کد خبر : 317506
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۸:۳۵
-

آمریکا با بهانه حملات ۱۱سپتامبر ۳۷ میلیون انسان را آواره کرده است

آمریکا با بهانه حملات ۱۱سپتامبر ۳۷ میلیون انسان را آواره کرده است

تحقیقات نشان می‌دهد که حضور مخرب نظامی آمریکا در کشورهای جهان که به اسم صلح‌طلبی و گسترش دموکراسی آغاز می‌شود، ۳۷ میلیون نفر را در جهان آواره کرد.

به گزارش عصرقائم، گزند اقدامات و بی‌تدبیری‌های آمریکا در طول دهه‌های گذشته نه فقط متوجه شهروندان آمریکایی بوده، بلکه خسارت بزرگی به ملت‌های جهان وارد آورده است. به نام آزادی، صلح‌طلبی و برقراری دموکراسی وارد سایر کشورها شدند اما در زمین واقعیت تنها خونریزی، اشغال و آوارگی برای ملت‌ها و چپاول ثروت و سوداگری هم برای آمریکایی‌ها به بار آمده است.

حضور مخرب نظامی آمریکا به بهانه مبارزه با تروریست در کشورهای جهان آن هم پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، دست‌کم ۳۷ میلیون نفر را آواره کرده است. به گزارش «نیویورک تایمز» و طبق پژوهش دانشگاه براون، «جنگ‌های آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، حداقل ۳۷ میلیون نفر را در افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، سومالی، فیلیپین، لیبی و سوریه به اجبار آواره کرده‌است».

از بدو ورود نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۲ به کشور سومالی و آغاز جنگ در این کشور، ۴۶ درصد از جمعیت این کشور آواره شده‌اند. در سایه همین جنگ‌طلبی، صدها هزار نفر از مردم این کشور آفریقایی در ۱۸ سال گذشته به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. از نگاه پژوهشگران دانشگاه براون، ۳۷ میلیون آواره‌ای که در پی اقدامات آمریکا در سطح جهان حاصل شده، بیشتر از آوارگانی است که از سال ۱۹۰۰ بر اثر درگیری مجبور به مهاجرت اجباری شده‌اند. این یافته‌ها در شرایطی به‌دست آمده که آمریکا و سایر کشورهای غربی به طور گسترده از پذیرش پناهجویان امتناع می‌کنند. به عنوان نمونه از ژانویه ۲۰۱۷، آمریکا فقط ۲ هزار و ۹۵۵ پناهجوی عراقی را پذیرفته است که نسبت به ادوار گذشته کاهشی ۹۵ درصدی داشته است. البته دانشگاه براون معتقد است رقم واقعی بیشتر از رقم ۳۷ میلیون آواره است و این عدد یک «تخمین محافظه‌کارانه» به حساب می‌آید. به زعم پژوهشگران، تعداد واقعی آوارگان ممکن است بین ۴۸ تا ۵۹ میلیون نفر متغیر باشد.

محققان دانشگاه براون در مقام چرایی رفتار مخرب آمریکا درآمدند و می‌نویسند: «وقوع هر بحران و تنش، بلافاصله سود حاصل از سرریز شدن سلاح‌های گوناگون به آن منطقه را از ذهن می‌گذراند؛ موضوعی که یکی از مهم‌ترین دلایل ماجراجویی و سیاست تهاجمی آمریکا در دهه‌های اخیر بوده‌ است».

بنابر گزارش سال گذشته میلادی «انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده اسلحه در جهان است. سهم صادرات سلاح از آمریکا در جهان در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی ۳۲ درصد بوده اما در رشدی محسوس بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به ۳۷ درصد افزایش یافته است.

آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به ۹۶ کشور جهان تسلیحات صادر کرده ‌است. مقصد ۴۷ درصد از این سلاح‌ها غرب‌آسیا بوده است. عربستان در صدر فهرست واردکنندگان سلاح‌های آمریکایی قرار دارد و به تنهایی کمتر از یک چهارم کل محموله‌های تسلیحاتی واشنگتن را به خود اختصاص داده است.

آمریکا با بهانه حملات ۱۱سپتامبر ۳۷ میلیون انسان را آواره کرده است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =