کد خبر : 301540
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
-

ادعای وال استریت ژورنال درباره پیشنهاد جدید اروپا به ایران برای حصول توافق در وین

ادعای وال استریت ژورنال درباره پیشنهاد جدید اروپا به ایران برای حصول توافق در وین

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره وضعیت کنونی مذاکرات وین به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد: اتحادیه اروپا قصد دارد از ایران بخواهد که فعلا درخواست حذف نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا را کنار بگذارد.

به گزارش عصرقائم، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال فشار جدید در مذاکرات وین به منظور حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند و قصد دارند یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد اتحادیه اروپا را در تلاش برای خروج از بن‌بست در مذاکرات وین به تهران بفرستند.

به ادعای وال استریت ژورنال، این دیپلمات‌ها همچنین می‌گویند: انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین به ایران گفته است که آماده است برای عبور از بن‌بست ایجاد شده در مذاکرات، به تهران برود و با مقامات ایران رایزنی کند اما تهران هنوز پاسخی نداده و از او دعوت نکرده است.

این روزنامه نوشت: مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای از ۱۱ مارس تاکنون متوقف شده است، این در حالی است که همان زمان مقامات ایرانی و غربی گفتند که متن توافق عملا کامل شده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش ادعایی خود ‌آورده است: در هفته‌های اخیر به دلیل درخواست ایران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی مشکلاتی پیش آمده است، چراکه هر دوحزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا با چنین اقدامی مخالف هستند و به‌علاوه خشم متحدان سنتی واشنگتن را نیز برانگیخته است.

همچنین به گفته این دیپلمات‌ها، اروپا می‌خواهد بار مسئولیت را مجدداً بر دوش ایران بیندازد و مشخص کند که مذاکرات ممکن است به پایان برسد مگر اینکه تهران راهی برای خروج از این بست بیابد. به همین منظور، انریکه مورا قصد دارد ایران را متقاعد کند که متن توافق را بدون حذف نام سپاه از فهرست مذکور نهایی کند و این موضوع را به زمانی در آینده موکول کند.

به ادعای وال استریت ژورنال، این دیپلمات‌ها می‌گویند که اگر ایران پیشنهاد دیگری برای گرفتن امتیاز ارائه دهد واشنگتن آماده بررسی آن است و به‌علاوه هیچ مذاکرات گسترده دیگری درباره توافق هسته‌ای وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، ادعای تلاش کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حالی مطرح می‌شود که تنها دلیل وضعیت کنونی پیرامون برجام خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق و سپس کم‌کاری و قصور طرف‌های غربی برای تامین خواسته‌های ایران طبق مفاد برجام، پس از خروج آمریکا بوده است.

از زمان آغاز دور جدید مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به برجام مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که دستیابی به منافع مردم ایران و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از برجام خط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات است و تهران تا هر زمان که لازم باشد به مذاکرات ادامه خواهد داد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اخیرا در پاسخ به سوالی در ارتباط با توقف مذاکرات وین تصریح کرد: آنچه که در هفته‌های گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده، این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شده است. یعنی منوط کردن یک توافق بین المللی به زد و بندهای داخلی خودشان .

خطیب زاده با بیان این‌که “توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل در مورد این توافق بین‌المللی چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد” تاکید کرد: آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل آن در روزهای آتی است. راه حل هم در کاخ سفید است. آنها باید به خواسته های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است پاسخ منطقی بدهد که ما آماده شویم تا به وین برگردیم.

وی افزود: توافق بسیار در دسترس است و آمریکا بداند و یقین کند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم و از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد.

ادعای وال استریت ژورنال درباره پیشنهاد جدید اروپا به ایران برای حصول توافق در وین

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 + 10 =