کد خبر : 306707
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
-

نظارت چین بر اکوسیستم با یک ماهواره پیشرفته

نظارت چین بر اکوسیستم با یک ماهواره پیشرفته

چین اخیرا یک ماهواره رصدی اکوسیستم زمینی را به منظور نظارت و حفاظت از محیط زیست این کشور به فضا پرتاب کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از چاینادیلی، به گفته اداره ملی فضایی چین، این ماهواره که به نام گومانگ(Goumang) به معنای خدای جنگل‌داری، بهار و جهت‌گیری در اساطیر چین باستان نامگذاری شده است را سوار بر موشک لانگ مارچ ۴ بی و در ساعت ۱۱:۰۸ صبح به وقت محلی پنجشنبه هفته گذشته از مرکز پرتاب ماهواره تائی‌یوان در استان شانشی در شمال چین پرتاب شد.

این ماهواره بلافاصله پس از پرتاب، وارد موقعیت برنامه‌ریزی شده خود در مدار خورشید آهنگ در فاصله ۵۰۶ کیلومتری زمین شد.

گومانگ که توسط آکادمی فناوری فضایی چین طراحی و ساخته شده است، دارای چهار محموله ماموریتی اعم از یک رادار لیزری، یک دوربین چند طیفی چند زاویه‌ای، یک آشکارساز فراطیفی و یک تصویرگر قطبی است. این ماهواره می‌تواند زیست توده گیاهی، آئروسل جو و فلورسانس کلروفیل را شناسایی و اندازه‌گیری کند و همچنین اطلاعات سنجش از راه دور درباره مخزن کربن جهانی جنگل‌ها به دست آورد.

مخزن کربن(Carbon sink) یک مخزن طبیعی یا مصنوعی است که قابلیت ذخیره برخی ترکیبات شیمیایی حاوی کربن را برای یک دوره نامحدود دارا می‌باشد.

این ماهواره عمدتا وظیفه شناسایی و اندازه‌گیری عناصر کربن در اکوسیستم‌ها را بر عهده دارد. اداره ملی فضایی چین گفت که انتظار می‌رود خدمات آن کارایی و دقت اندازه‌گیری مخزن کربن را بهبود بخشد. همچنین می‌توان از این ماهواره برای نظارت و بررسی اکولوژی و منابع زمینی، ردیابی و ارزیابی پروژه‌های حفاظت از محیط زیست، نظارت بر محیط جوی و همچنین به دست آوردن داده‌هایی در مورد تأثیر هواپخش‌ها بر تغییرات آب و هوا استفاده کرد.

به گفته این سازمان، علاوه بر موارد گفته شده، این ماهواره از سایر زمینه‌ها مانند پیش‌بینی کشاورزی و امدادرسانی در زمان وقوع بلایا نیز پشتیبانی خواهد کرد.

این دومین ماهواره‌ای بود که چین در سال جاری برای اهداف حفاظت از محیط زیست خود پرتاب کرد. در اواسط ماه آوریل، ماهواره نقشه بردار محیطی جو از مرکز پرتاب تائی‌یوان پرتاب شد و برای مشاهده آلودگی هوا، گازهای گلخانه‌ای و سایر عناصر محیطی مورد استفاده قرار گرفت. طراحان آن گفتند که انتظار می‌رود داده‌های آن برای تحقیقات در مورد تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی و پیش‌بینی خطرات کشاورزی کمک کند.

چین همچنین روز پنجشنبه هفته گذشته دو ماهواره کوچک دیگر به نام”جیاتونگ ۴”(Jiaotong ۴) که برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد حرکت کشتی‌ها و وضعیت پرواز در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و “مینگ هانگ یوث” (Minhang Youth) که به عنوان یک پلتفرم آموزشی برای جوانان عمل می‌کند را توسط همین موشک پرتاب کرد. این پرتاب ۴۳۰ امین پرتاب موشک‌های لانگ مارچ بود. چین در سال جاری تاکنون ۲۵ ماموریت پرتاب فضایی را انجام داده است و قصد دارد در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۰ پرتاب دیگر را نیز انجام دهد.

نظارت چین بر اکوسیستم با یک ماهواره پیشرفته
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده + هجده =