کد خبر : 304333
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
-

هشدار سازمان اطلاعات سابق آمریکا درباره تبعات توافق‌های صلح “ابراهیم”

هشدار سازمان اطلاعات سابق آمریکا درباره تبعات توافق‌های صلح “ابراهیم”

روزنامه الشرق الاوسط با انتشار مفاد سندی از وزارت امنیت داخلی آمریکا که به دوران ریاست جمهوری ترامپ مربوط می‌شود فاش کرد، این وزارتخانه نسبت به تبعات توافقنامه‌های عادی سازی برای منطقه به ترامپ هشدار داده بود.

به گزارش عصرقائم، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط با اشاره به این سند نوشت، در سال ۲۰۲۰، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا مشغول تبلیغات برای توافقنامه‌های عادی‌سازی بود که به تازگی در خاورمیانه به امضا رسیده بودند، وزارت امنیت داخلی آمریکا هشدار داد که این توافقنامه‌های به دور از صلح، تنها بر خطر “تندروی و تروریسم” می‌افزایند. این مطلب در سندی محرمانه بیان شده بود که دادگاهی آمریکایی بر اساس قانون آزادی اطلاعات، چندی قبل به سایت ” The Intercept” اجازه انتشار آن را داد.

طبق گزارش این سایت، توافقنامه‌های “ابراهیم” که ترامپ و جارد کوشنر، داماد او آنها را کلید زدند، معمولا با عنوان توافقنامه‌های عادی‌سازی و آغاز روابط دیپلماتیک رسمی میان امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی شناخته می‌شوند، اما در اصل قراردادهایی تجاری برای سهولت بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌های مالی میان کشورها و نیز همکاری‌های نظامی و نظارتی هستند.

وزارت امنیت داخلی آمریکا آن زمان هشدار داد که امضای توافقنامه‌های صلحی که پاسخی برای اشغالگری مستمر اراضی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی ندارند، تنها موجب تشدید تنش‌ها خواهد شد.

این سایت اعلام کرد، سند محرمانه‌ مذکور که تاریخ آن به ۱۹ اکتبر ۲۰۲۰ باز می‌گردد، در واقع ارزیابی اطلاعاتی بود که دفتر اطلاعات و تحلیل وزارت امنیت داخلی در اختیار دیگر آژانس‌های دولتی قرار داد و به طور خلاصه در آن اشاره شده به دلیل عادی‌سازی روابط میان اسرائیل با دو کشور حوزه خلیج فارس، به احتمال زیاد جرائم بلند مدت تشدید خواهند شد. در این گزارش برای این ادعا به تیراندازی یک افسر نظامی عربستانی در پایگاه هوایی آمریکا در فلوریدا در سال ۲۰۱۹ به دلیل تصمیم دولت ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشاره و هشدار داده شد، عادی‌سازی بر اساس توافقنامه‌های ابراهیم موجب تشدید جرائم “تروریستی” خواهد شد و ممکن است مردم نه فقط در منطقه خاورمیانه بلکه در آمریکا نیز به خطر بیفتند.

همچنین این سایت گزارش داد، با توجه به تلاش‌های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای انتشار نسخه‌ای از توافقنامه ابراهیم جهت عادی‌سازی روابط با عربستان، کشوری که شهر مکه، مقدس‌ترین شهر مسلمانان در آن واقع شده و جمعیت این کشور بسیار بیشتر از جمعیت امارات و یا بحرین است، هشدارهای گزارش سرویس اطلاعات آمریکا دوباره در صدر قرار گرفتند.

در واقع دولت بایدن همانند ترامپ هنوز تلاش می‌کند اینگونه جلوه دهد که این توافقنامه‌ها برای صلح هستند اما بار دیگر صحبت‌ها اساسا از قرارداد مالی است که در آن اسرائیل و همسایگانش در منطقه خلیج فارس منافع اقتصادی و نگرانی‌های امنیتی مشترکی نسبت به ایران و نیز مسؤولیت‌های “اخلاقی” در قبال فلسطینی‌ها دارند و برخی کارشناسان هشدار می‌دهند عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان بدون برطرف کردن مشکل اشغال مستمر اراضی فلسطینی‌ها، تنش‌های منطقه‌ای را تشدید خواهد کرد.

