل و دیدارهای مکرر و مستمر مقامات اسرائیل و آمریکا، نشان‌دهنده عمق وحدت استراتژیک آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی در قبال ایران است. دولت بایدن در طول دو سال گذشته همواره خود را شریک اسرائیل اعلام و تاکید کرده است که از امنیت رژیم کودک‌کش حمایت می‌کند.
چندی پیش یک مقام ارشدآمریکا مدعی شده بود: «صرف‌نظر از این که آمریکا با ایران بر سر برجام به توافق برسد یا نه، واشنگتن مصمم است که در همکاری با اسرائیل با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه مقابله کند.»

تلاش صهیونیست‌ها
برای شکست مذاکرات احیای برجام

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته (پنجشنبه) در نامه‌ای اعتراضی به دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نوشت که پیش‌نویس توافقی که اتحادیه اروپا به ایران تحویل داده، از خطوط قرمز دولت بایدن تعدی کرده است.
لاپید در نامه خود مدعی شد: «پیش‌نویس توافقنامه اتحادیه اروپا که گفته می‌شد پیشنهاد نهایی آنهاست، با اصولی که آمریکایی‌ها به آن پایبند بوده مطابقت ندارد.»
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر به تلاش‌های تل‌آویو برای اثرگذاری در روند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران اذعان کرده و گفت که «اسرائیل با انتقال پیام از طریق کانال‌های پنهان و آشکار خود به آمریکایی‌ها، در تلاش است تا بر مباحث حساسی که این روزها در کاخ سفید درباره احتمال بازگشت به توافق هسته‌ای در جریان است، تأثیر بگذارد».
نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه هم در تماسی تلفنی با «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان بر موضع کشورش مبنی بر لزوم پایان تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران تأکید کرد.
به گفته یکی از دیپلمات‌های ارشد اسرائیل یائیر لاپید علاوه‌بر صدراعظم آلمان با «تد دویچ» رئیس کمیته امور خاورمیانه در کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و «تام نایدس» سفیر این کشور در اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده است.
دیپلمات ارشد رژیم صهیونیستی افزود که لاپید به صدراعظم آلمان گفته است که هر اقدامی به‌جز پایان مذاکرات هسته‌ای با ایران نشانه «ضعف» محسوب خواهد شد. نخست‌وزیر اسرائیل همچنین از لزوم گفت‌وگو درباره «اقدام بعدی» برای «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» سخن گفته است. به گفته این منبع اسرائیلی پیام «لاپید» خطاب به «اولاف شولتس» چنین بود: «اروپایی‌ها پیشنهادی نهایی را به ایران ارائه کردند و اعلام کردند که پاسخ به آن آری یا خیر است. ایران این پیشنهاد را رد کرده و در نتیجه زمان خروج از مذاکرات فرا رسیده است. هر اقدام دیگری نشانه ضعف خواهد بود.»
به گزارش یورونیوز «ایال هولاتا» رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل قرار است هفته آینده برای گفت‌وگوهای بیشتر با مقامات آمریکایی به این کشور سفر کند. هدف از این سفر بحث بر سر «راه‌های جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» عنوان شده است.

ادعای الجزیره: «پیشنهاد اروپا
برای احیای برجام ۴ مرحله‌ای است»

شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه به انتشار جزئیاتی از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام پرداخت؛ جزئیاتی که در صورت صحت آنها، حاکی از تله‌گذاری دیگری برای جمهوری اسلامی است چراکه نه از «لغو تحریم»‌های اصلی مانند کاتسا، آیسا، سیسادا، ویزا و تحریم چرخه دلار خبری هست نه از «راستی‌آزمایی» و یا «تضمین». الجزیره به نقل از منابع آگاه ادعا کرد که پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام چهار مرحله و دو دوره زمانی را شامل می‌شود که هرکدام ۶۰ روزه است.
این منابع که نامی از آنها فاش نشده است، مدعی شدند که در روز اول امضای توافق ۱۷ بانک و ۱۵۰ نهاد اقتصادی رفع تحریم می‌شوند و از همان روز اول اجرای توافق، تهران به‌طور تدریجی شروع به کاهش گام‌های هسته‌ای خود می‌کند.
آنها همچنین تأکید کردند که همزمان با اجرای توافق ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی آزاد‌سازی خواهد شد.
این منابع می‌گویند که ازجمله سازوکار این توافق این است که ایران طی ۱۲۰ روز بعد از امضای توافق ۵۰ میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد و صادرات نفت ایران پس از این دوره روزانه ۲.۵ میلیون بشکه خواهد بود.
منابع مطلع می‌گویند: «در این متن پیشنهادی آمده است که اگر واشنگتن بار دیگر از توافق خارج شد باید غرامت مالی پرداخت کند.»
موارد ادعایی درباره پیشنهاد یکطرفانه و فریبکارانه اتحادیه اروپا به‌ هیچ‌ وجه تأمین‌کننده منافع اقتصادی برای ملت ایران نیست و نشان‌دهنده تقلای دیپلماتیک غربی‌ها برای کاهش قیمت نفت و از سر گذراندن زمستان سخت در اروپا و آمریکا است. بر کسی پوشیده نیست که اروپایی‌ها هنوز بر رویه استعماری خود پافشاری می‌کنند و تحقق خواست آمریکا و اسرائیل را در دستورکار خود دارند.

