کد خبر : 316589
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
-

روایت روز؛ از تذکر کرونایی به وزیر راه تا جزئیات توزیع کالابرگ الکترونیک

روایت روز؛ از تذکر کرونایی به وزیر راه تا جزئیات توزیع کالابرگ الکترونیک

شاخص کیفیت هوای پایتخت و شهرهای صنعتی امروز در حالی در وضعیت «قرمز» قرار گرفت که مردم در کنار نگرانی از سختی تنفس در شهر، باید مراقب پیک جدید کرونا نیز باشد و ماسک‌ها را محکم‌تر ببندند.

به گزارش عصرقائم، کرونا دوباره «پیک» زد. سه سویه جدید کرونا به نام‌های BQ۱ و XBB و BA۲ در بیماران اخیر مشاهده شده و این به آن معنا است که پیک جدید کرونا رسما در کشور آغاز شده است.

وزارت بهداشت به تمام بیمارستان ‌ها و کادر درمان آماده باش داده است چرا که طی ۴ تا ۶ هفته آینده این پیک جدید به اوج خود می‌رسد.

علائم دو زیر سویه BQ۱ و XBB

دکتر حسین فرشیدی – معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم رصد مرزها و شناسایی بیماران مشکوک درباره علائم سویه های جدید کرونا به ویژه در سویه XBB گفته است که علائم این سویه‌های جدید از حالت کلاسیک تب و سرفه به سمت درگیری‌های گوارشی، خستگی و سردرد تغییر کرده است.

بنا بر اظهار اپیدمیولوژیست‌ها، گلودرد، سوزش گلو و آبریزش بینی از عمده علائم دو زیر سویه BQ۱ و XBB کووید ۱۹ هستند و در برخی موارد ممکن است حالاتی از سرفه، ذات‌الریه، تب و لرز نیز به بیماران دست دهد.

با این وجود گرچه میزان سرایت‌پذیری و ابتلا به بیماری در این زیرسویه‌ها بالا است اما میزان کشندگی آن‌ها کمتر است و از این رو استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های ضد کرونای بسیار اهمیت دارد.

تذکر به وزیر راه درباره الزام زدن «ماسک» در هواپیما

اهمیت استفاده از ماسک به ویژه در اجتماعات و محیط‌های بسته تا قدری بالا است که وزیر بهداشت درباره الزام به زدن ماسک در هواپیماها به وزیر راه تذکر داد.

دکتر بهرام عین اللهی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نزدیک به سه ماه است که آمار فوتی‌های کرونا در کشور زیر ۱۰ نفر و حتی در برخی روزها صفر بوده است، اظهار کرد: روز گذشته به وزیر راه گفتم که هواپیماها مدتی است ماسک نمی‌دهند و این موضوع را باید الزامی کنند؛ چراکه در هواپیما ویروس در حال گردش است و هوا بیرون نمی‌رود و در داخل کابین می‌چرخد. به همین دلیل هم ماسک زدن لازم است.

چند نکته درباره بیماری دست و پا و دهان

آمار مبتلایان به بیماری  دست و پا و دهان در سال جاری نیز افزایش داشته است. این بیماری بیشتر از طریق ترشحات تنفسی و گوارشی منتقل شده و اغلب در بچه‌هایی که مهدکودک می‌روند دیده شود. از سوی دیگر، تماس مستقیم با ضایعات پوستی بیماران نیز ممکن است دیگران را به بیماری مبتلا کند.

دکتر محمود خدابنده، فوق تخصص عفونی کودکان درباره علت افزایش آمار مبتلایان به بیماری دست و پا و دهان در سال جاری،‌ به ایسنا گفت: نمی‌توان علت دقیقی عنوان کرد اما بعد از شیوع کرونا ما این حالت را اینگونه دیدیم. ویروس‌های متعددی می‌توانند این بیماری را ایجاد کنند و گفته می‌شود شاید ویروس‌های دیگر هم نمای مشابه بیماری دست و پا و دهان را تقلید کنند که شاید به این دلیل بیماری در کودکان بیشتر دیده شد.

به گفته وی، با توجه به اینکه انتقال بیماری از طریق قطرات تنفسی و ترشحات گوارشی است، خانواده باید به بچه‌هایی که آموزش‌پذیر هستند، آموزش دهد که در مهد کودک از وسایل شخصی خود استفاده کنند و اگر خانواده‌ای هم متوجه ابتلای فرزند خود به این بیماری شدند، کودک را به مهدکودک و مدرسه نفرستند.

توزیع کالابرگ الکترونیکی در چهار شهرستان به صورت آزمایشی

توزیع کالابرگ الکترونیکی در چهار شهرستان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. این طرح از استان هرمزگان به عنوان نخستین استان اجرا می‌شود و به گفته صولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی استفاده از این امکان، صد درصد اختیاری است و یارانه بگیران می‌توانند زودتر از موعدِ واریز یارانه‌ها با استفاده از مبلغی که در کارت پول آنها تعبیه می‌شود، ۱۱ قلم کالای تعیین شده انتخاب و خریداری کنند.

