کد خبر : 316371
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
-

چین: صلح‌آمیز بودن نیات ژاپن مورد تردید است

چین: صلح‌آمیز بودن نیات ژاپن مورد تردید است

چین، برنامه‌های ژاپن برای افزایش چشمگیر بودجه نظامی را مایه نگرانی خوانده و گفت که نسبت به صلح‌آمیز بودن نیات توکیو تردید دارد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری در شهر پکن اظهار کرد: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن باعث نگرانی بوده و این ظن را نزد کشورهای آسیایی همسایه با آن و جامعه بین‌المللی درباره اینکه ژاپن دارد از اصل اکتفا به دفاع شخصی و مسیر توسعه صلح‌آمیز منحرف می‌شود، ایجاد می‌کند.

نگرانی پکن بعد از آن مطرح می‌شود که ژاپن روز جمعه گذشته برنامه‌اش برای افزایش بودجه نظامی خود را رونمایی کرده و یک افزایش بی‌سابقه را در این بودجه خود اعمال کرد.

بر اساس پیش‌نویس بودجه سال ۲۰۲۳ ژاپن که توسط دولت تحت رهبری فومیو کیشیدا، نخست وزیر این کشور تصویب شد، کل این بودجه به رکورد ۱۱۴.۳۸ تریلیون ین (۸۶۵ میلیارد دلار) می‌رسد.

این افزایش بودجه توکیو در بحبوحه تمرکز ژاپن بر تقویت قابلیت‌های نظامی خود اتفاق می‌افتد، در حالی که هزینه‌های تامین اجتماعی در این کشور همچنان در حال افزایش است.

توکیو که بخشی از بلوک “کوآد” تحت رهبری آمریکا و متشکل از استرالیا و هند است، ۶.۸ تریلیون ین (۵۱.۷ میلیارد دلار) برای بودجه نظامی در نظر گرفته که افزایش سالانه ۲۶.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بلوک کوآد یک ائتلاف امنیتی با هدف مهار نفوذ اقتصادی و امنیتی در حال گسترش چین در کل منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

این بودجه همچنین شامل هزینه‌های مربوط به تغییر مجدد مواضع نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن خواهد بود. بر اساس پیمان امنیتی دوجانبه ژاپن با آمریکا، حدود ۵۰۰۰۰ سرباز آمریکایی در این کشور مستقر هستند.

چین: صلح‌آمیز بودن نیات ژاپن مورد تردید است

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − 14 =