کد خبر : 316616
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
-

جریان ملی آزاد لبنان به زودی نام سومین کاندیدای ریاست جمهوری را اعلام می‌کند

جریان ملی آزاد لبنان به زودی نام سومین کاندیدای ریاست جمهوری را اعلام می‌کند

رئیس جریان ملی آزاد لبنان فاش کرد که این جریان در آستانه اعلام نام سومین کاندیدای ریاست جمهوری به جز سلیمان فرنجیه و ژوزف عون است و گفتگو در این خصوص در داخل حزب و با رهبر مسیحیان مارونی لبنان آغاز شده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از سایت النشره، جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد لبنان امروز (دوشنبه) اعلام کرد که این جریان در آستانه اعلام نام سومین کاندیدا به جز سلیمان فرنجیه و ژوزف عون است و گفتگو در این خصوص در داخل حزب و با رهبر مسیحیان مارونی لبنان آغاز شده است.

باسیل اظهار کرد: از اولین دیدار با سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده در حضور سید حسن نصرالله (دبیرکل حزب‌الله لبنان) موضعگیری من روشن بود و زمانی که حزب‌الله پیشنهاد داد دیدار کنیم پذیرفتم، او بود که مخالفت می‌کرد و زمانی که موافقت کرد ما دیدار کردیم. صرف نظر از نتیجه بخش بودن این دیدار، دستکم نتیجه مثبت آن دیدار ما خواهد بود.

رهبر جریان ملی آزاد لبنان در ادامه گفت: کاندید شدن فرنجیه با طرح اصلاحی که لبنان به آن نیاز دارد، تناسبی ندارد، این را قبلا گفتم و الآن نیز تکرار می‌کنم، ما باید گفتگو را از اسامی و جزئیات فراتر ببریم، ما با بحرانی در خصوص کشور و هویت و یک بحران اقتصادی بزرگ مواجه هستیم و شخص رئیس جمهور علی رغم جایگاه و اهمیتی که دارد، این بحران را حل نمی‌کند، ما در سند اولویت‌های ریاست جمهوری ذکر کردیم، این طرحی است که کشور را از بحرانش نجات می‌دهد، این طرح با رئیس جمهور، نخست وزیر و کابینه آغاز می‌شود و یک طرح کامل است.

همچنین او تاکید کرد: یک جنبش داخلی و یک جنبش خارجی وجود دارد، ما به مرحله‌ای رسیدیم که لازم است خارج به ما در مشکل مالی کمک کرده و محاصره اقتصادی را که علتش سیاسی‌ است، لغو کند، ما می‌خواهیم اجازه کمک و سرمایه‌گذاری به ما داده شود اما جنبش داخلی بر اساس معیارهای خود انتخاب خواهد کرد. جنبش خارجی گزارش خارجی را تنظیم خواهد کرد اما نمی‌تواند به جای ما تصمیم بگیرد، ما باید در داخل توافق کنیم چه با دو سوم چه با نصف به اضافه یک، ما به یک طرح اصلاحی نیاز داریم که در پارلمان و کابینه درباره آن به توافق برسیم، زمانی که درباره طرح به توافق برسیم، به رئیس جمهور فرصت موفقیت می‌دهیم اما رویکردهایی چون “او کیست” و “موافقم و مخالفم” باعث تکرار تجربه شکست ما می‌شود.

باسیل در ادامه گفت: فرمانده ارتش نیز آن گونه که او را شناخته‌ایم، با نیازهای این مرحله تناسبی ندارد و به همین دلیل با کاندیداتوری او مخالف هستم، در اینجا این سوال مطرح است که طرح او چیست؟ ما او را در ارتش میشناسیم اما او را در اقتصاد، امور مالی و همچنین امور سیاسی نمی شناسیم.

رهبر جریان ملی آزاد لبنان افزود: پس از انفجار بندر بیروت گفتم که مخالف دستگاه قضایی بین‌المللی هستم چرا که می‌خواهم به دستگاه قضایی داخلی و دادگاه ملی استناد کنم اما زمانی که دستگاه قضایی و قضات از عمل به وظایف خود سرباز می‌زنند، جای آنها گرفته می‌شود، قضات لبنانی که از انجام وظیفه خود در پرونده انفجار بندر بیروت تعلل ورزیدند و آنهایی که از عمل به وظیفه خود در پرونده اموال لبنانی‌ها و نیز پرونده ریاض سلامه تخلف کردند، هرگز از حسابرسی و محاکمه داخلی و خارجی در امان نخواهند ماند زیرا پرونده ریاض سلامه پرونده سرقت از اموال مردم است. من ریاض سلامه را به تنهایی در این پرونده مسئول نمی‌دانم اما او در رأس نهاد مالی قرار داشته و او از سازمان سیاسی حمایت می‌کند که حامی او است.

این چهره لبنانی همچنین گفت: در یک مصاحبه تلویزیونی گفتم که سوالی در ماه ژوئن از دستگاه قضایی لبنان شد و آنها در نوامبر پاسخ آن را دارند، پنج ماه برای پاسخ به سوالی که تنها دو روز نیاز داشت، چگونه می خواهند دستگاه قضایی بین‌المللی این مساله را بپذیرد؟ تمامی کسانی که تعلل کردند، مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت.

باسیل درباره احتمال برگزاری جلسه دولت نیز گفت: این موضوع فراتر از دولت بدون رئیس جمهور بوده و به دولت بدون مشارکت مسیحیان و بدون منشور مربوط است، خطر این مساله در این است که از قبل برای رسیدن به این نقطه همزمان با بحران خلأ ریاست جمهوری برنامه‌ریزی شده و قرار است این وضعیت ادامه یابد، اما در مورد میقاتی مشکل من با او نیست، او خودش چنین ادعایی ندارد میقاتی بسیار متواضع است و از درک بالایی برخوردار است و می دانم که آنچه از او خواسته شده را انجام خواهد داد و این وضعیت نتیجه کار او نیست.

جریان ملی آزاد لبنان به زودی نام سومین کاندیدای ریاست جمهوری را اعلام می‌کند

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 2 =