کد خبر : 317335
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
-

آیا تمایل آنکارا به همگرایی با دمشق با شروط سوریه در تضاد است؟

آیا تمایل آنکارا به همگرایی با دمشق با شروط سوریه در تضاد است؟

نظام سوریه قبل از ادامه مسیر همگرایی با آنکارا، چندین شرط تعیین کرد که بر این مسیر که با موانع زیادی برخورد می کند، سایه افکنده است. از جمله این شروط عدم استقبال آمریکا از هرگونه عادی سازی روابط میان دمشق و آنکاراست؛ عادی سازی که می تواند به توانمندسازی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کمک کند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از سایت عربی ۲۱، اسد روز شنبه در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دمشق گفت، نظام او در گفت‌وگوهای خود با طرف ترکیه پیش نخواهد رفت مگر اینکه هدف از این گفتگوها پایان دادن به اشغالگری و توقف حمایت از سازمان های تروریستی (گروه های سوری مخالف دمشق که ترکیه از آنها حمایت می کند) باشد. فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه، در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای ایرانی خود گفت که ترکیه باید به حضور نظامی خود در سوریه پایان دهد تا به همگرایی کامل برسند.

آنکارا تحت فشار روسیه ماه دسامبر همگرایی با دمشق را آغاز کرد که در نشست وزیران دفاع این دو کشور و روسیه در ۲۸ دسامبر در مسکو مشهود بود. این اولین دیدار رسمی در سطح وزیران میان ترکیه و دمشق از سال ۲۰۱۱ بود.

قرار است وزیران خارجه ترکیه و سوریه به زودی دیدار کنند و در همین راستا مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، احتمالا این دیدار اوایل ماه فوریه انجام می شود.

داده ها نشان می دهد که دیدار وزیران خارجه ترکیه و سوریه ممکن است به تعویق بیفتد و یا در صورت برگزاری به هدف مورد نظر نرسد چرا که احتمال می رود وزیر امور خارجه ترکیه در جریان سفر خود به واشنگتن، مخالفت دولت آمریکا با هرگونه صراحت یا همگرایی با اسد را که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سوم ژانویه او را «دیکتاتوری بی‌رحم» توصیف کرد، بشنود.

درنگ ترکیه تا قبل از ملاقات چاووش اوغلو و بلینکن

با توجه به این شرایط، آنکارا دیدار میان چاووش اوغلو و فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه را به پس از سفر به واشنگتن موکول می کند به امید اینکه شاید در این سفر تفاهماتی صورت بگیرد. اطلاعاتی که اخیرا فاش شده نشان می دهد که واشنگتن در دسامبر گذشته شرایط محدودکننده ای را که برای فروش جنگنده های F-۱۶ به ترکیه تعیین کرده بود، لغو کرد. روزنامه وال استریت ژورنال هم اخیرا گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از کنگره درخواست خواهد کرد که فروش جنگنده های F-۱۶ به ترکیه را تایید کند.

چالش های پیش روی طرف ترکی، آنکارا را وادار کرده پس از بیش از یک دهه خصومت، به همگرایی با دمشق اقدام کند. به نظر می رسد آنکارا تصور می کند احیای روابط با دولت سوریه به بازگرداندن بیشترین تعداد از آوارگان سوری به خاک خود که نزدیک به چهار میلیون سوری است، کمک می کند. مساله‌ای که اپوزیسیون ترکیه از آن به عنوان برگ انتخاباتی چند ماه پیش از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری که قرار است ماه ژوئن برگزار شود، استفاده می کند.

آنکارا همچنین امیدوار است که این همگرایی به هماهنگی نظامی و امنیتی با دمشق منجر شود که هدف از آن در تنگنا قرار دادن نیروهای سوریه دموکراتیک “قسد” در شمال شرق سوریه و نابودی آن است. این نیروها که ترکیه به آنها به چشم نسخه سوری حزب کارگران کردستان (پ ک ک) نگاه می کند، نگرانی دائمی برای ترکیه هستند.

مخالفت آمریکا با عملیات نظامی زمینی ترکیه در شمال سوریه، طرف ترکیه‌ای را وادار کرد طرح روسیه را در مورد همگرایی با نظام اسد به عنوان مقدمه ای برای مقابله با خطر نیروهای سوریه دموکراتیک بپذیرد؛ مخصوصا که به نفع نظام اسد است که مجددا کنترل شمال شرقی سوریه غنی از منابع را به دست بگیرد.

آیا تمایل آنکارا به همگرایی با دمشق با شروط سوریه در تضاد است؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + 5 =