میانگین معدل دوازدهمی‌ها؛ ۱۲

میانگین معدل امتحانات نهایی تمام دانش‌آموزان پایه دوازدهم در سال تحصیلی گذشته،  ۱۲.۰۳ بوده است.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش «کنکور» را از جمله دلایل پایین بودن معدل دانش اموزان برشمرده و گفته است: تا مسئله کنکور حل نشود نمی‌توانیم به طور جدی بگوییم علت افت یا این رشد چیست. تاکنون تمرکز دانش‌آموز و مدرسه روی امتحانات نهایی نبوده است، اما از امسال به بعد که سهم سوابق تحصیلی افزایش یافته و قطعی شده است، می‌توانیم این نتایج را به شکل واقعی‌تری تحلیل کنیم، زیرا دانش‌آموزان به علت تولید سابقه تحصیلی تمرکز بیشتری روی امتحانات نهایی خواهند داشت.

آسمان تهران همچنان غبارآلود است

به رغم غیرحضوری شدن آموزش و تعطیلی مهدهای کودک طی امروز که منجر به کاهش تردد سطح شهر می‌شود اما کیفیت هوا تهران امروز هم بهتر نشده و آسمان تهران همچنان غبارآلود است.

در همین راستا سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم پایداری و سکون جوی نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌ها در تهران و کرج تا حد «بسیار ناسالم» هشدار داده و بر ضرورت خودداری از تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها و پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز تاکید کرده است.

امروز ۲۶ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در تهران وضعیت «قرمز»  قرار داشتند.

در عین حال اما سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی از روز چهارشنبه خبر داده است و باید امید بست تا شاید از چهارشنبه نفس کشیدن برای تهرانی‌ها اندکی راحت‌تر شود.

به گفته صادق ضیاییان، سامانه بارشی از اواخر روز چهارشنبه و پنجشنبه ( ۱۴ و ۱۵ دی) دامنه گسترده‌تری می‌یابند و علاوه بر استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر، استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان و بخش‌هایی از استان قزوین، همدان و تهران را نیز دربر می‌گیرد همچنین استان‌های کرمان، یزد و اصفهان نیز شاهد بارندگی‌هایی خواهند بود.

نامه اعضای شورای شهر به سران قوا در مورد وضعیت «بحرانی» آلودگی هوای تهران

با توجه به اینکه تهرانی‌ها در سال جاری تا کنون تنها دو روز هوای پاک تنفس کرده‌اند، اعضای شورای شهر تهران نیز خطاب به سران سه قوه در مورد وضعیت «بحرانی» آلودگی هوای تهران نامه زدند.

علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با اعلام خبر فوق گفته است که تعداد روزهای ناسالم به بیش از ۱۳۰ روز رسیده است و بنا به گفته مسئولان سالانه ۲۶ هزار نفر در کشور به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

در این نامه همچنین به مساله عدم اهتمام ۲۶ دستگاه مسئول در خصوص کیفیت هوای پایتخت اشاره شده است و به گفته قائمی، توسعه زیرساخت ناوگان حمل و نقل عمومی با تزریق یک‌هزار واگن مترو و ۴۰۰۰ اتوبوس به تهران، کمک به تسهیل ورود خودرو و موتورهای برقی، برخورد قاطع با خاطیان و ترک فعل دستگاه‌های متولی از درخواست‌های اعضا شورای شهر تهران در این نامه بوده است.

چرا تردد تاکسی‌های اینترنتی به فرودگاه امام خمینی (ره) ممنوع است؟

چندی پیش خبری در خصوص منع تردد تاکسی‌های اینترنتی به فرودگاه امام خمینی (ره) منتشر شد. موضوعی که به گفته رئیس شورای شهر تهران پس از اخذ منعی برای آن وجود ندارد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی به داخل فرودگاه امام خمینی (ره)، گفته است: این خودروها می‌توانند پس از اخذ مجوز نسبت به سفر خارج از شهر اقدام کنند. راهنمایی و رانندگی کشور اعلام کرده راننده‌های اسنپ، راننده‌های داخل شهر هستند و شناسایی‌ها و آزمایشات لازم برای خارج از شهر و رانندگی آنها در بیرون شهر انجام نشده است. لذا آمادگی خودشان و ماشین‌شان برای سفر خارج از شهر احراز نشده و ممکن است این صلاحیت را نداشته باشند. لذا هم به دلیل بحث‌های امنیتی و هم موضوع ایمنی این مسئله مطرح شده است.

  • پنج خبر پربازدید امروز سرویس اجتماعی ایسنا:

آغاز پیک جدید کرونا در کشور با ۳ سویه / تغییر علائم ویروس

احتمال وقوع سیل در چهار استان/ افزایش کیفیت هوای تهران در پی ورود سامانه بارشی

جزئیاتی درباره شیوع بیماری “دست و پا و دهان” / کودکان اصلی‌ترین میزبان ویروس

توضیح چمران درباره چرایی منع تردد تاکسی‌های اینترنتی به فرودگاه امام

همه‌چیز درباره ۲ زیرسویه جدید کرونا / افزایش ملموس مبتلایان طی روزهای آتی

روایت روز؛ از تذکر کرونایی به وزیر راه تا جزئیات توزیع کالابرگ الکترونیک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =