کد خبر : 317021
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
-

راز امیرکبیر، توافق ایران و عربستان برای حج، و توضیح درباره شبکه مخفی زنان و پدرخوانده

راز امیرکبیر، توافق ایران و عربستان برای حج، و توضیح درباره شبکه مخفی زنان و پدرخوانده

مروری بر اخبار فرهنگی هنری روز سه‌شنبه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش عصرقائم، سه‌شنبه ۲۰ دی ماه سالروز قتل امیرکبیر است، از این رو مروری داشتیم بر چگونگی ساخت و اجرای اثر نمایش «خاطرات و کابوس‌ها از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی» از علی رفیعی که تاکنون دو بار به روی صحنه رفته است.

سه‌شنبه در فرهنگ و هنر چه گذشت؟ 

نشست رسانه‌ای بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصّه‌گویی»، که قرار است ۲۵ تا ۲۹ دی‌ماه، در شهر یزد برگزار می‌شود، امروز با حضور حامد علامتی (مدیرعامل کانون)، محمود مروج و محمد گودرزی‌دهریزی (رئیس و دبیر جشنواره) برگزار شد و به نکاتی مانند برنامه‌ریزی برای ثبت جهانیِ این هنر، هدف از برگزاری جشنواره و تقویت و کیفیت‌بخشی به آن اشاره شد.

گفت‌وگویی هم با مسعود خیام ـ نویسنده و پژوهشگرـ داشتیم که به تازگی کتابی با عنوان «نظامی برای جوان‌ترها» از او منتشر شده است و در این باره گفت: نظامی را یکی از شاعران مهم ایران است که با ترکیب شعر و داستان، معجزه کرده است.

همچنین شامگاه دوشنبه اعلام شد که محمد رسول‌اف کارگردان و فیلمساز که از چند ماه پیش در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان است، با صدور قرار توقف اجرای حکم و با سپردن وثیقه به مدت دو هفته برای درمان بیماری از زندان آزاد شد.

گفت‌وگویی هم با کارگردان فیلم «شوماه» داشتیم که این فیلم با موضوع شهدای غواص است ولی فیمساز این اثر گله دارد که برخلاف تاکید مسوولان از سوی هیچ نهادی حمایت لازم برای تولید این اثر انجام نشده است و او که فرم حضور در جشنواره را با تصور حمایت ارگان‌های دولتی پر کرده است، حالا که فیلمش در مرحله پست پروداکشن قرار دارد نسبت به این‌که اثرش را به عنوان محصولی ساخته شده در بخش خصوصی در معرض رقابتی نابرابر بار فیلم‌های تولیدی ارگان‌ها قرار دهد در تردید است.

در ادامه مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، آخرین وضعیت اکران «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر توضیحاتی ارایه کرد.

در ادامه دبیرخانه نهمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش، زمان برگزاری نمایشگاه این دوره از جشنواره را ۲۶ تا ۲۸ دی ماه اعلام کرد.

روابط‌ عمومی شورای فرهنگ‌ عمومی کشور، جزئیاتی درباره برگزاری نمایشگاه «شهر خانواده» که در زمستان ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد، اعلام کرد.

همچنین دستیار ویژه دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از تصویب «بیانیه راهبردی موسیقی» در جلسه آتی شورا خبر داد و اعلام کرد این بیانیه پس از بررسی نهایی به تصویب خواهد رسید. به گفته او «نبود موضع راهبردی مشخص نسبت به حکم‎رانی فرهنگی در عرصه موسیقی، باعث شده تا ظرفیت‌های این عرصه در ابعاد گوناگون شکوفا نشود.»

پخش سریال «شبکه مخفی زنان» بعد از انتشار شانزدهمین قسمت خود در شبکه نمایش خانگی در دوم دی ماه، بار دیگر با وقفه همراه شد؛ اتفاقی که از سوی برخی رسانه‌ها با عنوان «توقف» تعبیر شد. اما معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره دلایل این اتفاق و سرنوشت پخش ادامه این سریال به ایسنا گفت: «هیچ مشکل جدی برای پخش سریال «شبکه مخفی زنان» وجود ندارد و مواردی که مطرح است، حتما با تعامل با پلتفرم و گفت‌وگو حل خواهد شد.»

همچنین ساترا بعد از اعلام پاره‌ای ایرادها به برنامه «پدرخوانده» مبنی بر اشکالات ساختاری و ملاحظات محتوایی، با صدور مجوز انتشار ادامه قسمت‌های آن موافقت نکرد. با این حال معاون ساترا به تازگی از مراجعه مدیران فیلم نت به سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر برای حل مشکلات «پدرخوانده» خبر داده است.

گفت‌وگویی هم با رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران داشتیم که با اعلام این‌که در دو ماه مهر و آبان بیش از ۶۰۰ هزار تبعه و گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که بیشتر آن‌ها از کشورهای همسایه بودند، گفت: همه تخم‌مرغ‌ها را نباید در سبد کشورهای غربی و اروپایی بگذاریم. آن‌ها با هر اتفاقی اتباع خود را از کشور ما فرا می‌خوانند.

در گفت‌وگویی با معاون میراث‌فرهنگی کردستان هم جویای آخرین وضعیت محوطه باستانی «زیویه» شدیم که سال‌های زیادی به حال خود رها شده بود و غارت‌های گسترده‌ای در آن انجام شده است و بنا بر اظهارات جدید این معاون، شرایط «زیویه» این روزها خوب است اما به حفاظت نیاز دارد.

همچنین اعلام شد که تفاهم‌نامه حج تمتع ۱۴۰۲ به دنبال سفر رییس سازمان حج و زیارت به عربستان با دعوت وزیر حج و عمره این کشور، امضا شد.

گفت‌وگویی هم با روح‌الله میرزایی – معاون پیشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر- داشتیم و درباره اینکه یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، امر به معروف مردم به مسئولان است، گفت: رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ ۲۵ آذرماه ۱۳۷۲ فرمودند «امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد و مهم‌ترین حوزه آن حوزه مسئولان جامعه است، یعنی شما باید ما را به معروف امر و از منکر نهی کنید».

اخبار فرهنگی و هنری بین‌الملل

در پی افزایش شمار مبتلایان کرونا در چین و باز شدن مرزهای این کشور به روی گردشگران، در اتحادیه اروپا تاکنون مقام‌های فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا و سوئد  محدودیت‌های سفری را برای مسافران خروجی از چین تعیین کرده‌اند.

انجمن فیلمبرداران آمریکا فهرست نامزدهای سال ۲۰۲۳ اعلام کرد و داریوش خنجی نیز برای فیلم «باردو» یکی از نامزدهای دریافت جایزه اصلی است.

همچنین بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم «داکا» میزبان نمایش بیش از ۱۰ فیلم ایرانی در دوره جدید خود خواهد بود.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فهرست فیلم‌های بلند واجد شرایط رقابت در نود و پنجمین دوره این جوایز را اعلام کرد.

راز امیرکبیر، توافق ایران و عربستان برای حج، و توضیح درباره شبکه مخفی زنان و پدرخوانده
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =