کد خبر : 317498
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۸:۲۰
-

گفت وگویی خطاب به مدیران فرهنگی

گفت وگویی خطاب به مدیران فرهنگی

امین رهبر، مدیر بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر که مدت پنج سال است مدیریت این بخش را عهده دار است، می گوید: «یاد ندارم در این سال ها این بخش بی مخاطب مانده باشد اما متاسفانه از لحاظ مادی حمایت نمی شود.»

به گزارش عصرقائم، رهبر در گفت‌وگویی ، ابتدا در معرفی بخش های مختلف این حوزه توضیح داد: بخش رادیو تئاترمان از یکشنبه، ۲۵ دی ماه آغاز شد و تا روز جمعه ۳۰ دی ادامه دارد. در مجموع ۱۳ اجرا برای این بخش انتخاب شده که روزی دو اجرا در دو سانس ساعت ۱۶ و ۱۸ و ۳۰ دقیقه هر روز برای مخاطبان آماده می شود. بخش اعظمی از بلیت های رادیو تئاتر هم توسط خود رادیو نمایش و مرکز هنرهای نمایشی خریداری شده که به صورت رایگان در اختیار مخاطبان می گذارد.

وی اضافه کرد: در کل برای جشنواره فجر امسال ۸۳ اثر در بخش رادیو تئاتر بارگذاری شد که از میان آنها، ۱۱ اثر توسط داوران پذیرفته شد و دو اثر هم از جشنواره مقاومت معرفی شدند که در مجموع ۱۳ اثر آماده نمایش شدند. آقایان: بهرام سروری نژاد و علی بهرامی و سرکار خانم فریبا متخصص داوران این بخش هستند. همچنین داوران بخش اصلی یعنی اجرا آقایان: نورالدین جوادی، محسن سوهانی و حمید منوچهری هستند. ما برای هر بخش(بازیگری زن و مرد، تهیه کنندگی، کارگردانی، نویسندگی و افکت و صدا) نیز یک جایزه درنظر گرفته ایم.

چرا همیشه منتظر جشنواره فجریم؟

مدیر بخش رادیو تئاتر در ادامه در واکنش به این جمله که چرا علی رغم اینکه بخش رادیو تئاتر ساختار مهمی است، نباید جشنواره مستقلی در سازمان صداوسیما برای این بخش داشته باشیم و منتظر جشنواره فجر باشیم؟ چنین اظهار کرد: قطعاً درست است و باید جشنواره جداگانه داشته باشیم ولی نیاز به حمایت دارد. خوشبختانه مدیران وقت ما در رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی این درک را دارند که بخش رادیو تئاتر یک اقدام رسانه ای است و جدای از آن مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد هم از این مدیوم استقبال می‌کند ولی اینکه خود مدیران سازمان صداوسیما هنوز استقبالی نمی کنند باید توسط مدیران دیگر و حتی افرادی مثل خود بنده پیگیری شود.

رهبر تاکید کرد: باید مدیران را مجاب کنیم چون مدیران ما خیلی با این بخش آشنا نیستند و حق هم دارند چون ندیده اند. مدیران باید به جشنواره فجر بیایند، جشنواره و مخاطبان رادیو تئاتر را از نزدیک ببینند. آنها باید متوجه شوند وقتی در کنار رادیوتئاتر، تئاتر هم اجرا می شود و نصف سالن پر است اما در بخش رادیو تئاتر کل سالن پر است. این اتفاق باید مورد توجه مدیران قرار بگیرد. اگر این مدیوم مخاطب‌ نداشته باشد قطعاً خود به خود از بین می رود پس حتماً مخاطب دارد.

از لحاظ مادی به رادیو تئاتر توجه نشده است

وی با بیان اینکه رادیو تئاتر حمایت مادی نمی شود، ادامه داد: من حداقل پنج سال است که مدیر بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر هستم و طی این مدت و حتی قبل تر از آن ندیدم و نشنیدم که این بخش بدون مخاطب باشد. به نظرم رادیو تئاتر الزام رسانه ای است و باید پَر و بال داده شود و بیشتر به آن بها بدهند اما متاسفانه فعلا این اتفاق نیفتاده است ولی به لحاظ بحث معنوی واقعاً این اتفاق در حال رخداد است؛ یعنی مدیریت جدید سازمان صداوسیما و معاونت صدا واقعا از این بخش حمایت می‌کنند ولی به لحاظ مادی هنوز خیر، اتفاق خاصی نیفتاده است که انشاءالله باید به مرور این اتفاق هم بیفتد.

مدیر بخش رادیو تئاتر همچنین در پاسخ به اینکه چقدر باید با جشنواره فجر تعامل داشته باشیم تا دوستان بخش رادیو تئاتر بتوانند بهترین کارهایشان را ارائه بدهند؟ خاطرنشان کرد: جشنواره فجر بعید می‌دانم دیگر بخواهد بخش رادیو تئاتر را حذف کند چون یک دوره ای این بخش حذف شد و کنار گذاشته شد که به نظرم اشتباه بزرگی است و محال است دیگر این بخش حذف شود. این بخش یک مدیوم و گونه جدید نمایشگری و کمک به عرصه نمایش در کشور است. جشنواره فجر هم بزرگترین رویداد نمایشی کشور است.

امین رهبر در پایان در تکمیل همین صحبتها گفت: خدا را شکر رادیو در حال حاضر با نگاه جدیدی توسط مدیر جوانش، معاونت صدا و شخص آقای پیمان جبلی همراه شده است. مطمئنم وقتی نگاه رسانه ای و تخصصی باشد قطعاً به اهمیت این مدیوم پی می برند مگر اینکه در آینده مدیری بیاید و سلیقه‌ای عمل کند و به مردم اهمیت ندهد و بخواهد بخش رادیو تئاتر را از جشنواره فجر حذف کند وگرنه به اهمیت این بخش شکی نیست.

گفت وگویی خطاب به مدیران فرهنگی/مخاطب رادیوتئاتر را باور کنیم!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت + 9 =