کد خبر : 298380
تاریخ انتشار : شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
-

ترمیم زخم‌های پوستی با یک زخم پوش دو لایه

ترمیم زخم‌های پوستی با یک زخم پوش دو لایه

محققان کشور با انجام پژوهشی دریافتند که زخم‌پوش دولایه ایجاد شده حاوی بره‌موم در ترمیم زخم‌های پوستی موثر است.

به گزارش عصرقائم، پوست بزرگترین اندام بدن است که مسئول حفظ دما، رطوبت و سد مهمی در برابر عوامل بیماری‌زاست. زخم‌های پوستی می‌توانند باعث اختلال در کار حفاظتی پوست شوند. ساخت و ارتقای زخم‌پوش‌ها می‌تواند در درمان و ارتقای سلامت موثر باشد.

در این راستا، محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انجام پژوهشی، موفق به ساخت و ارزیابی خواص فیزیکی، مکانیکی و آنتی باکتریال پانسمان زخم دولایه کیتوسان/پلی‌کاپرولاکتون الکتروریسی شده بر روی پلی‌یورتان حاوی بره‌موم شدند تا به منظور استفاده در ترمیم زخم از آن استفاده کنند.

در این پژوهش یک زخم‌پوش دولایه پلی‌کاپرولاکتون و کیتوسان حاوی عصاره بره‌موم برای استفاده در کاربردهای ترمیمی زخم ایجاد شده است. بره موم یک ماده رزینی معروف است که بوسیله زنبورها از شکوفه‌ها و مواد ترشح شده از گیاهان، جمع‌آوری شده و با آنزیم‌های زنبور، گرده گل و موم ترکیب می‌شود.

نتایج این پژوهش که توسط سید علی پورسمر و با همکاری محسن شیعه کاریزمه و محمد رفیعی‌نیا انجام شده است، نشان داد: زخم‌پوش دولایه ایجاد شده در این طرح، می‌تواند باعث افزایش سرعت ترمیم زخم‌های پوستی در نمونه‌های حیوانی شود. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که در کاربردهای بالینی نیز بتواند باعث بهبود و ارتقای سلامت بیماران مبتلا به انواع آسیب‌های پوستی شود.

ترمیم زخم‌های پوستی با یک زخم پوش دو لایه

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + 7 =