تریتا بارسی، معاون رئیس اجرایی موسسه کوینسی به این سایت گفت: عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را تشدید خواهد کرد و این امر چراغ سبزی به اسرائیل برای حفظ مناطق اشغالی و ادامه دادن به توسعه شهرک‌سازی‌ها در این مناطق خواهد داد و موجب تشدید مشکل خواهد شد و ما را از هر گونه صلح واقعی دور خواهد کرد.

علاوه بر اینها، عادی‌سازی هزینه‌ای نه فقط برای فلسطینی‌ها بلکه برای آمریکا نیز دارد و این موضوع همانگونه که ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند، می‌تواند شکل خطرناک و فزاینده‌ای از “تروریسم” در آمریکا به خود ‌بگیرد اما آمریکا وارد بن‌بستی شده که ملزم به حل مشکل بی‌ثباتی به وجود آمده در خاورمیانه است.

سایت ” The Intercept” در گزارشی اختصاصی نوشت، با توجه به عدم محبوبیت این امر در جهان عرب که هنوز تاحدودی با فلسطینی‌ها همدردی می‌کنند، دولت بایدن باید نکاتی را به این قرارداد اضافه کند تا از سوی دولت‌های عربی مقبول‌تر بیفتد همانند تضمین‌های امنیتی با امارات که آمریکا تعهد آنها را داد و دولت بایدن نیز آنها را بررسی کرد.

ساره لیا ویتسن، مدیر اجرایی سازمان دموکراسی در جهان عرب اظهار کرد: دولت آمریکا مبالغ سنگینی را برای گسترش یک ائتلاف ظالمانه در خاورمیانه پرداخت کرد، پیوستن عربستان به توافقنامه‌های ابراهیم تنها موجب تقویت قدرت محور جدید مذاکره با آمریکا خواهد شد، چرا که آنها(اعراب) در عمل به صورت هماهنگ با حمایت آمریکا از اوکراین مخالفت کرده و خواستار امتیازهای مداومی جهت همکاری شدند که از جمله این امتیازها توافقنامه امنیتی جدیدی است که آمریکا ملزم به دفاع از آنها است. این امر موجب تضعیف قدرت آمریکا در تحقق منافع ویژه خود با هر یک از کشورهای این محور و افزایش جرأت آن برای استمرار جنگ و عملکرد مجرمانه در خاورمیانه خواهد شد.

سایت یاد شده در تحلیل خود هشدار داد، گزارش مرکز امنیت ملی آمریکا بارها نگرانی‌ها درباره فلسطین را یادآور می‌شود، در این گزارش آمده است که یک تشکل که نام آن ذکر نشد، اعلام کرده چه بسا با آغاز روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و امارات، به ملت فلسطین خیانت شده است و در بخش دیگری از این تحلیل به تشکل دیگری اشاره شده که در واکنش به عادی‌سازی میان اسرائیل و اعراب، به خشونت علیه مسؤولان و منافع اسرائیلی و اماراتی تشویق کرده است.

همچنین این سایت در پایان گزارش خود به نقل از مارک لینش، استاد علوم سیاسی و امور بین‌الملل دانشگاه جورج واشنگتن آورد، بُعد منفی اصلی فشارهای بایدن برای عادی‌سازی میان اسرائیل و عربستان بهره جویی او و تلاش برای دستیابی به یک نتیجه مفید است در عین حال از جمله پیامدهای منفی تلاش‌های بایدن، این است که اسرائیل اجازه می‌یابد مساله فلسطین را نادیده بگیرد، موضوعی که ممکن است به دلیل آن بحران‌هایی تکراری که هنوز بدون راه‌حل باقی مانده‌اند، آغاز شوند.

هشدار سازمان اطلاعات سابق آمریکا درباره تبعات توافق‌های صلح "ابراهیم"
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + 10 =