قالیباف: امیدواریم طرف غربی
به خواسته‌های بحق ملت ایران تن دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اجازه زیاده‌خواهی به طرف غربی نمی‌دهیم گفت که امیدواریم طرف غربی در مذاکرات به خواسته‌های به‌حق ملت ایران تن دهد.
محمدباقر قالیباف در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اگر طرف غربی بخواهد با قلدری به برجام عمل نکند، اجازه زیاده‌خواهی به آنها نمی‌دهیم. ما نشان داده‌ایم اگر آنها چارچوب‌ها را رعایت کنند، ما هم رعایت می‌کنیم؛ امیدواریم طرف غربی در مذاکرات به خواسته‌های به‌حق ملت ایران تن دهد.»

امیرعبداللهیان:
تا در مورد همه‌چیز توافق نشود
نمی‌توان از رسیدن به توافق خوب و پایدار سخن گفت

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان روز پنجشنبه، ۲۷ مردادماه در مورد مهم‌ترین موضوعات در دستورکار دوجانبه و همچنین برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
دو وزیر خارجه همچنین در این گفت‌وگو آخرین مباحث مطرح‌شده درخصوص مذاکرات وین را مورد ارزیابی قرار دادند.
امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو، به نقش سازنده عمان در جریان مذاکرات برای لغو تحریم‌ها علیه ایران اشاره و از تلاش‌های این کشور برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌های مختلف مذاکرات قدردانی کرد.
بدر البوسعیدی ابراز امیدواری کرد که در همکاری مشترک همه طرف‌ها، شاهد نتیجه رضایت‌بخش مذاکرات وین باشیم.
امیرعبداللهیان با اشاره به حسن‌نیت و جدیت ایران در رسیدن به توافقی خوب و پایدار افزود: پس از دریافت نظرات آمریکا، در صورت حصول اطمینان از انتفاع اقتصادی ایران از توافق و رعایت شدن خطوط قرمزمان، وارد مرحله جدیدی در وین خواهیم شد.
وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: تا در مورد همه‌چیز توافق نشود نمی‌توانیم با قطعیت از رسیدن به توافق خوب و پایدار سخن بگوییم.

اولیانوف: نتیجه نهایی مذاکرات وین
به رفتار آمریکا بستگی دارد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت نتیجه نهایی مذاکرات وین به واکنش آمریکا به پیشنهادات معقول ایران بستگی دارد.
اولیانوف در توئیتر نوشت: «قبلاً دلایلی برای خوش‌بینی وجود داشت اما در موقعیت‌های قبلی، انتظارات برآورده نشد. این بار بیشتر از همیشه شانس داریم از خط پایان در مذاکرات وین عبور کنیم. نتیجه نهایی به نحوه واکنش آمریکا به پیشنهادات معقول ایران بستگی دارد.»
او همچنین دیروز جمعه طی سخنرانی در همایش گروه رسانه‌ای «روسیا سِگودنیا» روسیه اظهار داشت: «موارد زیادی برای احیای توافق هسته‌ای حاصل شده است. امیدواریم تا قبل از اول سپتامبر، اجماعی برای احیای توافق هسته‌ای داشته باشیم.»
به نوشته وبگاه «ریانووستی»، اولیانوف با بیان اینکه هنوز مسائل پیچیده‌ای برای احیای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، اما توضیح داد: «۳ متن برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و اتحادیه اروپا در تلاش است بین دیدگاه‌های طرف‌ها ارتباط برقرار کند.»
به نوشته ریانووستی، وی همچنین افزود که توافق بر سر احیای برجام ممکن است «به معنای واقعی کلمه در چند روز آینده» حاصل شود.

یکی از محوری‌ترین درخواست‌های ایران
دریافت تضمین‌های لازم از آمریکا است

وال‌استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «ایران دوباره خواستار تضمین آمریکا در مذاکرات توافق هسته‌ای شد» ادعا کرده بار دیگر مسئله تضمین‌ها به مانعی بر سر راه توافق مبدل شده است.
لارنس نورمن، گزارشگر این روزنامه نوشت: «به نظر می‌رسد درخواست‌های ایران برای تضمین از آمریکا بار دیگر امیدها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را با تردید مواجه کرده و واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی مطمئن نیستند که آیا توافق ممکن خواهد شد یا خیر.»
براساس این گزارش، تیم مذاکره‌کننده ایران متذکر شده که در قلب پاسخ ایران، تمرکز بر گرفتن تضمین‌هایی است که تهران به‌دنبال آن است که در صورت خروج ایالات‌متحده از این توافق- همان‌طور که یک بار دیگر در دوره ترامپ اقدام به آن کرده- از شرکت‌های غربی سرمایه‌گذاری در ایران محافظت می‌شود. وال‌استریت ژورنال نوشت: مضاف بر این، ایران مکانیسم‌هایی را در چارچوب حل‌وفصل اختلاف ارائه کرده که ممکن است تهران را قادر سازد تا در صورت خروج مجدد واشنگتن از توافق، به‌سرعت برنامه هسته‌ای خود را باز‌سازی کند.
این گزارش افزوده است، مقامات اروپایی از زمان ارسال پاسخ ایران در دوشنبه‌شب به این موضوع اشاره کرده‌اند که موضع ایران احتمالاً ایده سازش باشد، بااین‌حال، آنها مدعی هستند که حل‌وفصل ماجرا به تهران بستگی دارد.
در ادامه گزارش وال‌استریت ژورنال آمده است، یک مقام بلندپایه اروپایی روز چهارشنبه به این موضوع اشاره کرد که تهران و واشنگتن می‌خواهند درباره محتوای پیش‌نویس اطمینان حاصل کنند. دو مقام غربی اشاره کردند که هیچ توافق قریب‌الوقوعی را پیش‌بینی نمی‌کنند، اگرچه در روزهای آینده احتمال آن باقی خواهد ماند.

سناتور جمهوری‌خواه:
درخواست تضمین از سوی ایران باج‌خواهی است!

شورای امنیت ملی آمریکا در توئیتی برخی ادعاهای مطرح‌شده توسط مقامات و منابع مختلف درخصوص مفاد پاسخ ایران به متن نهایی اتحادیه اروپا بر سر احیای برجام را تکذیب کرد.
جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه ارشد آمریکایی روز جمعه در رشته توئیتی با طرح ادعاهایی نوشت: ایران به‌دنبال دریافت تضمین‌های برجامی از دولت بایدن است تا نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تمام کرده، از فعالیت شرکت‌های غربی در ایران حفاظت کند و به ایران اجازه دهد تا در صورت خروج دولت بعدی از توافق، برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را تسریع کند.
وی در توئیت بعدی مدعی شد: این درخواست‌ها از سوی ایران باج‌خواهی هستند. این در تاریخ به‌عنوان یکی از شکست‌های بزرگ سیاست خارجی بایدن ثبت خواهد شد و در کنار خروج فاجعه‌بار از افغانستان جای خواهد گرفت. حتی لازم نیست اشاره کنم که این توافق امنیت شرکا و آمریکایی‌ها را در منطقه به خطر خواهد ‌انداخت.
جیم ریش در توئیت دیگری ادعا کرد: ایران به نقشه خود برای ترور مقامات پیشین آمریکایی ادامه می‌دهد، روسیه را با پهپاد برای حمله به اوکراین مجهز کرده، نظارت‌های آژانس اتمی را مختل می‌کند، به جهاد اسلامی فلسطین برای حمله به اسرائیل کمک ارائه می‌دهد و به نیروها و دیپلمات‌هایمان حمله می‌کند. رفع تحریم‌های برجامی بایدن تنها تروریسم ایران را افزایش می‌دهد.

واکنش شورای امنیت ملی آمریکا
به ادعای سناتور آمریکایی

توئیتر رسمی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این ادعاها نوشت: هیچ‌ چیزی در این‌جا حقیقت ندارد. ما هرگز چنین شرایطی را نخواهیم پذیرفت. ما همچنین برای اینکه ایران برنامه هسته‌ای‌اش را شدیداً تسریع کند، از توافقی که کارایی داشت خارج نمی‌شدیم.

رایزنی کره جنوبی با آمریکا و اتحادیه اروپا درباره ایران
وزارت خارجه کره ‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «چو هیون دانگ»، معاون اول وزیر خارجه این کشور در تماس‌های تلفنی جداگانه با «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و «انریکه مورا» میانجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین تا از تحولات اخیر پیرامون مذاکرات بر سر احیای برجام مطلع شود.
«چو هیون دانگ» در این تماس‌ها حمایت سئول از احیای برجام را ابراز کرد و گفت که امیدوار است توافق بتواند بر حل‌وفصل مشکلات کره جنوبی با ایران کمک کند.
یونهاپ نوشت که روابط دوجانبه میان سئول و تهران به‌دلیل دارایی ۷ میلیارد دلاری بلوکه‌شده ایران در دو بانک کره به دلیل تحریم‌های آمریکا- که پس از خروج ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ اعمال شدند- شکرآب است. تهران تاکنون بارها خواستار آزادی اموال بلوکه خود در کره جنوبی شده است.

کاخ سفید: اهداف اسرائیل و آمریکا در برجام یکسان است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت − 7 =