کد خبر : 306426
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
-

غلات کلید آتش‌بس اوکراین خواهد شد؟

غلات کلید آتش‌بس اوکراین خواهد شد؟

وزیر دفاع ترکیه گفت که سه کشتی دیگر پر از غلات روز جمعه و بر اساس توافقی که مورد حمایت سازمان ملل‌ متحد است برای رفع محاصره دریای سیاه توسط روسیه، از اوکراین حرکت خواهند کرد.

به گزارش عصرقائم، خبرگزاری آناتولی به نقل از خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه یک روز پس از عبور اولین کشتی از استانبول در مسیر لبنان اعلام کرد: برنامه‌ریزی شده است که سه کشتی از اوکراین حرکت کنند. آنکارا همچنین اعلام کرد که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد، بدون افشای جزئیات درباره اجرای این توافق گفت‌وگو کرده است.

مسکو و کی‌یف ماه گذشته در استانبول توافق کردند که برای اولین‌بار از زمان حمله روسیه به همسایه خود در ماه فوریه، حمل‌ونقل گندم و سایر غلات از بنادر اوکراین را از سر بگیرند. اولین کشتی بارگیری شده با ۲۶ هزار تن ذرت روز دوشنبه از اودسا به سمت بندر طرابلس لبنان حرکت کرد.

عبور کشتی توسط یک تیم بین‌المللی که شامل مقامات ترکیه، سازمان ملل و دو طرف است، نظارت می‌شود. این تیم در بیانیه‌ای اعلام کرد که اولین گذر موفقیت‌آمیز کشتی “اثباتی از مفهوم” را ارائه می‌دهد که توافق می‌تواند انجام شود. دو کشتی روز جمعه از جنوب چورنومورسک حرکت خواهند کرد.

مرکز هماهنگی مشترک که بر صادرات غلات اوکراین نظارت دارد، اعلام کرد که آنها در مجموع بیش از ۵۸ هزار تن گندم حمل خواهند کرد. این بیانیه افزوده است که همه آنها به سمت شهر قره‌سو در شمال غربی ترکیه، رینگاسکیدی در جنوب ایرلند وبندر Teesport در شمال شرق انگلیس خواهند رفت.

این مرکز اکنون در حال آزمایش “عملیاتی با چندین قایق” با استفاده از یک کریدور امن برای تردد در دریای سیاه بود که سه قایق از اوکراین خارج می‌شوند و چهارمی که باید ترکیه را به مقصد چورنومورسک ترک کند.

اوکراین اوایل این هفته اعلام کرد که ۱۶ کشتی دیگر با غلات بارگیری کرده و آماده حرکت است اما روسیه را به سرقت غلات اوکراینی در مناطقی که توسط نیروهای کرملین تصرف شده متهم می‌کند. امیدهای ترکیه که این توافق بتواند به مذاکرات آتش بس منجر شود، تاکنون ناامید شده است.

چاووش اوغلو روز چهارشنبه پس از دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود در کامبوج گفت: ما بحث کردیم که آیا توافق غلات می‌تواند فرصتی برای آتش‌بس پایدار باشد یا خیر.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه و اوکراین تامین کنندگان عمده گندم و سایر غلات هستند. توقف از اوکراین باعث افزایش قیمت جهانی موادغذایی شده و واردات را برای برخی از فقیرترین کشورهای جهان بسیار گران کرده است.

غلات کلید آتش‌بس اوکراین خواهد شد؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + بیست =