کد خبر : 293566
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
-

تجهیزات ابزار دقیق

تجهیزات ابزار دقیق

در این مقاله قصد داریم که شما را با سه دسته از ابزارآلات دقیق به نام‌های ترانسمیتر دما، فلو سوئیچ و گیج دما آشنا کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام شرکت ابزار سنجش آریا، این مجموعه یکی از برترین فروشندگان ابزار دقیق در تهران است که از سال ۱۳۷۵ فعالیتش را در این زمینه شروع کرده است.

ترانسمیتر دما

ترانسمیترها یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای شناسایی و نظارت بر فرآیندهای صنعتی هستند. این ابزار به اپراتورها کمک می‌کند که فرآیندها را تحت کنترل و نظارت داشته باشند. کلمه ترانسمیتر از یک واژه انگلیسی که نشان دهنده سیستم انتقال حرارت و دما است، گرفته شده است.

هنگامی که ترانسمیتر دما در یک سیستم صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اختلاف و تغییر دما را تشخیص داده و نتیجه این بررسی را به اپراتور گزارش می‌کند. این ابزارها در بازار با عنوان‌های تمپرچر ترانسمیتر، تمپرچر ترانسمیتر و ترانسدیوسر دما نیز معرفی می‌شوند. در واقع ترانسمیتر دما، از یک سنسور دما مانند یک ترانسمیتر، ترموکوپل یا RTD  در یک تجهیز تشکیل شده است. این ابزار سیگنال را تقویت و به سیستم مانتورنگ و یا اتاق کنترل منتقل می‌کند.

 تجهیزات ابزار دقیق

سنسور دما در بیرونی ترین قسمت ترانسمیتر دما نصب شده و به طور مستقیم با محیط اندازه گیری دما در ارتباط می‌باشد. این ارتباط به صورتی است هنگامی که دمای محیط تغییر کنید، دمای حسگر را تغییر می‌دهد.

ترانسمیتر دما فرآیند صنعتی نصب و کنترل دما را برای آنها فراهم ساخته است. در این ابزار از یک دماسنج، معمولا به صورت ترموکوپل مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترموکوپل دمای سیستم را تشخیص و سپس آن را به شکل داده دیجیتال در اختیار ابزار قرار می‌دهد. در نهایت نتیجه نهایی به شکل داده‌های الکتریکی و یا شدت جریان الکتریکی گزارش داده می‌شود. ممکن است این گزارش جریانی بین ۲۰ تا ۴۰ میلی آمپر در نوع الکتریکی فشار هوا باشد.

استفاده از  ترانسمیترهای دما چه مزیت‌هایی دارد؟

برای استفاده از دو سیم در موقعیت مکانی دور از هم، برق ‌ متناوب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به علت اینکه برق رسانی ترانسمیترها با سیگنال جریان خروجی سطح پایین ۴ تا ۲۰ میلی آمپر است، در مکان دور نباید هیچ نیروی اضافی وجود داشته باشد. همچنین برای عملیات استاندارد در کارخانه‌ها که به مقدار زیادی دارای ابزار دقیق هستند، سیگنال ۲۴ ولت برق متناوب معمولی احتیاج است.

  • تخریب سیگنال و نویز الکتریکی برای کاربرانی که از ترانسمیتر دو سیم استفاده می‌کنند، مشکلی به وجود نمی‌آورد زیرا هر نویزی که در جریان خروجی به وجود بیاید به طور معمول توسط حالت رد معمول دستگاه دریافتی حذف خواهد شد.
  • هزینه‌های مربوط به سیم کشی با استفاده از ترانسمیترها به طور چشم گیری کاهش پیدا می‌کند. سیگنال‌های ولتاژ پایینی که ترموکوپل‌ها از فاصله‌های زیاد ارسال می‌کنند، به طور همیشگی باید از کابل محافظ استفاده کنند. نویزهای الکتریکی محیط که از  موتورها، خطوط برق AC  و رله‌های الکتریکی قوسی، همه سیگنال‌هایی که بدون کابل محافظ انتقال داده می‌شوند، می‌تواند میزان خرابی را افزایش دهند.

فلو سوئیچ 

سوئیچ جریان یا فلوسوئیچ دستگاهی است که جریان هوا، مایع و بخار را نظارت و بررسی می‌کند. این دستگاه به دستگاه دیگری مانند پمپ، سیگنالی را ارسال و جریان را برای روشن و خاموش شدن، به پمپ نشان می‌دهد. این جریان به معنی حرکت مایع، بخار یا گاز درون یک لوله است که سبب سوئیچ شدن می‌شود. بدون جریان بودن به معنی توقف کامل یا کاهش سرعت است و در نهایت به سوئیچ اجازه می‌دهد که به موقعیت اصلی برگردد.

 تجهیزات ابزار دقیق

سوئیچ‌ها بیشتر در محافظت از پمپ‌ها، خنک کننده‌ها و هشدار برای نرخ جریان بسیار پایین یا بالا استفاده می‌شوند. فلو سوئیچ با کنترل جریان برای سنجش و مانیتورینگ جریان هوا، بخار و مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکات پر اهمیت در مورد فلوسویچ‌ها

اگر می‌خواهید که فلوسوئیچ شما، عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد، باید آن را در منطقه‌ای نصب کنید که فضای کافی برای نصب، تعمیر و بازرسی آن در دسترس باشد. فلوسوئیچ را در ارتفاع مناسب بالای طبقه برای جلوگیری از آسیب رسیدن، نصب کنید.  هنگامی که می‌خواهید فلو سوئیچ را در لوله افقی نصب کنید، باید دقت کنید که بالای لوله قرار بگیرد تا از زنگ زدگی و یا ته نشین شدن ذرات دیگر داخل محفظه فلو سوئیچ و عدم عملکرد صحیح دستگاه جلوگیری شود. مطمئن شوید هنگامی که فلوسوئیچ روی لوله‌های عمودی نصب شده، در جهتی که در آن جریان آب به سمت بالا است، باشد.

فلو سوئیچ را در فاصله مناسب از اتصالات که همان جهت جریان در لوله از تخلیه و یا شیر، نصب کنید تا بتوانید جریان آب را به صورت دقیق تشخیص دهید. (حداقل ۲۰ سانتی متر دو طرف فلوسوئیچ فاصله وجود داشته باشد). به خاطر داشته باشید که فلو سوئیچ‌های تیغه‌ای فقط در سیستم‌های مرطوب استفاده می‌شوند. تاثیری که از افزایش ناگهانی سرعت آب در هنگام خروج آب در سیستم خشک می‌شود، به  وجود می‌آید، می‌تواند فلو سوئیچ را دچار مشکل کند. بعد از نصب و تنظیم فلو سوئیچ، اگر آب بر روی بدنه فلو سوئیچ جمع شده باشد، با یک دستمال، آن را کاملا خشک کنید تا با گذر زمان، بدنه فلوسوئیچ زنگ نزند.

گیج دما

گیج دما یا دماسنج آنالوگ یا ترمومتر از ابزارهای سنجش محیطی است که به منظور اندازه گیری دمای محیط و یا درجه حرارت سیستمی خاص استفاده می ‌شود.

 تجهیزات ابزار دقیق

لازم به ذکر است که یک گیج دما با ترانسمیتر دما متفاوت است. ساده ‌ترین نوع دماسنج‌ ها، دماسنج‌ های جیوه‌ای است که معیار اندازه گیریشان تغییر حجم جیوه در اثر گرماست.

 تجهیزات ابزار دقیق
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 13 =