کد خبر : 300493
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
-

موفقیت طرح اصلاح ژنتیکی پشه‌ها در آمریکا

موفقیت طرح اصلاح ژنتیکی پشه‌ها در آمریکا

پشه‌های اصلاح شده ژنتیکی که شامل حشرات ماده‌ای هستند که قبل از رسیدن به بزرگسالی می‌میرند، اولین آزمایش خود را در ایالات متحده با موفقیت پشت سر گذاشتند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از آی‌ای، مقامات ایالت فلوریدای آمریکا در ماه اوت سال ۲۰۲۰ از آژانس حفاظت از محیط زیست این کشور برای یک پروژه آزمایشی چراغ سبز دریافت کردند که در آن ۷۵۰ میلیون پشه اصلاح ژنتیکی شده بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ در فلوریدا رها شدند.

این پروژه به دنبال به حداقل رساندن سمپاشی حشره‌کش‌ها و اساساً کنترل گسترش گونه‌ای از پشه به نام “Aedes aegypti” بود که ناقل بیماری‌های کشنده مانند زیکا، چیکونگونیا و تب دنگی است.

این پشه‌های اصلاح ژنتیکی شده با نام “OX5034” به گونه‌ای اصلاح شده‌اند که ماده‌ها قبل از عبور از مرحله لاروی می‌میرند، چرا که این پشه‌های ماده هستند که عامل گزش انسان و انتقال بیماری‌ها هستند، در حالی که پشه‌های نر فقط از شهد گیاهان تغذیه می‌کنند، بنابراین هیچ بیماری را منتقل نمی‌کنند.

البته بسیاری به این پروژه اعتراض کردند و اظهار داشتند که این پروژه دارای خطراتی است که هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اکنون طبق مقاله‌ای که به تازگی در مجله Nature منتشر شده، شرکت مسئول این پروژه موسوم به “بیوتک”(Biotech) اولین نتایج آزمایشات خود را منتشر کرده است که نتایجی کاملا امیدوارکننده هستند.

محققان نتایج آزمایش خود را با قرار دادن جعبه‌هایی برای جمع‌آوری تخم‌های پشه در مکان‌هایی مشخص در فلوریدا و استقرار تله‌ها در اطراف آن، پشه‌ها را مورد مطالعه قرار دادند.

محققان بیش از ۲۲ هزار تخم پشه را با این روش جمع آوری کردند. سپس آنها را به آزمایشگاه خود منتقل کردند تا بیرون آمدن آنها را تماشا کنند و تشخیص دهند که آیا برنامه‌های آنها واقعاً کار می‌کند یا خیر.

در نتیجه، محققان ادعا کردند که تمام ماده‌هایی که یک ژن اصلاح شده کشنده را به ارث برده بودند، قبل از رسیدن به سن بلوغ از بین رفتند که نشان می‌دهد آزمایش موفقیت آمیز بوده و هدف اصلی آن برآورده شده است.

تاکنون این رویکرد با استقبال خوبی مواجه شده است. “توماس اسکات” حشره‌شناس در دانشگاه “کالیفرنیا دیویس” می‌گوید: من روشی را که آنها دنبال می‌کنند، دوست دارم. آنها این کار را به شیوه‌ای سیستماتیک و متفکرانه انجام می‌دهند. بنابراین من هیجان‌زده شدم، اما آنها کار زیادی در پیش دارند.

شرکت “بیوتک” همچنین برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای رهاسازی پشه‌ها در دومین سایت مطالعه در ویسالیای کالیفرنیا دارد، جایی که در آن در حال توسعه یک مرکز تحقیقاتی است. اما آیا این مطالعه دوم به اندازه مطالعه اول با مخالفت‌های زیاد روبرو خواهد شد یا این نتایج امیدوارکننده ادامه‌ی کار را برای این محققان آسان‌تر می‌کند؟ باید منتظر ماند و دید.

موفقیت طرح اصلاح ژنتیکی پشه‌ها در آمریکا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × یک =