کد خبر : 306776
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
-

حال ناخوش این روزهای دماوند

حال ناخوش این روزهای دماوند

رهاسازی یک تن زباله طی یک هفته از سوی آنانی که در دماوند به آرامش می‌رسند، ظلمی است نامروتانه به این قله بلند و سرسبز و انتقال ناآرامی خود به او و گرفتن آرامش از او.

به گزارش عصرقائم، دماوند مهمترین و مرتفع ترین قله ایران است که از سال ۸۷ به عنوان اثر ملی طبیعی در فهرست وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت رسیده است.

دامنه دماوند نیز زیستگاه گونه های مختلفی از حیات وحش و البته محل رشد گونه های گیاهی نادری است و به همین دلیل، بخش هایی از این کوهستان به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

بخش های دیگر دماوند نیز به عنوان یک عرصه طبیعی ارزشمند تحت مدیریت سازمان جنگل ها و مراتع کشور قرار دارد و البته صعود به دماوند هم مانند هر قله دیگر، قاعدتا باید زیر نظر فدراسیون کوهنوردی انجام شود.

اما با وجود تمام این متولیان دولتی، حفاظت از طبیعت بخش های مختلف دماوند در سال های اخیر رها شده است و برخی پیمانکاران بخش خصوصی نیز در سایه همین بی متولی ماندن دماوند، سودهای کلانی را از حضور بی ضابطه و پرحجم کوهنوردان در مسیر صعود به این قله ارزشمند بخصوص از ناحیه جبهه جنوبی آن به جیب می زنند.

بلندترین کوه ایران، دماوند مثل دیگر قسمت‎ های طبیعت کشورمان حال و روز خوشی ندارد اما شاید بپرسید رودخانه ممکن است کم آب شود، تالاب ممکن است خشک شود، جنگل ها مطابق آنچه چندسال اخیر رخ داده ممکن است در آتش بسوزند اما کوه، چه اتفاقی ممکن است برای یک کوه آن هم با عظمت دماوند، رخ بدهد؟ باورنکردنی است اما پاسخ کوتاه و یک کلمه ‎ایست؛ زباله.

تولید این زباله‌ها و نبود یک قانون واحد ضربه بزرگی را به محیط زیست منطقه وارد کرده است و اگر مسئولان مربوطه برای آن راه حلی پیدا نکنند، آسیب بزرگی به این سرمایه ملی وارد می‌شود.

بلندترین کوه ایران، یعنی دماوند با ارتفاع ۵۶۱۰ متر مثل بسیاری از قسمت‎ های دیگر طبیعت کشورمان حال و روز خوشی ندارد. شاید برخی با خود بگویند رودخانه ممکن است کم آب شود، تالاب ممکن است خشک شود، جنگل ها مطابق آن چه در چندسال اخیر رخ داده ممکن است درخت‌هایش به غارت بروند یا در آتش بسوزند اما برای کوه، چه اتفاقی ممکن است رخ بدهد که حال و روزش را خراب کند. در این گزارش می‌خواهیم به دلایلی که باعث شده دماوند هم حال خوشی نداشته باشد بپردازیم.

عروسی در دماوند
محمد خادم الشیخ کوهنورد حرفه‌ای و مربی امداد و نجات کوهستان می‌گوید: «در کوه دماوند عروسی می‌گیرند! حتی اگر تذکر دهید با عبارت به شما چه ربطی دارد مواجه خواهید شد!»

وی می افزاید: «دماوند در روزهای گذشته بسیار شلوغ بود. حتی چادر زدن هم محدودیتی دارد. برخی کوهنوردان کنار پد بالگرد چادر زده بودند که خیلی عجیب بود. این موضوع مثل آن است که وسط اتوبان چادر بزنید و بخواهید بخوابید! زمانی که بالگرد می‌نشیند چادر خود کوهنوردان خراب می شود اما با دانستن این موضوع بازهم رعایت نمی کنند. حتی فردی اصرار داشت که در پد بالگرد چادر بزند! اصلا نمی دانست اچ بزرگ برای بالگرد است!»

صعودهای غیراصولی
یکی دیگر از اتفاقاتی که گفته می شود باعث تخریب دماوند شده، صعودهای گروهی غیراصولی و هجوم‌ سازمان‌یافته توسط برخی نهادها به این کوه است.

اسماعیل کهرم چندی پیش به موضوع مهمی اشاره کرد و گفت: با صعودهای گروهی غیراصولی و هجوم‌ سازمان‌یافته توسط برخی نهادها، دماوند را برای علاقه‌مندان داخلی هم بلااستفاده کرده ایم. در برخی مواقع سال صعودهای چندهزارنفری و برنامه‌های وسیع گروهی در دماوند برگزار می‌شود که بعد از آن به دلیل فضولات انسانی باقی‌مانده و بوی بدی که در طبیعت ایجاد می‌کنند، نمی‌توان یک ماه تا یک‌ماه‌ونیم به حوالی دماوند نزدیک شد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صعودهای غیر اصولی باعث فرسایش خاک این کوه شده است.

رها شدن هفته ای یک تن زباله در دماوند
از دیگر بلاهایی که به جان بام ایران یعنی دماوند افتاده، زباله‌هایی است که در گذر زمان در کوه انبار شده است. در سال ۱۳۹۹ رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرده بود کوهنوردانی که برای صعود به دماوند راهی این کوه می‌شوند هفته‌ای یک تُن زباله تولید می‌کنند.

تصاویر منتشر شده از زباله‌های رها شده در کوه دماوند به خوبی وضعیت بد این کوه را نشان می دهد.

متاسفانه نبود قانون در این زمینه ضربه بزرگی به محیط زیست منطقه وارد کرده و اگر مسئولان مربوط برای آن راه حلی پیدا نکنند، آسیب بزرگی به این سرمایه ملی وارد می‌شود.

بلای جان این روزهای بام ایران یعنی دماوند زباله هایی است که در گذر زمان بر جان کوه انبار شده است.

حال ناخوش این روزهای دماوند/بلندترین کوه ایران در انتظار چه سرنوشتی است؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × دو =